{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.714 visninger | Oprettet:

Tommy E
Tommy E
Tilmeldt:
12. jun 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

Landstrøm på båden når den er på land {{forumTopicSubject}}

Jeg bor i Grønland og har lige købt en Nordstar 30 fra 2017, Som er på vej fra Norge, den har stik til landstrøm, ikke noget vi bruger her i landet, der er ingen lystbådshavne med landstrøm, men jeg ved flere bruger det til at lade batterierne op et par gange i løbet af vinteren.
Jeg Har dog hørt at man skal være opmærksom på jord, som er vandet når den ligger i havnen, men på land er er der jo ikke jord, skal man så bruge et kabel med jord når man tilslutter dette på land ?
Jeg har ikke tænkt mig at lade den være tilsluttet permanent, men kun 3-4 gang i løbet af vinteren mens jeg er hjemme, for at holde batterierne fuldt opladet og slippe for at afmontere dem
Håber jeg kan få lidt gode råd her i dette Forum
Jeg har vedlagt et billede af tilslutning
Tommy


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Landstrøm på båden når den er på land
  • #1   15. okt 2020 ...

  • Tommy E
    Tommy E Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #3   16. okt 2020 Hej Rasmus tak for dit svar👍
    Det er netop tærringen som jeg er mest bekymret for, vil det betyde at jeg skal have en elektriker til at tjekke alle tre faser for jord hvis jeg skal være sikker? Og er det så ok at bruge ledning med jord til landstrøm når den nu står på land?


  • #5   16. okt 2020 slap nu af ..alle alm inst har jord i stikket,, og det hpfi der , er jo kun 230v 1fase. tæring er kun et problem når båden er i vandet. og en c tec lader er dobbelt isoleret og kan ikke skade dig

  • Tommy E
    Tommy E Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #6   19. okt 2020 Tusinde tak for jeres svar, jeg må have læst omkring problemet med de større både👍 Jeg tjekker evt dårlige forbindelser og om alle zinkanoder er ok.
    Båden har kun 150 motortimer og 3 år gammel så jeg går ud fra at det ikke er et problem.


  • Tommy E
    Tommy E Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #8   28. okt 2020 Hej Carsten
    Hvis du mener når den ligger i vandet? Så er det først her omkring okt/nov at temperaturen er under frysepunktet, og så tømmes ferskvandssystemet i vandhaner etc og evt påfyldes drikbart frostsikring, det har jeg dog ikke selv gjort endnu blot blæst godt igennem, ellers er der ikke udfordringer med salt/ferskvands køling så længe den ligger i vandet, vi tager bådene op senest 15 nov der tages flydebroerne op i lystbådehavnen, dette er nødvendigt da dec/Jan fryser havnen til, vi starter typisk sæsonen igen omkring apr/maj.


Kommentér på:
Landstrøm på båden når den er på land

Annonce