{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
994 visninger | Oprettet:

motorservice påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 18" mb med påhængsmotor suzuki 50hk fra 2006, den har ikke været igang i snart 2 år. Den sidder på en båd jeg købte sidste år og der nogle service stempler tilbage fra da den var ny og til sidste service foråret 2019. Den har gået omkring 900 drifttimer, er det iøvrigt meget eller hvor længe kan sådan en holde?

spørgsmålet er også hvad bør jeg få lavet af service på den, Er vi ude i det helt store eller hvad tænker I og hvem kan servicere den? Båden står pt. på trailer i Græsted med bor normalt i Dragør havn.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  motorservice påhængsmotor
  • #1   2. mar 2021 En påhængsmotor kan holde længe hvis den for lidt service en gang i mellem.. jeg ville skifte impellen og nye tændrør og olie i gearbenet så ellers prøve at hive gang i den med noget frisk benzin..

  • #2   2. mar 2021 Hvad der skal laves at service afhænger en del af om det er en 4-takter eller en 2-takter.


  • #3   2. mar 2021 Lav STORT service på den, få den rengjort og så få den beskyttet med evt prolan.
    Service : gear olie, tændrør, hvis 4 takt ... olie skift, impeller, smørre ALLE led ( husk at smøre jævnligt i alle led evt hver anden gang du har været ude ) og gennemgå ALLE stik og samlinger i ledningsnettet ( evt skil ad og rens samtlige stik, det er et hårdt miljø og hvis der er bare lidt snavs/rust/ir kan det give problemer på sigt ) især tilslutningen på start motor skal ses efter og strammes, det der vedligeholdes nu er tjent i tabt tid/sejlas sener på året. smiley
    Få evt fat i et service skema fra nettet et sted, og gør lidt mere end der står


  • #4   3. mar 2021 tak for input. det er iøvrigt en 4takter. Er der så nogen der har gode erfaringer med nogle der laver service på sådanne i københavn/nordsjælland?

  • #5   3. mar 2021 Det kan godt blive et problem at finde en der har tid og ikke flere måneders vente tid !
    De er simpelthen bukket helt op, folk har det med at vente til de kan se foråret komme, og SÅ skal motor til service, alle på samme tid ! !
    MEN et service er ikke så svært at lave selv, med mindre at du skal have et stempel i bogen, skaf en bog over din motor ( sådan en værksteds bog der omhandler rep af motor ) , sæt dig ned og LÆS grundigt i den, så tager du en weekend og går frem efter bogen GRUNDIGT, selvfølgelig har du INDEN du vil gå igang, bestilt de ting der beskrives i bogen ( tændrør, olie, oliefilter, gearolie ( husk at gearolie skift kan kræve en pumpe, da den skal ind af aftapnings hullet, men nogle sæt indholder pumpe og olie ) og impeller, samt NYE PAKNINGER til alt du skiller ad, du må IKKE genbruge pakninger... DET ER NO GO at genbruge, hvis du ikke er helt sikker, så tag billeder af alt du skiller ad, både før, under og efter ( gerne hver gang du fjerner en skrue, tager ledninger af osv osv så kan du se hvordan og hvorledes det hele skal se ud, ok tager lidt tid, men du står ikke lige pludselig med noget du ikke kan huske hvordan det sad ) brug din omgangs kreds evt en der har forstand på lidt mekanik og få hjælp, 2 par øjne ser bedre end 1 par ( måske også husker bedre end en ) det er ren hygge, plus du kommer til at kende din motor hvilket ikke er en dårlig ting.
    Ellers ring rundt, læs på nettet om firmaet, folk er ret gode til at brokke sig over dårlig service eller dårligt udført arbejde, men husk at der også er mange der ikke lige forstår hvorfor at regningen er blevet større end aftalt, da der KAN/OG GØR dukke ting op som der skal handles på og rettes..... ellers kan ting gå galt ...... men så er det også galt at firmaet ikke har rettet de ting, da de jo lige har haft motor inde ( men de holdt prisen på det aftalte )... det er ikke nemt, men en god aftale om et komplet service og at DE RINGER hvis de opdager noget ... INDEN DE LAVER DET og evt sender foto af problemet, så der er lidt styr på hvad de mener ! få evt ALLE dele udleveret som de mener/siger er i stykker....... livrem og seler he he


  • #6   3. mar 2021 Når det er en 4-takter, så kan der også være en tandrem der skal skiftes - det bør du undersøge nærmere.

  • #7   3. mar 2021 ok tak for alle input, det er gode forslag. Lige pt ved jeg ikke hvornår jeg har strøm på båden da jeg er ved at splitte ledningsnettet ad så jeg tror jeg venter med at booke tid indtil jeg har en idé om hvornår jeg lige er færdig med spaghetti helvedet!

  • #8   3. mar 2021 jeg har iøvrigt tjekket motorolien og den ligner noget der er hældt på igår selvom det er 2 år siden den sidst har haft service. Motoren har så heller ikke kørt siden den har været til service.

  • #9   3. mar 2021 Skift olie alligevel, så ved du hvad der er hældt på og har god samvittighed over at du ved hvad og hvornår.
    Så har du også mulighed for at starte din egen service historik.


  • #10   5. mar 2021 Det lyder som en god plan kim! 👍
    Hvad løber et stort service op i? 5K?


  • #11   5. mar 2021 Nej for helved ... ikke hvis du selv laver det ... så er det vel 1000-1500 ... men hos en mekaniker ...jo der omkring ... så mega mange penge at spare, plus du lære din motor at kende, hvis det tager en dag ja enda 2-3 dage, det betyder jo intet ..
    Så gør det selv, få evt en ven eller bekendt til at give en hånd med og sug lærdom til dig, det eneste der er farligt er hvis der går øl i den, det sker har jeg hørt ( og prøvet smiley smiley smiley )


Kommentér på:
motorservice påhængsmotor

Annonce