{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.606 visninger | Oprettet:

Båd accellererer ikke {{forumTopicSubject}}

Føljetonen fortsætter..... Jeg havde for nylig et opslag om emnet, det kan læses her: https://www.baadgalleri.dk/forum/teknik/237379-baad_accelererer_ikke 17' kabinebåd med gammel 60 HK, 2-takt Johnson påhængsmotor fra '90. Den accelerer fint til 60-70% gas og kommer netop op og plane, derefter accellerer den ikke yderligere, motor går bare op i omdrejninger og båden taber fart til 5-6 knob. Tidligere gik den 27 knob uden problemer på fladt vand. Der var masser af begroning under båden, det er fjernet uden at det afhjalp problemet. Jeg kan ikke konstatere, at det er skruens hub/nav, jeg har prøvet at sætte motoren i gear, blokere svinghjulet og prøve at dreje skruen; jeg kunne ikke dreje skruen rundt med hånden. Hvad tænker I der kan være galt, alle input er velkomne... Mvh Thomas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Båd accellererer ikke
  • #1   19. sep 2020 Tror det er som der er andre der har hentydet til, at din propel glider i navet.
    http://www.bhmarine.com/en/content/johnson-evinrude-60hp-140hp-propeller-hub.
    Prøv at tage møtrikken af så du kan se navet. Tag så en kørner (spids metal værktøj til markering) og lav en markerings prik på navet derefter lav en prik på propellen ud for denne (tag et billede af markeringerne). Sejl en tur og tag møtrikken af igen og se om den har flyttet sig. Hvis den spinner i navet så er det meget usansynligt at de to markeringer stadig er overfor hinanden.


  • #3   25. sep 2020 Hvis det ikke er propellen, kan det så være at båden er blevet tungere.? Har du fået mere ting i båden eller har den suget noget vand til sig.?

  • #4   25. sep 2020 Slutter propellen tæt nok til navet?
    Der skal helst være under 1 mm
    Ellers presses (noget af) udstødningen ud der i stedet for for gennem propellen når motorkraften øges.
    Det betyder at propellen ikke trækker i vand, men i udstødningsgas. Så tager den omdrejninger uden at øge fremdrivningskraften og dermed farten.
    Det har ikke noget med kavitation at gøre.
    I mange tilfælde sidder der en plast eller gummiring til at reducere spalten. Den kan sidde både på propellen og i navet. Den kan godt gå i stykker og falde af.
    Ser spalten for stor ud kan du jo prøve med nogle omgange tape


  • #5   28. sep 2020 att. S.L
    det du skriver med ( Slutter propellen tæt nok til navet?
    Der skal helst være under 1 mm )
    Er noget ÆVL
    Jeg havde for mange år siden en Yamaha 115 4 cyllindret 2 takter med en 22 tommer
    Laser 2 stålpropel propel og prøvede så for sjov at sætte en Chopper Propel på med meget større diameter på og på denne propel er navet meget mindre så der kom masser af udstødning direkte uf foran propellen men båden sejlede alligevel en del hurtigere
    så lige det tips du der kommer med er Ubrugeligt.

    MEN den teori Thomas.M kommer med lyder MEGET sandsynlig !
    Nu ved jeg ikke hvor trådstarteden Thomas.P bor men hvis han bor i nordsjælland så har jeg nogle stål propeller liggende som passet til Evinrude / Johnson fra 70 - 130 hk men hvis den også kan sidde på en 60hk kan vi da godt lave en test


  • #6   28. sep 2020 Hej #5 Hasse
    Jeg har selv oplevet det, og både propeller fra Solas og Turning point har tætningsringe der skal monteres ved brug på Yamaha og Mercury.
    Mercurys nye 115 hk har endda en original plastring der skal være monteret på gearnavet så den slutter tæt.
    Hvis du læse et stykke nede i på dette link står der noget mere om det.
    https://www.steeldevelopments.net/pages/propeller-trouble-shooter
    https://www.thehulltruth.com/boating-forum/539364-prop-venting-help-thoughts.html
    Prøv selv at google: exhaust gap propeller
    Og jeg ved godt at der findes racer propeller med venting holes. Disse skal sikre at motoren kan komme op i højere omdrejninger end farten tillader. Netop ved at ventilere med udstødningsgassen. Kan forstille mig at stor propel, stor stigning kombineret med en motor som først yder tilstrækkeligt ved mange omdr gør små venting holes nødvendige.
    Jeg skal ikke kunne sige hvorfor du en enkelt gang har ikke har haft problemer, men det kunne måske være fordi din propeldiameter har været så stor, at den stadig har haft "fat i vandet".
    Her drejer det sig om en 60 hk som har virket fint.
    Men ævl er det i hvert fald ikke med nødvendigheden af en lille spalte smiley
    Jeg er ret sikker på at den suger luft fra overfladen eller udstødningen


  • #8   29. sep 2020 Att S.L
    Jeg har igennem årene lavet rigtig mange test med mine speedbåde for at få mere fart ud af samme setup og jeg har også prøvet at sætte en afstands ring imellem gearkassen og propellen så propellen kon 2 cm længere bagud Og her var der synlig afstand men bådenblev mere stabil men gav mindre end EN knop . Denne ide fik jeg af Stenteq i Frederikssund som havde gjort det samme på sine 3 350 hk på sin catameran
    og han var da Racing entusiast så det gjorde noget !!!

    Jeg er mere end 75 % sikker på at det er trødstarters gummi vulkaniserings der er ødelagt med mindre der stikker noget ned i vandet foran motoren der laver luft ? Det kunne være en ekkolodsgiver der er monteret for tæt på motor men hvis nu trådstarteren lagde nogle billede ind så ville det være nemmere at se

    På min gamle Sims super havde jeg en 70 hk Johnson og der lavede jeg samme nummer med at flytte propellen længere bagud og her var det Almindelig 21 tommer VIPER Stål propel men her var der ikke nogel forskel og jeg måtte indse at båden nok havde nået sim max fart med denne motor


  • #9   30. sep 2020 Halløj
    Tak for jeres svar. Bådens setup er det samme som det var sidste sæson, intet ændret, den er hverken blevet tungere, eller har fået ændret motor setup. er bare begyndt at opføre sig som beskrevet. Og sidste sæson kom den fint op på 27 kn.
    Jeg troede jeg havde lavet den test Thomas M beskriver, men har vist gjort det forkert idet jeg satte en markering på propellen og kiggede hvor den var ift. møtrikken, men jeg havde ikke møtrikken af for at sætte en markering på selve navet


  • #10   30. sep 2020 Lidt matematik/fysik:
    ved 5000 omdr/minut og 60 hk og en reduktion på 2,42 til propellen.
    Drejningsmomentet på motoren er her 84 Nm og uden tab i gearet givet det 204 Nm på propellen. Det kan man ikke mærke ved at hive i propellen. Til sammenligning spænder man en almindelig hjulbolt med 110-120 Nm.
    Er navet løs kan man altså ikke mærke det at hive i propellen når den står på land, da man skal hive med cirka 200 kg i et propelblad 10 cm fra centrum for at opnå samme moment som max under sejlads.
    I de fleste tilfælde er der en bøsning med mangenot (stråler) som spændes fast på akslen og møtrikken fastholden denne. Er møtrikken løs, holder disse noter stadig bøsningen på plads. Bøsningen og propellen forbindes af et plast eller gumminav.
    Det flere mistænker her, er at bøsningen eller propellen har mistet den mekaniske forbindelse till dette plast- eller gumminav. Selv møtrikken og navet fastholder med stor sandsynlighed positionen på akslen. Jeg vil gætte på at du sagtens kan bruge din afmærkning på møtrikken som reference.
    Hvis navet slipper og du sejler 7 knob i stedet for 27, vil motoren afsætte 33 kW varme hvad der svarer til 15-20 føntørrere for fuld drøn i det lille gummi- eller plastnav.
    Godt nok er det i vand, men det holder det ikke til længe.
    Jeg tror derfor ikke på at dette er tilfældet, så ville navet være færdigt allerede.
    Derfor mener jeg stadig propellen trækker luft eller udstødning.
    Det har af naturlige årsager hysterese, som her vil betyde at man skal ned i omdrejninger for at luftstrømmen brydes og propellen "får fat i vandet igen".
    Som der er nævnt af flere:
    Sidder der en skæv ekkolodstranducer, kan motoren ikke trimmes nok ned, eller er der røget en tætningsring af mellem gearnav og propel, ja så kan propellen begynde at suge luft eller udstødning, som den først holder op med når enten hastigheden er meget høj (og propellen tilføres masser af vand) eller omdr. nedsættes så luftsuget nedsættes.
    Og det helt banale - 5 kasser øl i stævnen løfter måske propellen så meget, så det går galt smiley
    Har du ikke nogle fotos af bund og propel? Og måske nogle propeldata som fabrikat, stigning og diameter?


  • #11   5. okt 2020 SL: Tak for input. Der er ikke ændret noget på bådens setup, fit. hvordan det var inden problemet opstod. Problemet var tilstede fra første sejltur i år, så jeg synes det lyder mærkeligt, hvis den lige pludselig skulle trække "falsk" luft eller udstødning. Jeg har haft propellen af, og der sidder en metalskive mellem gearkasse og propel, med et konisk hul, som presses hen over en konisk flange på akslen. Mellem skrue og møtrik sidder en plastik/fiberskive. Båden har ligget i vandet vinteren over.... smiley
    SÅ ud fra din teori, så skulle det ikke hjælpe noget at skifte propel, er det rigtigt forstået?
    Jeg lægger nogle billeder op snarest
    Mvh Thomas


  • #12   5. okt 2020 Tja, hvis det har virket med det nuværende setup, synes jeg man burde finde fejlen.
    Så en test med en anden propel burde være med en identisk.
    Men først skal du finde nogle flere fakta - som tidligere beskrevet.
    Jeg vedlægger lige skitser fra hvordan jeg tror din propel er monteret. Det er fra boats.net,
    Det er IKKE en konus der overfører din motorkraft til propellen, men stråler (eller mange-not). Er disse slidt i stykker, er problemet et helt andet. Men det tror jeg ikke rigtig på.
    En propel virker kun med et vist slip. Den skal sende vandet bagud med en lidt større hastighed end den man sejler med, altså et vist slip som her nok skal være på en 10-15%. er det meget større, svare det lidt til at skulle trække en trailer op af et slæbested, men hjulene smutter. Bilen tilsyneladende hastighed er større end den faktiske, men man kommer ingen vegne. Det er fordi man har større kræfter end hjulene kan overføre fordi modstanden fra traileren er større end den kraft dækkene kan overføres.
    Et dæk slipper når kraften overstiger friktionen, en propel suger luft eller udstødning fordi der ikke kan tilføres vand nok. Det kan være fordi modstanden fra båden er vokset (tungere eller begroning), eller fordi det er blevet nemmere at suge luft (dybde under vand, skader, transducer, rurer o.l.)
    Men flere fakta først, evt omdrej. og hastigheder foruden propelfakta.
    Og så kan det da godt være at der skal skiftes propel. Men hvis det har virket er problemet jo ikke løst smiley


    profilbillede
  • #13   7. okt 2020 Skrue

    profilbillede
  • #14   7. okt 2020 Skrue

    profilbillede
  • #15   7. okt 2020 Motor

    profilbillede
  • #16   7. okt 2020 Bunden på båden og renset for det meste, men der er stadig nogle rurer tilbage. Gumminavet på skruen ser noget medtaget ud, se billede. Jeg er helt med på at det er "strålerne" der overfører kraft fra skrue til aksel, det var bare for at beskrive hvordan skruen er monteret.

  • #17   7. okt 2020 Kan se du har trim-flaps med fjeder
    De sidder vel ikke fast så bådens agterende løfter for højt når du kommer op i fart?
    Så suger den luft smiley
    Regner lige lidt på propellen når jeg får tid.
    Den ser lidt ramponeret ud, 15 rurer kan ødelægge vandstrømmen over bladene.
    Buler og større skader gør sikker også.


  • #18   8. okt 2020 Ved 5200 omdrejninger og et slip på 10% skal båden sejle 27 knob.
    Størrelsen passer altså meget godt.
    Der må ikke sidde muslinger og rurer inden i. Så stiger udstødningstrykket.
    Rengøring, bank småbuler ud, en excentersliber og til sidst sort spraymaling.
    Så tror jeg ikke det er propellen med mindre den er skæv.
    Trim tabs er stadig et godt bud, heller lidt for løse end for faste.


  • #19   18. okt 2020 Endnu en kontrol af propel udført, og der er ikke tegn på at den glider i navet. De to kørner prikker (se billede) på hhv. propel og nav flytter sig ikke i forhold til hinanden, det antager jeg beviser at det ikke er navet, den er gal med.
    Trim tabs flytter sig rimelig nemt i dæmperne/fjedrene, de kan forholdsvist nemt flyttes op og ned med hænderne. Jeg ved dog ikke hvor let de skal kunne bevæges op og ned, så måske skal jeg prøve at fiksere dem i en lidt højere position. Det er efterhånden den eneste variabel, jeg kan tænke på.
    Et andet spm: Jeg tror båden er en Uttern 510 HT, kan jeg sætte en nyere (2000-2005) 60 HK, 4 takt motor på. Her tænker jeg på motorens vægt (en 4 takt er vist noget tungere end en 2 takt, jeg ved ikke hvad den nuværende motor vejer)
    Mvh Thomas


    profilbillede
  • #20   18. okt 2020 Stinne

    profilbillede
  • #21   18. okt 2020 Ok sidste skud i bøssen. Da din propel ikke glider, og du ikke har ændret på motorens placering siden sidste år. Så er mit forslag at checke om motoren bliver ordentlig trimmet ned. Hvis den ikke kommer ordentlig ned på plads kan det jo være at propellen tager luft. Og derved mister du fart. Og hvis du har flyttet benzintank frem i båden, og andre tunge ting også. Så kan det forårsage det fænomen du taler om. Flyt personer og vægten bag ud i båden, og prøv at sejle en tur. Det ser ud til på billederne at den er rimelig let i røven, så er ikke sikker på at dine trimflaps er til nogen gavn for dig. Hvis du kan nulstille dem, altså løfte dem op, så prøv en tur med dem sådan.

  • #23   21. okt 2020 Er løbet tør for gode forslag, men flere fotos af propel monteret og uden montage samt
    data fra test, altså omdrejninger og GPS fart, både på vej op og på vej ned. Fx ved 2000-3000-4000-5000 omdr.
    Er der kavitationsmærker på propelbladene? (blanke pletter med små fordybninger)
    Og som flere foruden jeg har kommenteret - propellen ser lidt ramponeret ud.
    Måske burde du prøve en anden - og sikre at spalten mod gearnavet er så lille som muligt.


  • #24   21. okt 2020 Jeg kan ikke se forandringer på skruen ift. sidste år, hvor den var lige så "ramponeret". Jeg har heller ikke omdrejningstæller på, så jeg kan ikke komme med så præcise data. Jeg prøver at hæve trim flaps manuelt, så hækken ikke bliver løftet så meget, og se om det giver nogen forskel. Ellers må jeg prøve at skifte propel.
    Eller skifte motor, som jeg også har i tankerne. Ville I have nogen bekymringer ved at sætte en nyere 4 takter, 60 HK på. Den vejer jo nok noget mere end den nuværende, vel ca 110 kg? F.eks. denne her fra 2005:


    profilbillede
  • #25   21. okt 2020 Nåå,, nu er jeg med, du har nu fået opbygget argumenterne over for lillemor. Så den eneste løsning er simpelt hen en ny fin 4 takter. smiley smiley smiley smiley
    Nej det er bare for sjov,,,,,.
    Men jeg tænkte på hvordan du måler farten? Hvis det er en almindelig tryklog, så kan der være noget galt med instrumentet!!! ?


  • #26   21. okt 2020 Jeg måler farten med GPS, men der er ingen tvivl når det sker, den går næsten i stå 5-6 kn, fra 13-14 kn planende.

  • #28   22. okt 2020 det skal slet ikke undre mig at motoren ikke fejler en skid men hvis du ikke engang gider at ofre en tusse på en omdrejningstæller så er det sgu svært at hjælpe dog for den vil da komme med en god indikation hvor problemet ligger


  • #29   22. okt 2020 #24 Sikkert en fin motor som jo nok vejer lidt mere. Til gengæld skal du have mindre benzin med, du sparer nok 30% smiley i forhold til din nuværende to-takter. De nyere to-taktere bruger stort set det samme, men vejer også det samme som en 4-takter.
    #24/#28 En billig omdrejningstæller er en cykelcompunter med kadance til pedalomdrejninger. Biltema havde engang en til ca 70 kr, som jeg brugte på diesel-hakkeren på min sejlbåd. Jeg limede en maget fast på svinghjulet og lavede en lille bøjle af patentbånd til til signalgiveren. Fandt ud af at propellen passede og brugte den ikke mere.
    #27 Er ikke sikker på at jeg er enig i det hele. Har haft to propeller med tydelige kavitationsmærker på hvert blad på samme område.
    Mærkerne har været på størrelse med en 2-krone og kaldes "pitting". Begge blev løst med en lidt større stigning på den nye propel. Motoren kunne samtidig tage for mange omdrejninger.
    Når propellen kører rundt suger den vand forfra og reducerer trykket før propellen. Bagved stiger trykket, og yder dermed en kraft. Når trykket foran propellen falder tilstrækkeligt begynder vandet at koge (altså ved 15-20°) og danner bobler, når disse når om på bagsiden, stiger trykket og boblerne kollapser. Dette kan give kolossale trykstigninger (flere tusinde bar) som kan slå metalkorn ud af en overflade. Dette giver de små huller eller "pittings".
    Mærkerne er på bagsiden af propellen, tæt på forkanten af bladet
    Slagmærker, rurer og andre skarpe kanter kan udløse det samme. Det hak han viser på youtube ligner mest at noget har ramt propellen. Men det kan efterfølgende give kavitation.


Kommentér på:
Båd accellererer ikke

Annonce