{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
992 visninger | Oprettet:

Motorstørrelse? {{forumTopicSubject}}

Hej, Jeg påtænker et købe en ældre motorbåd, men er i tvivl om motoren.
Båden er 12,5 mtr. lang, 3,8 bred, bybdegang 1,3 og hun vejer 14T.
Motoren er en Daf 575 med 125 HK.
Marshastighed 12 km/h tophastighed 15 km/h.
Jeg har 2 spørgsmål:
1. Kan de oplysninger om hastighed contra motor/båd passe?
2. Hvordan regner man ud hvilken størrelse motor der evt. skal lægges i, for at få en cruisehastighed på ca. 18 Kn?
Håber, nogle kan svare.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motorstørrelse?
  • #3   15. mar 2021 Der er mange tommelfingerregler smiley
    Den første er om båden kan plane, eller om det er ren fortrængning af vand.
    En anden regel er kvadratroden af vandlinielængden i fod x 1,34 svarer til max-hastigheden i knob.
    10 m = 33 fod. kvdr af 33 = 5,7. 1,34 x 5,7 = 7,7 knob = 14 km/t.
    Herefter graver den sig ned (skaber sit eget bølgesystem som går op ad) og skal have monteret en jetmotor for at komme højere.
    En tredje regel er at en fordobling af hastigheden kræver 8 x så stor effekt. Skal denne båd øge marchhastigheden fra 12 km/t til 18 knob, skal motoren være 21 gange så stor. altså 2600 hk.
    Brændstofforbruget stiger tilsvarende. Så er det bedre og billigere at tage en ekstra feriedag i begge ender smiley
    Kan båden komme op og plane, gælder der andre regler. Men den vejer jo 14 tons, så det sker nok ikke med 125 hk.
    Tror man skal finde sig i de 12-15 km/t


  • #8   16. mar 2021 Tak alle sammen
    Ja, jeg er lidt forelsket i den, den er på auktion i holland, og jeg er i tvivl om hvorvidt motoren er stor nok til at sejle modstrøms på f.eks Rhinen. Jeg håber, at kunne nyde mit otium på europas floder. I kan se den her:
    https://www.auctim.com/ords/auctim/auctions/da/lot/3712743/ti_broeke_cruiser_1250_ak
    Mvh
    Finn M
    P.S. Jeg er nybegynder og ved godt, at jeg skal have et Y3 og et flodskipperbevis, men det er der jo også tid til at tage. båden kan blive i Holland indtil da.


Kommentér på:
Motorstørrelse?

Annonce