{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.669 visninger | Oprettet:

Kobling af sikringsbokse {{forumTopicSubject}}

Jeg står og skal tilføje en række strømenheder på båden.
Båden havde, da jeg købt den, kun et batteri til motor og forbrug.
Jeg har herefter sat to batterier i parallel kun til forbrug og så et batteri kun til motoren.
Min nuværende sikringsboks holder kun 6 sikringer.
Jeg har købt en boks med 10 sikringer som jeg gerne vil tilføje til den nuværende hvordan gøres det?
Kan jeg bare trække et kabel fra den nuværende boks over til den anden eller skal jeg lave en slags hub fra batteriet og så trække to kabler fra hubben til hver sin boks.
Se vedhæftet billede af sikrings boks samt nuværende minus bar.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Kobling af sikringsbokse
  • #3   3. feb 2021 Hej Rasmus. Tak for svar. Jeg monterer et todelt system fra blue sea systems add a battery med et skillerelæ ACR. Jeg kører 100a sikringer som vist på billedet til relæet og så kører jeg en 30A sikring til forbrugs siden. Burde det ikke være nok eller skal sikringen være større ift ekstra enheder. De ekstra enheder er en del led lamper, et par usb strømudtag samt en lowrance elite ti9 fish finder/kortplotter. Det er ikke så tunge strøm enheder der er bare en række flere strømsugere.

    Ift min parallel kobling af de to forbrugs batterier på således 150ah kører jeg 25mm2 kabel i hele systemet. Er det ikke nok i størrelse eller skal jeg højere op i kvadrant. Jeg mener kablerne er godkendt til 175A.


    profilbillede
  • #5   3. feb 2021 Hej Thomas.
    Jeg ved, det er et stort arbejde, men jeg ville afkorte alt det rod af ledninger du viser på billedet. Det vil gøre det meget mere overskueligt.
    30 Amp. sikring til forbrug af din karakter er alt for meget. Det kan forårsage brand ved en kortslutning. 10 Amp. er rigeligt.
    Jeg roder selv med den slags i min campingvogn, og er meget o.b.s på brandfare.
    Mvh Allan (Tidligere elektroniktekniker)


  • #6   4. feb 2021 Hej Allan
    Tak for dit input.
    Lednings nettet er blevet trukket for ca 9 år siden via tidligere ejer. Det virker rigtigt nok men som du nævner ret uoverskueligt!
    Det er min plan at forsimple det og udvide sikringsboksen istedet for de sikringer der er koblet oven på en sikrings hovedgruppe. Der er kun 6 pladser, men har købt en ekstra sikringsboks med 10 som jeg vil tilføje den nuværende.
    Der er koblet servostyring, hydraulik pumpe til trim pads, kortplotter, fish finder m.m på batteriet kan 10A gøre det når det arbejder samtidigt?
    Hvad tænker du omkring automat sikringerne på skilleræleet ( se vedhæftet billede) de er begge på 100A i følge blue sea system skal de være på mindst 60-70A.
    Hvad tænker du om det?


    profilbillede
  • #7   4. feb 2021 Der er også et garmin nmea gruppe sat til så det er noget rodet el nettet.
    Tidligere har der kun været et batteri der har trukket alt.
    Ift hydraulik pumpe, servo og lign el skal det også sættes til forbrugs siden.
    Jeg tænker start batteriet skal kun servicere motoren?


  • #8   8. feb 2021 Hej Thomas.
    Jeg kan ikke kloge mig om de ekstra forbrug, du nævner hydraulik m.m. Men det er nok bedre med 20 amp.
    100 A til startmotor er ok.
    Sætter du en for lille sikring i et sted, er det ikke værre, end du kan skifte den til en lidt større.
    Med et billigt Multimeter (ca. 80 kr.) fra Harald Nyborg el. lign. , kan du måle strømforbruget på de enkelte "dele" (op til ca. 20A, det står på måleapparatet.)
    Du kan også bruge multimeteret til at måle om en sikring eller en pære er afbrudt. (OHM)
    Og endelig kan du måle spænding ( Volt), som også kan være nyttigt.
    Som du nævner, er det en god ide, at dele forbruget op i flere grupper med mindre sikringer.
    Jeg kan ikke komme med mere i denne sag, i det jeg mest har beskæftiget mig med Medicoteknik på Sygehuse.
    God fornøjelse.
    Mvh Allan



Kommentér på:
Kobling af sikringsbokse

Annonce