{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.157 visninger | Oprettet:

Dino D
Dino D
Tilmeldt:
18. aug 2013
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 21

påhængsmotor: hvid tyk røg fra propel nav {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

jeg har en 2006 yamaha 8 hk påhængsmotor (2 cyl. 4 takt). som har stået længe uden at være startet. Så starter jeg den i dag uden problemer og inden for et sekund vælter det op af karret med hvid meget tyk røg (ja den er nedsænket i et kar med vand). Jeg kan ikke helt se hvor det kommer fra, men konstaterer senere at fra propel-nav kommer der sort olie som lugter på samme måde som røgen, så det må være derfra.

Er det nogle af jer som ved hvad det kan være, jeg har tjekket olie niveauet i det nederste af benet og det ser fint ud.

Røgen kommer ikke fra udstødningen, og der er en fin kølestråle.

Jeg har forsøgt at tage billede af det sorte som dryppede efterfølgende ud af propelnavet, måske kan de hjælpe lidt?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  påhængsmotor: hvid tyk røg fra propel nav
  • #1   22. apr 2015 Hvis det er røg, så er det bare gl olie som lige skal brændes af, fordi den har stået så længe, ,,,,,

  • #2   22. apr 2015 nu skriver du 4t.. har du kontrolleret motor olie stand... ikke gear olie hvid røg plejer at betyde kondensvand i blokken hvis ikke den holder op efter 5min kan du godt have et problem

  • #3   23. apr 2015 Ok, så ikke lige at det var en 2T,,,,,,,,

  • #4   23. apr 2015 som meka skriver så er (i en 4takter) hvid røg tegn på vand i forbrændingen, og er du heldig er det bare kondens alt efter hvordan den har været opbevaret. hvis ikke den holder op i løbet af 1-2 min så er det nok desværre fordi at der kommer kølevand ind i en cylinder, og så er det ofte toppakning eller en revne i topstykke der er problemet smiley

    olierøg plejer at have et blåligt skær så det sorte der kommer ud af udstødningen er sikkert bare lidt olie/koks slam der har løsnet sig og har blandet sig med lidt kølevand - det er formentligt ikke noget problem.


  • #5   23. apr 2015 Ud med tændrør og tag en komp test...
    Du har vel ikke koncerveret motoren da den blev sat væk... vel ?
    For så er det det middel du har sprøjtet ind der lige skal brændes væk.. bare en lille tanke...
    Men ellers ..... hvid røg = vand... sort = olie
    Tror ikke der kan dannes så meget kondens i cyl / motor at det oser så meget og hvis der er så meget vand/ kondens i motoren, ja så skal den sgu nok skilles ad alligevel, for at tjekke at der ikke er skader bla. på stempel ringende pga rust, de kan sætte sig ( ire fast ), og en båd motor skal bare virke... hele tiden ! ! !
    Så på med vanten og gå igang... lad for guds skyl ( og din egens ) lade være at lave det halvt og dårligt, der er sgu langt ind fra vandet, når man skal svømme med en båd på slæb he he
    Den med konceverings olien har jeg selv lavet, på en motor der havde stået nogle år.... kæft jeg var lige ved at gå i panik da den bare sendte røg ud.... indtil min demens hjerne pluslig fik et lyst øjeblik, og kunne huske hvad jeg havde lavet inden den blev sat væk.......


Kommentér på:
påhængsmotor: hvid tyk røg fra propel nav

Annonce