{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
183 visninger | Oprettet:

Stævnrør/tætningsboks {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor ofte I pakker stævnrør om eller justerer i det hele taget. Vores stævnrør er med en tætningsboks, der er vandkølet og pakket med flakstråd, som vist er ganske almindeligt på både med lidt alder. Jeg har lært at leve med lidt dryp og justering, men vil godt høre hvor ofte det er "normalt" at pakke om eller at skulle stramme boksen lidt.

Jeg vil også høre om der er nogen som erfaringer med en teflon coated ler fra West Marine US:

https://www.westmarine.com/buy/western-pacific-trading--drip-less-moldable-packing--362931

På forhånd tak.

Kommentarer på:  Stævnrør/tætningsboks
  • #1   10. nov fedtsnor bruges ikke så meget mere, kun på større både før i tiden nok derfor ingen svarer smiley men jeg ville holde mig til fedtsnor det er gennemprøvet gennem mange år, men det skal siges jeg kender ikke det andet.

• #2   10. nov Jeg skiftede mit stævnrør ud fra et Deep Sea Seal der var defekt. Jeg satte derefter på opfordring et fedtsnorsleje i stedet. Mange sagde hvorfor jeg ikke ikke satte et Black Jack på og atter andre havde et helt tredje valg. Egentlig kan jeg godt lide Deep Sea Seal., men det er meget dyrt.
    Fedtsnor er et gammelt kendt leje og specielt brugt på de store skibe. Hvor mange der har det på ved jeg ikke, men fagmanden fra propelfirmaet oplyste, at han lavede en det fedtsnorslejer.
    Jeg er helt tilfreds med dette leje og Ja. Det drypper da lidt og skal lige i starten strammes lidt til det er kørt ind. Der kommer løbende lidt dryp fra lejet, og helt tæt bliver det aldrig. Man skal bare huske at der altid skal være fedt i koppen og den justeres lidt løbende i sæsonen. Mit har siddet i to år nu og fungere fint og der er sejlet ca 1500 nm.
    Hvad der er bedst for nogen er skidt for andre. Det er nok med lejer som med meget andet. Nogen er til moderen og andre til datteren og på den måde bliver begge gift.

• #3   16. nov Hej André
    Stævnrør skal i teorien ikke pakkes om før det ikke kan spændes mere sammen, men man skal passe på med at spænde det for meget. Man kan spænde det så meget at friktionen bliver så stor man næsten kan kvæle motoren hvis den er af mindre størrelse, det næste er at det hvis det er spændt for meget slider det unødigt på skrueakslen. Så det skal kun lige spændes så det ikke drypper. På min har jeg en fedtsprøjte monteret hvor jeg giver den en skud eller to om dagen hvis jeg sejler meget, har ikke efter spænd i et par år. Men når du får den på land kan du snildt mærke om den klemmer meget om akslen når du prøver at dreje skruen, og hvis den gør det og den drypper skal den skiftes. Men husk fedt, mindes at have læst i en Buck manual at det skal have et skud fedt for hvor 4 timer drift, men mindre kan gøre det og et dryp i ny og næ er helt normalt.
    Hilsen Rasmus.

• #4   16. nov ja så må der jo være forskellige fedtsnore systemer for min eurobanker som andre's også er, har ingen fedtkop eller skal smøres hver 4 time jeg fylder fedt i mine inden sæsonen starter, så spænder jeg den til i løbet af sæsonen men aldrig så meget at den stopper med at dryppe, det har endnu ikke været nødvendig med extra fedt, det extra fedt skal man også passe på med på en eurobanker trawler, det kan presses ud i de vandsmurte lejer der sidder tæt på den anden side. så jeg vil ikke anbefale at bruge så meget fedt hvis man har et system som mit.

• #5   16. nov Ja modeller med vandsmurte lejer kunne jeg godt forestille mig man skal passe på med at give for meget fedt. Mit er et helt gammelt system kun med fedt og okse talg snor som det var en gang 🙂

Kommentér på:
Stævnrør/tætningsboks

x