{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
192 visninger | Oprettet:

Tommy E
Tommy E
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

Landstrøm på båden når den er på land {{forumTopicSubject}}

Jeg bor i Grønland og har lige købt en Nordstar 30 fra 2017, Som er på vej fra Norge, den har stik til landstrøm, ikke noget vi bruger her i landet, der er ingen lystbådshavne med landstrøm, men jeg ved flere bruger det til at lade batterierne op et par gange i løbet af vinteren.
Jeg Har dog hørt at man skal være opmærksom på jord, som er vandet når den ligger i havnen, men på land er er der jo ikke jord, skal man så bruge et kabel med jord når man tilslutter dette på land ?
Jeg har ikke tænkt mig at lade den være tilsluttet permanent, men kun 3-4 gang i løbet af vinteren mens jeg er hjemme, for at holde batterierne fuldt opladet og slippe for at afmontere dem
Håber jeg kan få lidt gode råd her i dette Forum
Jeg har vedlagt et billede af tilslutning
Tommy

Kommentarer på:  Landstrøm på båden når den er på land
  • #1   15. okt ...

• #2   16. okt Hej Tommy
    På større både, færger og ligende med store generator anlæg bruger man skroget som jord. Men man overvåger også samtidig alle tre faser for jord fejl, for hvis man ikke gør noget for at forhindre jordfejl på sådan et anlæg, vil det øge hastigheden hvormed at skibet tærer op. I dit til fælde tror jeg ikke du skal tænke så meget over det, jeg regner kraftigt med at din lader er dobbelt isoleret hvilket betyder at den ikke bruger jord ledning. Men skulle det være sådan at den bruger jordledning og du ikke installere det, betyder det bare at du kan få et rap over fingrene hvis der eventuelt opstår en fejl i laderen.
    Hilsen Rasmus

• Tommy E
    Tommy E Tilmeldt:
    jun 2017

#3   16. okt Hej Rasmus tak for dit svar👍
    Det er netop tærringen som jeg er mest bekymret for, vil det betyde at jeg skal have en elektriker til at tjekke alle tre faser for jord hvis jeg skal være sikker? Og er det så ok at bruge ledning med jord til landstrøm når den nu står på land?

• #4   16. okt Hej Tommy
    Vedrørende tæring skal du bare sikre dig at der ikke er en krybe strøm fra dine batterier, som på en eller anden måde vandre i gennem din motor ( ir og andet fugtigt smuds på lednings forbindelser) og sikre dig at dine “zink” anoder har det godt og ikke er malet over. Hvis du vil være 100% sikker på der ikke er en krybestrøm når du ligge i havn og ikke bruger båden kan du eventuelt installere en manuel afbryder til forbrugs siden af batterierne.
    Vedrørende ladning med land strøm burde der ikke være noget, og i så fald burde HFI relæet slå fra hvis der er en jord fejl, og der er ikke nogen forskel om den står på land eller ligger i vandet når du lader med land strøm.
    Det jeg tror du har hørt om er på store stål både, trawlere og op efter. Hvor de har deres egen generator station om bord der kan man godt risikere at der sker en stel forbindelse og i sådanne systemer har man ikke HFI releger og derfor skal man være opmærksom på dette. Kan godt komme med en længer forklaring på opbygningen af sådanne anlæg, men i små lystbåde er det lavet på en helt anden måde. Så umiddelbart ville jeg sige det ikke er noget du skal være bekymret for på nogen måde og det burde ikke være nødvendigt med en elektriker, og om du bruger lade ledning med eller uden jord skulle heller ikke gøre nogen forskel. Jordledningen er kun til for at du ikke skal få stød af laderen hvis der sker en stel fejl i den.
    Hilsen Rasmus

• #5   16. okt slap nu af ..alle alm inst har jord i stikket,, og det hpfi der , er jo kun 230v 1fase. tæring er kun et problem når båden er i vandet. og en c tec lader er dobbelt isoleret og kan ikke skade dig

• Tommy E
    Tommy E Tilmeldt:
    jun 2017

#6   19. okt Tusinde tak for jeres svar, jeg må have læst omkring problemet med de større både👍 Jeg tjekker evt dårlige forbindelser og om alle zinkanoder er ok.
    Båden har kun 150 motortimer og 3 år gammel så jeg går ud fra at det ikke er et problem.

Kommentér på:
Landstrøm på båden når den er på land

x