{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
693 visninger | Oprettet:

Diesel {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Har været ude for et nyt og uset problem for mit vedkommende.
Under det årlige hoved tjek af en rednings båd, fandt jeg en tyk sirup masse i det ene diesel filter, for jer der ved hvad hollandsk stropp sirup er så har i konsistensen.
Er det noget nogen af jer har set før og ved noget om, har prøvet at finde noget på nettet men kunne godt bruge noget mere viden.
Har fundet ud af at man har kommet/kommer noget der heder MTBE i brændstof for at “oxidere” det for at forbedre forbrændingen, men nu er man begyndt at bruge ethanol i stedet for, da MTBE ikke er godt for drikkevandet.
Men diesel med MTBE kan stadig fås og når man så blander de to forskellige lader det til at der sker en udfældning af denne sirup masse.
Håber der er nogen der ved lidt mere.
Hilsen Rasmus.

Kommentarer på:  Diesel
  • #1   3. apr

profilbillede
  • #2   4. apr Jeg fandt dette i mit brændstofsystem sidste sommer.
    https://www.baadgalleri.dk/forum/teknik/235910-dieselpest___til_skraek_og_advarsel_
    Det var ikke klistret, nærmere slimet
    Men farven passer

• #3   4. apr Ja det minder meget om hindanden.
    Vi er ved at sætte vores bredstof afdeling på sagen for at se om de kan hjælpe med løsninger, det er jo ikke rigtig sjov hvis vores FRB fejler under en rednings aktion. Vi får ellers vores diesel i 200L Tønder for at være sikre på kvaliteten og det er noget specielt polardiesel, så alle i maskinen er lidt forundret.

• #4   4. apr MTBE er vist oktan-booster til benzin.
    Men almindelig diesel indeholder vist 5% biodiesel som også kaldes FAME (fedtsyremethylester). Dette er åbenbart guf for bakterier når der kommer lidt kondens i tanken. Bruger man diesel fra den lokale tank i en båd skal der bakteriedræber i. Der findes en masse fabrikater. Men det slår dem kun ihjel. Snasket er der stadigvæk og skal fjernes manuelt. smiley
    Men jeg tror et papirfilter stopper det, så det ikke når frem til pumpe og dyser.
    Fra sidste år har jeg kun brugt Shell GTL. Er spændt på at se tilstanden når motoren skal startes.

• #5   4. apr Ja MBTE er/var brugt som oktan booster, 98 benzin kan have så meget som 7% MBTE i sig. Oprindeligt var det brugt til at erstatte bly tilsætning, men det har tilsyneladende også den egenskab at være oxiderende. Således at det er med til at forbedre forbrændingen og emissions tallene. Derfor har man tilsyneladende også tilsat det til diesel, men det kan så åbenbart ikke lig at blive blandet med diesel tilsat ethanol (hvordan ethanolen så er kommet i vores tank har vi ikke fundet ud af endnu).
    Kan forresten fortælle at det der brune sirup stads havde sneget sig forbi/igennem det det første filter og lå nede i bunden og havde blokeret drænhuldet i bunden af filter huset, noget af det var hård og lignede lidt gammel indtørret kontaktlim 🤨

• #6   4. apr Det ligner begyndende dieselpest. Jeg fandt dette i mit filter forrige år. Det opstår pga kondensvand i tanken fordi der er tilsat biodiesel til dieselen. Man er nødt til at bruge additiver til at fjerne det med eller bedre, rense hele systemet og så sørge for der ikke kommer kondens.
    Vi har fået GTL fuel på havnen og der kan det ikke opstå da det er syntetisk diesel. Det ryger heller ikke smiley

profilbillede
  • #7   4. apr Sørg for at tanken altid er fuld når båden står i længere tid ad gangen og i ydersæsonen hvor temperaturen svinger.
    Selvom jeg nu sejler på GTL tilsætter jeg alligevel dette når jeg tanker for at undgå kondens for vand slider på pumpe og dyser smiley

profilbillede
  • #8   4. apr Hej Morten
    Det ligner ikke det diesel pest jeg har set før i tiden, noget af er helt hårdt andet er som sirup, klistret og tykt. Og det jeg nåede at se “flyde” i dieselen lå på bunden og teede sig stadig som sirup, noget af det havde enda løbet igennem det ene filter. Diesel pest plejer jo bare at blokke det op.
    Er lidt spændt på at se hvad vores fuel afdeling siger til det, da vi bruger en mindre formue på at købe speciel diesel netop for at sådan noget ikke sker.

• #9   4. apr Ja det bliver da spændende Rasmus, det hører vi vel nærmere om så ? smiley

• #10   4. apr Det der er den store udfordring for os er at båden ikke sejler ret meget, opstart en gang om ugen i 3-5min og måske 2-4 sejlture om året på ikke meget mere en 1/2 time. Tanken er altid fyldt med 200L polardiesel som vi får speciel leveret helt fra Sverige, derfor er vi ret forundret over situationen.
    Ved at en af de andre mestre har hældt et eller andet kemikalie på for at modvirke pest tidligere på året og hvis vi bruger meget mere en 50L om året er jeg næsten forundret og det hele bliver skiften hvert andet år hvor tanken bliver renset.

Helt sikker jeg fortæller hvad det ender med smiley

• #11   5. apr Hej, nu vi er ved snakken om diesel. Er alle så bare tilfreds med gtl dieselen? Min den ene dieselpumpe er blevet utæt efter jeg har haft gtl diesel på.

• #12   5. apr Hej Anders.
    Nej jeg har hørt om flere som har fået utætte pumper så det er tilsyneladende et stort problem. Det æder gamle gummipakninger hvor der er sådanne.
    Heldigvis er min upåvirket og tæt smiley

• #13   5. apr Ja, håber bare at det "kun" er gummipakninger det går ud over og ikke mere vitale dele.

• #14   5. apr De vitale dele har vist bedre af det fordi det ikke indeholder svovl og andet skidt.
    Det giver en renere motor. smiley
    Man kan tydeligt se at motorolien ikke bliver sort nær så hurtigt.
    Brændstoffilteret ligner også et nyt når jeg har skiftet det smiley

• #15   5. apr Okay, man bliver bare lidt urolig når det bliver utæt. smiley

• #16   5. apr Ja det gjorde jeg også da jeg hørte det, er meget øm over min motor smiley

• #17   5. apr Det tror jeg de fleste er. smiley Men forrige ejer har fået renoveret pumpen på den anden motor og den er ikke utæt, så frygtede at jeg skulle til det på den sidste osse. Men kan være jeg slipper med nogle o ringe. 🤞

• #18   5. apr Det håber vi smiley

• #19   6. apr Nu i siger pumperne bliver utætte og i snakker om O-ring, kunne det så have noget at gøre med gummi type ligesom med ethanol der "opløser" dem eller.....
    Må erkende jeg er heller ikke så vand til at skrue i små brændstof pumper, dem jeg leger med fra tid til anden er lidt større og udelukkende med stål tætninger som har sine udfordringer til tider.

• #20   6. apr Det tror jeg på Rasmus, siden det langtfra er alle der bliver utætte.
    Min pumpe er en af de helt gamle lavtrykspumper så det har ikke med alderen at gøre.
    Måske der heller ikke er o-ringe i så gammel en pumpe smiley

profilbillede
  • #21   8. apr Det jeg kan se på Rasmus K's filter ligner meget det det siddet på bage risten fra ovnen, når den ikke er rengjort ordentlig og er blevet for varm.

Kommentér på:
Diesel

x