{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
718 visninger | Oprettet:

Ny propel til deplacementbåd {{forumTopicSubject}}

Ja jeg står i den situation at jeg har afmonteret min propel på min Arendal snekke, da Noten var smuldret væk.. kort sagt. den ville ikke bakke smiley

efter nærmere inspektion, konstatere jeg så at propellen er godt medtaget og trænger til at blive udskftet...


Det STORE sprørgsmål er så..... hvordan filen finder jeg den rigtige propel? tænker på alt det der med den rette vinkel osv..

Der står en masse udvisket tal og bogstaver på siden, men intet jeg umildbart kan tyde.. så er lidt på bar bund...

skal jeg bare købe en at samme tomme og konus størrelse ?
eller er der mange flere faktorer der spiller ind?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ny propel til deplacementbåd
  • #1   21. feb 2021 mener man kan "fremkalde" de tal der er visket ud med en eller anden form for syre, lige som de kan få nummer på våben frem når de er "slettet" , men nok ikke noget man selv skal gøre, så søg på google og find et firma der ligger nær dig og kontakt dem.
    Og hvis du vil have en anden pits på er det også dem du skal tale med.
    Men hvis den var fin nok inden den gik i udu, så lad være med at pille ved nogen tal, for har du først prøvet den kan den ikke byttes .. hvis nu det ikke var hvad du havde regnet med, og det er sgu ikke gratis i den ende af motoren smiley


  • #2   21. feb 2021 Kim S : Jeg syntes at propellen var udemærket, den vibrerede lidt når jeg sejlede men det er trods alt en gammel kone fra 1974 ... Købte båden sidste år og har altid haft det problem med at bakke, dog først nu efter jeg har fået den på land at jeg ser hvad problemet er ^^ (noten ) rystelserne skyldtes nok de skader der er på propellen.

    har kontaktet 2 forskellige " propel mekanikere " men afventer stadigvæk svar fra dem.

    har hørt noget om at man kan regne sig frem til hvilken propel man skal have.. kan bare ikke finde det diagram/ skema man skal bruge...






  • #3   21. feb 2021 Hvor medtaget er propellen , Har da lavet en del smadrede propeller i årenes løb. måske den kunne reddes.

  • #4   21. feb 2021

    profilbillede
  • #5   21. feb 2021

    profilbillede
  • #6   21. feb 2021

    profilbillede
  • #7   21. feb 2021

    profilbillede
  • #8   21. feb 2021

    profilbillede
  • #9   21. feb 2021 en ny fra VETUS koster omkring 3000kr mener jeg i 14 tommer. men ved så ikke om den yderliger skal formes eller lignene... og aner heller ikke om det er den optimale propel..

  • #11   22. feb 2021 Den har haft et godt liv, men den kan sikkert reddes, så er spørgsmålet om det kan betale sig kontra en ny ! !
    Det at der har været lidt rystelser kan jeg godt forstå ! det er nogle gevaldige hak (og dermed slag ) den har fået og det har nok en negativ indvirkning, husk også at tjekke og smøre din aksel og lejer, den/de har også haft de rystelser prop har frembragt, så lidt kærlighed der er nok ikke dårligt.
    Prøv at beholde de mål som den gamle prop har hvis du har været tilfreds, så går du ikke galt i byen, den har trods alt siddet på fra ny og dermed været bådbyggerens valg som de syntes den virkede optimalt, og det har den jo gjort til nu........er det ikke ligefrem dårligt og er det ikke i stykker, ja så hold naller væk he he.
    Købte ny propel til min NYE motor, der var mange der sagde ... køb en der giver lidt mere... og så undersøgte vi self om hvad det ville give, der var altså ikke rigtigt noget der var vildt anderledes, så det blev en standart størrelse bare i rustfri, og det var sgu nok et rigtigt godt valg, den har givet en hel del, da den ikke flexer på den måde en alu gør, og den har givet os bedre optræk og lidt på toppen, vi har ikke presset motoren mere da det er standart mål.
    Vi skal kun bruge fart på vej ud og hjem ( vi troller og daffer rundt med 1,5 til 3 knob derude ) hvis det tager 2-10 minutter længer at komme frem ... ja så fuck det og vi er sikker på at motor kan holde til det uden at blive presset... ( et par minutter mere på vandet pga for lidt fart ... ja det er jo ingen straf, det er bare dejligt at være på vandet )
    held og lykke med din prop.


  • #12   22. feb 2021 Hvis en ny kan fåes til 3000 kr, ville jeg vælge det.

Kommentér på:
Ny propel til deplacementbåd

Annonce