{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.458 visninger | Oprettet:

Jonas K
Jonas K
Tilmeldt:
20. okt 2020
Emner: 1 Svar: 11

Reparation af sideskjold til Evinrude 50HK påhængsmotor fra 2005 {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Sideskjoldene på min 50HK Evinrude E-Tec motor fra 2005 har det ikke for godt (se billede). Efter vi fik trim motoren repareret, er sideskjoldet begyndt at flække, og bådmekanikeren var nødsaget til at bruge gaffatape til at holde sammen på det.

Det ser farligt ud, og jeg kunne godt tænke at udskifte sideskjoldene, eller reparere. Motorhætten fejler som sådan ikke noget.

Er der nogen, som har erfaring med at reparere et ramponeret sideskjold, eller har andre gode idéer til at ordne problemet - eventuelt udskiftning (det virker dog næsten umuligt at finde brugte skjolde til netop denne model)? Jeg har selv overvejet, om man skulle prøve at reparere med glasfibermåtte på indersiden og epoxy, selvom det ikke er noget, som jeg har rodet med før. Jeg har selv haft fat i Evinrude, men nye skjolde koster mere end motoren selv, i dens nuværende stand.

Mvh Jonas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Reparation af sideskjold til Evinrude 50HK påhængsmotor fra 2005
  • Jonas K
    Jonas K Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 1 Svar: 11
    #2   20. okt 2020 Hej Jens,

    Interessant. Ja, jeg frygtede nok, at epoxy projektet ikke vil være så ligetil, som jeg forestiller mig.. Skjoldene er af plast.

    Det er godt 2 år siden, at jeg købte båden, og løbende har jeg forsøgt at finde skjolde brugt, men jeg har ikke haft held med at finde noget til netop denne model.


  • #4   20. okt 2020 Hvis skjoldet er porøst vil det være en stakket frist at lave rep.
    Jeg har med held lavet mc kåber der er flækket ( altså hvor der ikke mangler noget )
    Stjæl nogle lego klodser fra ungerne ( de må IKKE se det smiley ) læg dem i glas med et tæt sluttende låg og hæld acetone over dem ( det SKAL være de gamle klodser, de nye smelter ikke ) lad det stå nogle dage ... ryst / rør i dem hver dag ..... efter nogle dage har du spartelmasse.... ( er klodser smeltet og det er for tyndt, læg flere i eller lad det stå uden låg, så fordamper acetonen og masser bliver tyk ) slib på bagsiden af revnen og smør massen på, massen får kåbedelen til at smelte sammen, da acetonen i klodserne smelter kåben under massen og danner en ret stærk samling.... det virker på mc kåber ... så mon ikke ! ! !


  • Jonas K
    Jonas K Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 1 Svar: 11
    #5   20. okt 2020 Tak for tips, begge to! Jeg må hjem og konfiskere mine gamle legoklodser - Lyder til, at det ikke er helt håbløst at skulle reparere, og hvis ikke, er der vidst ingen skade sket, hvis skjoldet går til smiley

  • #6   20. okt 2020 https://evinrude-strandby.dk/evinrude-restlager/

    Prøv at ringe til Henrik, han har måske noget, men ikke sikkert han sender vare.. Men prøv at forhøre dig


  • #7   20. okt 2020 40-50-60 hk er identisk

  • thorvald n
    thorvald n Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 2 Svar: 19
    #8   21. okt 2020 Hvordan i alverden er den motor kommet til at se sådan ud

  • Jonas K
    Jonas K Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 1 Svar: 11
    #9   21. okt 2020 Det er et godt spørgsmål. Ham jeg købte båden af, opkøber både gennem politiauktion, så jeg går ud fra, at nogen i sin tid har ødelagt skjoldet i forbindelse med den har været stjålet. Han havde hvert fald repareret skjoldet, men der var ingen synlige revner eller andet udover... Jeg tør ikke sige, hvordan det er lykkedes bådmekanikeren at ende ud med et resultat som du ser på billedet, men han mente det var uundgåeligt.

  • #10   21. okt 2020 Har du hørt Henrik om han har et brugt sæt skjolde og evt en motor hætte, så ville du få en pæn motor igen? 👍

  • Jonas K
    Jonas K Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 1 Svar: 11
    #11   21. okt 2020 Fik snakket med Henrik i dag - han var super fin at snakke med! Han ville kigge efter brugte skjolde, men måtte desværre meddele, at han ikke havde nogen liggende. Han kunne også se, at motoren er årgang 2006, selvom der står 2005 på mærkatet. Alternativt kan han hjælpe mig med nye skjolde, men det bliver lige dyrt nok, synes jeg. Så tror der ikke er andet for end at prøve sig lidt frem og reparere det eksisterende, og worst case, så må jeg hive fat i Henrik igen efter nye skjolde smiley Det lykkedes mig også at finde brugte sideskjolde til hhv. Evinrude E-tec 60 HK og 40 HK fra 2006 på den amerikanske e-bay, men med fragt bliver det alligevel i under kanten af 5000kr for brugte skjolde. Så jeg må i tænkeboksen

  • #12   21. okt 2020 Så er det undersøgt.. Han er rigtig fin fyr og reel og ved rigtig meget om e-tec motorer og dygtig mekaniker .. Ærgerligt han ik havde et brugt sæt skjolde til at ligge, håber du får løst problemet.. Hvor mange timer har motoren gået? Ved du det

  • Jonas K
    Jonas K Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 1 Svar: 11
    #13   21. okt 2020 Nej desværre ikke. Men den fungerer upåklageligt, udover den ikke pynter så meget. Så jeg ville være lidt ærgelig over at skifte den ud

  • #14   21. okt 2020 Enig. Kender til flere der anvender dem til erhverv som har gået 2500 til 3000 timer og som stadig køre fint.. Har selv en 60 hk e tec som er 6 år og gået 200 timer efterhånden..

  • #15   25. okt 2020 Hvorfor ringer du ikke bare til brødrene Madsen i Holbæk de har en MASSE motorer stående som bliver hugget op men det er da meget sandsynligt at de har en motor stående med pæne originale skjolde til en billig penge istedet for at bruge en masse tid på at reparere dem og ende med at have noget der ligner lort ???
    ups jeg ser først nu at det er en E-tec så kan du da prøve at ringe til Evinrude.dk og spørge Finn Hansen om han har noget ligende ??


  • Jonas K
    Jonas K Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 1 Svar: 11
    #16   27. okt 2020 Ja Finn havde desværre ikke nogle brugte skjolde liggende heller, og ville kun, kunne hjælpe mig med helt nye skjolde.

    Efter jeg har studeret mine egne skjolde lidt nærmere, er jeg nået frem til, at den ene side (hvor knapperne til trim motoren sidder), ikke fejler det store, udover hvor 2 af beslagene til boltene sidder, som helt mangler. Den anden side, står ikke til at kunne reddes, da den er meget revnet, og efterhånden er kommet et større hul.

    MEN det er lykkedes mig at finde den ene side brugt, den uden knapper til trim motoren, og det er den eksakt samme model (E-tec fra 2006, 50 HK). Den befinder sig godt nok i Frankrig, men med fragt, bliver det under 1500 kroner. Så det prøvet jeg, og så må vi håbe den når frem smiley


  • #17   28. okt 2020 Jeg har nu læst tråden igen igen og vil da gerne vide om dine skjolde var intakte inden mekanikeren reparede din trim motor ELLER om det er sket hos mekanikeren fordi !
    Hvis det er mekaninkeren der har smadret dine skjolde er det jo HAM der skal erstatte disse ???


  • Jonas K
    Jonas K Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 1 Svar: 11
    #18   28. okt 2020 Skjoldene var ikke helt intakte - de blev holdt sammen af 2 metalspænder, da 2 af de beslag, som holder de 2 sideskjolde sammen, er ødelagte (sådan så det ud, da vi købte den), men ellers var der ikke noget synligt, måske en begyndende revne ved det ene beslag.

    Mekanikeren fortæller at skjoldenes tilstand var helt forfærdelige, og efter at have sat ny trim motor på, revner skjoldene flere steder - hvilket er grunden til al den gaffatape. Vi var da også yderst skeptiske, og meget utilfredse, men han var ikke til at hugge eller stikke i. Og jeg tror vi endte med at tænke, at han nok har ret, og at skjoldene var porøse, og ikke havde det for godt. Men det er nu over et år siden, så er bange for vinduet for længst er lukket ift. at vende tilbage til bådmekanikeren. Nu er det første gang, jeg har båd, og til en anden gang, bør jeg nok have billeder både før og efter (for ærligt talt, kan jeg da blive i tvivl om standen inden den kom til mekaniker), men jeg havde nok heller aldrig forestillet mig, at lige netop skjoldene ville gå hen og blive et problem, når man betaler i dyre domme for at reparere en trim motor.


  • #19   28. okt 2020 hvad er navnet på den mekanikker ??? det vil da være rart at vide hvem man IKKE skal bruge !
    Hvor meget betalte du for rep af trimmotor


  • Jonas K
    Jonas K Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 1 Svar: 11
    #20   28. okt 2020 Vestfyns Marinecenter i Middelfart.. husker ikke hans navn umiddelbart. Betalte i underkanten af 10 000. Hele trim motoren blev udskiftet. Vi var noget overrasket over prisen, men sådan går det vel, når man er lidt naiv og ikke undersøger tingene godt nok inden

  • #21   28. okt 2020 øv øv øv Trim motor koster fra ny hos Evinrude 2454.- men når denne skal skiftes en man nødt til at skære den af og så ryger der stumper for 1000-1500 oven i + arbejdsløn
    Sideskjoldene er skide dyre og skrøbelige der hvor de spændes på motoren til 2004 og 2005 her koster nye skjolde 8100 pr stk og hatten koster ca det samme men hvis din motor er fra 6 måned 2005 er det en 2006 model og der er skjoldene anderledes og stærkere .
    Jeg har talt med Finn Hansen Evinrude.dk og han sagde at skjoldene nemt knækkede der hvor boltene sidder og derfor tager han ALTID billeder af skjoldene INDEN han går igang med at skille dem ad .

    SÅ umiddelbart skulle du nok have snakket med ham inden du foretog dig noget for det kunne da sikkert nok kunne betale sig at køre over broen og køre til Køge men desværre er det jo altid nemt at være bagklog øv øv
    Jeg er ikke sikker på om priserne er + moms for der var kun tid til en kort samtale men jeg syntes da at du skal ringe til brødrene madsen og høre om ikke de har en E-tec mage til hvor skjoldene er intakte for det er sgu da skide surt at sejle med en så ny motor der ligner lort.


  • Jonas K
    Jonas K Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 1 Svar: 11
    #22   28. okt 2020 Ja, det virkede ret useriøst, hvor jeg fik det lavet... og ikke en speciel god kundeservice. Jeg fik også en kort snart med Finn, og jeg vil da helt sikkert gå til ham, hvis lignende problem opstår med den trim motor.

    Tak for forslag! Jeg ser lige, om det skjold jeg har bestilt hjem fra Frankrig kan gøre forskellen, ellers må jeg høre dem ad.


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #23   28. okt 2020 #20
    det er nok det sidste sted jeg ville komme med min båd... tror kun jeg kender et andet sted der er lige så ringe...


  • #24   29. okt 2020 Hej Jonas
    Jeg har nu været ind på Vestfyns Marinecenter hjemme side og læst anmeldelser fra kunder og her er den kun 3 tilfredse kunder og resten gag den kun EN stjerne fordi de ikke kunne give mindre og det ser ud som om deres tilbud på 10,000 er et standard beløb
    fy for satan hvor jeg håber at det firma for en shitstorm .


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #25   29. okt 2020 #24
    de er gode til at snakke når man som køber kommer der, der ikke det de kan og vil gøre... desværre mest for at fylde deres egne lommer...

    Jeg blev heldigvis frarådet Vestfyns og det andet sted...


  • Jonas K
    Jonas K Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 1 Svar: 11
    #26   29. okt 2020 Ja, den første bådmekaniker jeg havde fat i, frarådede mig en anden på Fyn, men den i Middelfart ville være det helt rigtige..

  • #27   30. okt 2020 det er ALTID en god ting at gå ind på trustpilot og se hvad der er skrevet om de forskellige firmaer så nedsætter man da risikoen for den slags dårlige oplevelser men lad os nu krydse fingre for at de nye skjolde kommer til dig fra Frankrig !hvor meget måtte du betale for den der



  • Jonas K
    Jonas K Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 1 Svar: 11
    #28   30. okt 2020 1500 kroner inklusiv fragt, og standen ser rigtig fin ud

  • #29   31. okt 2020 AV det er jeg da super glad for på dine vejne men så vil det måske være en god ide` at give de bolte der skal holde skjoldene på plads får noget fedt af en slags så de er til at skille ad næste gang hvid du skulle få brug for det for det med aluminium og saltvand irer jo AHT
    Hvis du også vil skifte hatten ud så motoren igen bliver pæn at se på kan du jo kontakte brødrene Madsen i Holbæk og høre om de skulle have en liggende til en sjov pris.


Kommentér på:
Reparation af sideskjold til Evinrude 50HK påhængsmotor fra 2005

Annonce