{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

GTL Fuel {{forumTopicSubject}}

Hej.
Er der nogen der har erfaring med GTL (Gas to liquid) diesel ?
Der var en på havnen der sagde at det havde ødelagt hans dieselpumpe så den blev utæt. OG at det ikke smører motoren.

Min kører fint på det men jeg bruger et additiv (Würth Diesel Cure) som skulle øge smøreevnen.

Det er helt klart, ryger ikke og brænder helt rent og skulle dermed forurene mindre.
Det laver heller ikke en film på vandet hvis man spilder lidt.
Ligeledes skulle der ikke kunne komme dieselpest i fordi det er syntetisk.
Altså fordele synes jeg...
Men vil jo nødigt ødelægge min motor

Kommentarer på:  GTL Fuel
  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 118
    #1   7. sep vi kører med det i vores maskiner og de fejler intet efter tusindvis af timer, min gamle ML320 har kørt 458.000 km og ca de 400 på GTL diesel, vi prøvede for sjov at smide et kamera ind i indsugningen for at se om den soder til, men jeg har aldrig set så ren en indsugning på en diesel med EGR ventil.

der findes to former for GTL , en til "vej" brug og en "offroad" , forskellen er noget med noget bio tilsætning..

diesel smører jo ikke motoren, det gør din motorolie da... hvis diesel smører din motor har du et problem med din forbrænding.

• #2   7. sep Det lyder da godt Hans H.
    Mener heller ikke det skulle kunne smøre motoren men der sagde ham på havnen.
    Men pumpen måske men der har jeg jo min additiv til at smøre...

• #3   8. sep Der er flere der problemer med pumpe efter de har bruget og efter de har fået lavet pumpe er de holdt med at bruge det mvh Karsten

• #4   8. sep Hej Morten.
    Er vi ikke lidt tilbage i spørsmålet om etanol (E10) som det tilsyneladende også tilsætter GTL. Her ude på de store dampere skal vi for eksempel holde øje med at vi ikke opvarme fuel’en for meget, fordi så bliver den for tynd. Som så resultere i tynder smører film af fuel i pumperne hvorved vi får øget risiko for rivninger i fuel pumperne. Det er jo lidt det samme der må ske mår man tilsætter etanol så er der jo teoretisk mindre diesel (10%For at være nøjeregnende) til at skabe den samme film i pumperne. Tror vi skal have fat i nogle kloge motor konstruktører for at få den endelige afklaring af emnet. 🤓
    Hilsen Rasmus

• #5   8. sep Hej Rasmus.
    Google siger at Volvo Penta frarådede det og Yanmar sagde garantien bortfalder hvis man anvender det.
    Senere har Volvo trukket tilbage og Yanmar sagt at det er ved skader der kan relateres til brugen af GTL at garantien bortfalder..
    Det er derfor jeg spurgte her hos menig mand smiley
    Men jeg må hellere bibeholde mit additiv der smører pumpen .

• #6   8. sep Hej Morten.
    Jeg tror du gør klogt i at fortsætte med additiv på din diesel motor.
    Min opfattelse er at E10 er mindre skadeligt for benzin motorer på den måde at hvis man holder sig til de 10% eller mindre går det ikke ud over selvantændings trykket (tændings banken), der er så kun spørsmålet om gummiet er etanol resistent.

Hilsen Rasmus

• #7   8. sep Mange entreprenør maskiner kører på det. DSB bruger ikke andet ved tunnelarbejde. Jeg ved ikke hvor meget der er for og imod. Nogen kan lide moderen og en anden datteren og begge bliver gift smiley Min 20 år gl. perkins kører på GTL og har gjort det siden den kom frem og den kører uden prob. Kender andre der er meget tilfredse med den og ikke vil tilbage til alm. marine diesel. Vi har fået nyt tankanlæg i vores klub og bruger nu kun GTL og jeg forsøger at sejle efter det når jeg skal tanke på vores ture rundt i landet. Men dette er bare nogen tanker herfra. Jeg er som du ser - yderst tilfreds. Der vil altid være nogen der har svært ved at konvertere til nyt, så man skal huske at lytte bredt både de negative og de positive. I Sverige kører de på noget lignende ( hedder noget andet) og de sværger til det i.flg dem jeg mødte på vores tur på Göta kanalen i år. Er du mere tryg med dit additiv, så skal du da bare fortsætte med det, men er det ikke fedt, at den ikke soder, lugter når man bruger det og ej heller har et gammelt stinkende fyr fra naboen der sender røgskyer ind over agterdækket en sommeraften :-).
    PS. Eberspächer oplyser at deres fyr godt kan kører GTL, men man med fordel kan køre alm. diesel igennem en gang om året hvis man vil være sikker.

• #8   8. sep Hej Jan
    Af ren nyskærihed, er det GTL du sejler på med eller uden ethanol. Og ved du om de der bliver brugt i entreprenør maskiner er med eller uden.

Hilsen Rasmus

• #9   8. sep Læste bare på Shell´s side at DSB kørte på det i b.la tunnel under storebælt m.m og mhs til om det er med ethanol så fik du mig, men det kan jeg da finde ud af. Jeg skriver tilbage når jeg ved det med sikkerhed.. Forrige ejer tankede kun i Bogense hvor båden lå og så jeg jeg fulgt trop, sammen med andre.Jeg vender tilbage smiley

• #10   8. sep Hej. Jeg kender flere entreprenør og vognmænd som bruger det og har gjort i flere år. De har ikke problemer med det.

Hilsen Claus

• #11   8. sep Hej Claus
    Ved du om det er med eller uden ethanol.
    Hilsen Rasmus

• #12   8. sep Dejligt med lidt input.
    Har selv haft det godt med at sejle på det, primært fordi det er renere og ingen pest men så var det ham der på havnen fik mig i tvivl.
    Men nu har jeg det godt igen 🙂
    Mon ikke det med ethanol er til vej brug?
    Det er vel regeringen der forlanger de 10 % bio ethanol?

• #13   9. sep Prøv at søge på shell GTL. Her kommer alt frem om olien, både hvad angår etanol (vejtransport), test, og udtalelser fra flere firmaer m.m. Her findes også kort over hvilken havne der fører GTL.

• #14   9. sep Jo tak jan M, det har jeg prøvet men ville lige høre om nogen havde erfaring fra den "virkelige verden".
    Shell kan jo skrive hvad de vil og de havne der har synes jo nok det er super fint.

• #15   10. sep Hej Rasmus.

Det ved jeg godt nok ikke. Men prøver lige at forhøre mig.
    Ved at den ene entreprenør han bruger det fordi han arbejder meget inde i bygninger og der skulle det være mere sundheds forsvarligt med gtl diesel.

Hilsen Claus

• #16   10. sep Hej Claus
    Det jeg går og spekulere på med henhold til haverier i diesel pumper er et spørsmål om hvorledes ens pumpe er konstrueret. For eksempel hvis pumpen er udtænkt før ideen om tilførslen af ethanol, for hvis man fortynder dieselen med 10%ethanol hvil der alt andet lige være 10% mindre bære film i pumperne. Hvor ved der er større sandsynlighed for rivning, jeg tror ikke at GTL fuel er skyld i noget sålænge det ikke fortyndes. Tilgænglig skal man tænke over at i normal diesel er der en hvis mængde svovl og det er der ikke i GTL, hvor efter jeg begynder at tænke på at der er additiver i motor olien til diesel motorer for at neutralisere svovlet. Når man så fjerner svovlet fra brændstoffet og hvilken indvirkning vil det så have på motor olien og motoren, man anbefaler ikke at komme motor olie til diesel motorer i benzin motorer grundet indholdet af svovl neutraliserende additiver.
    Jeg skal på ingen måde gøre mig til professor i det men syntes det er et meget spændende emne.
    Hilsen Rasmus

• #17   10. sep Hej professor Rasmus smiley smiley
    Jeg blander mig lige da jeg også synes emnet er spændende.
    1. Det olie jeg sejler på står der at det anbefales til både benzin og dieselmotorer. Er der så ikke noget svovl additiv i mon ?
    https://www.weboil.dk/shop/8-motorolie-45-liter/54-motorolie-pro-tec-15w40---5-ltr-til-baad-og-traktor/?gclid=CjwKCAjwnef6BRAgEiwAgv8mQeDwp-liv8aY62MdiEmwXekTzAeCxOu-BZsIKSCZiYDEwtxrqebEsRoC6n4QAvD_BwE
    2. I en tidligere tråd var der en der sagde at motorolie på en diesel hurtigt bliver sort.
    Men min olie er ikke sort efter en hel sæson. Er det måske så fordi jeg sejler på GTL ?

• #18   10. sep Hej Morten
    Det med olien er en jungle uden lige, har spurt in til forskellige ting igennem årene og det er ikke altid jeg lige har kunne få svar på alt :). Men med henhold til olie i diesel motorer har det noget med TBN tallet i olie, alså mængden af kaliumhydroxid som er i olie til at neutralisere den svovlen som vil blive introduceret i olien af det sod og brændstof som sniger sig forbi stempler og pumper. Så i samme åndedrag svarer det næsten på dit spørsmål om hvorfor din olie forbliver ren, GTL soder ikke i motoren fordi den er fri for mange af de urenheder/partikler der er i almindelig diesel.

Hvis producenten siger at olien kan bruges i begge dele så vil jeg stole på det.

GTL er vel lidt lige som aspen benzin som er lidt dyrt en almindelig benzin men alle pengene værd i benzin motorer så som motorsave og påhængs motorer og ligende, specielt i 2T da det kan stå i meget lang tid i forhold til almindelig benzin man selv blander med olie. Ved fra den gang jeg kørte lidt ræs at nogle af de gode 2T olier kun var anbefalede at lade stå blandede i 3 timer før de begyndte at miste smører evne.

Hilsen Rasmus

• #19   10. sep Det vil sige at der er endnu en fordel ved GTL, at motorolien forbliver ren smiley .
    Jeg skrev en mail til Würth om de havde erfaring med Dieselcure og GTL idet der jo ikke kommer pest i det.
    Svaret var at der jo stadig kan komme kondensvand i tanken og vand kan ødelægge pumpen hvorfor jeg med fordel kunne fortsætte med at bruge det fordi det fjerner evt. vand fra brændstoffet.
    Har dog også vandudskiller på men da det også smører pumpen fortsatte jeg med det.....
    Jeg brugte flyver benzin med 110 oktan til min gamle Yamaha TZ 350 af samme grund da jeg kørte ræs.
    Der var en der skaffede det, ved dog ikke hvor smiley

Kommentér på:
GTL Fuel

x