{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.811 visninger | Oprettet:

4G bredbåndsløsning på båd {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley
Min svigerfar har en 32 fods båd og har et ønske om at få lavet en 4G mobil bredbåndsløsning da der sjældent er særlig god dækning på vandet når der skal streames lidt Spotify og måske Netflix. Det skal helst undgås, at der skal monteres antenner i masten.
Er der nogen herinde der har lavet en god løsning som de kan beskrive og smide et link til? smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  4G bredbåndsløsning på båd
  • #2   15. jan 2021 miwire. de laver den bedste løsning

  • #3   15. jan 2021 ellers bare en alm router med 4g

  • #4   15. jan 2021 Tak for jeres svar - jeg er helt med på en 4G router men jeg skulle måske have været lidt mere specifik - om man bruger en mobiltelefon eller standard 4G router giver nok ikke den store forskel ude på havet langt fra land hvor bedste signal ofte er 2G eller dårlig 3G. Jeg søger derfor en løsning med en 4G router med ekstern (forstærker) antenne for måske at kunne få et bedre signal. Er der nogen der har erfaring med det?
    Der er ikke TV om bord. Det er udelukkende til internetbrug (surfing/musik)


  • #5   15. jan 2021 @Sanoj - jeg har kigget lidt på miwire som ser ud til at være en fed løsning - den er dog ret bekostelig i forhold til en ekstern antenne og en 4G router smiley

  • #7   15. jan 2021 Jeg tænker lidt ud af boksen nu og fandt denne gsm repeater i stedet: https://gsmrepeater.dk/product/pro-gsm-4g-signalforstaerker-300-m2/?ref=4
    Når vi er ude at sejle har vi hver især datapakker tilknyttet vores mobilabonnementer og med en gsm repeater der dækker 800 og 900 MHz båndet burde det vel være en ok løsning? 800 MHz benyttes til 4G/LTE og er langtrækkende. 900 MHz benyttes til 2G og 3G.
    Hvad tænker I om den løsning? Det er en engangs investering på 2000 kr og man slipper for et dataabonnement på et par 100 kr pr måned alt efter hvor meget data man har brug for. Uden for sejlsæsonen bruges det jo ikke. Derudover er der også bedre dækning til tale.


  • #8   15. jan 2021 Jeg har fået sådan en her, har ikke prøvet den endnu, men mon ikke det er noget af det bedste og hurtigeste du kan få.

    profilbillede
  • #10   16. jan 2021 Kunne ikke lade være med at prøve det. Det virker fantastisk. Så bliver godt til sommer.....Ved ikke hvad sådan et koster.
    Jeg satte mit telefon SIM routeren. og var på 5G i løbet af 2 min. Nu skal jeg bare have et ekstra SiM kort.
    Indtil nu ser det ud til at fungere 100%


  • #13   16. jan 2021 Okay, fint gave. Fik det af ham der købte min båd☺️Han havde hørt at min søn brokkede sig over dårlig internet på båden 😂

  • #14   17. jan 2021 @Thor - fin mobil router men jeg er ret sikker på den kun kommer til sin ret når båden er i havn hvor der som regel er fin dækning. Det er noget andet når du er langt fra land hvor der med sikkerhed ikke er 5G da rækkevidden på 5G frekvenser er meget kort. Det ser heller ikke ud til at der er mulighed for at sætte eksterne antenner på som er et must ude på havet for at få en nogenlunde god forbindelse smiley

  • #15   17. jan 2021 @Morten R. - Hvis du læser denne side giver det måske mere mening hvad jeg prøvede at forklare: https://www.bredbaandsmatch.dk/teknik/betegnelser/frekvenser/

    Humlen er at når båden er til havs er der størst chance for at fange et godt mobil signal på de lave frekvenser da de rækker længst fra land - til gengæld er data hastigheden så ikke så høj smiley


  • #16   18. jan 2021 Vi må se, jeg sejler primært i fjord og kystnært. er der ikke 5G så kan den også 4G.
    hvor langt den række ved jeg ikke endnu.


Kommentér på:
4G bredbåndsløsning på båd

Annonce