{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
712 visninger | Oprettet:

Køleboks i motorrum? {{forumTopicSubject}}

Hej,
Har en Sea Ray 185 sport, og vil gerne installere et ekstra batteri og en køleboks til drikkevarer osv. Det eneste sted der sådan rigtigt er plads til en sådan, er i motorrummet, og der bliver VARMT!

Hvad gør man lige?

Mvh Jonas

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• indkøb 1.000 kr.
  • Reparation af hængsel på en skabslåge 1.320 kr.
  • Græsslåning af flere omgange 3.150 kr.
  • Hjælp til en dryppende vandhane 1.800 kr.
  • Jeg skal skifte fire tændrør på en Audi A4 2.0 TFSI, årgang 2010. 500 kr.
  • Rengøring af sommerhus 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køleboks i motorrum?
  • #1   28. apr 2021 Køb en box med 12 volt kompressorkøl. Alt andet vil give bøvl.
    Det drejer sig ikke om 20° under omgivelserne, men om hvor mange Watt kølesystemet kan flytte fra køleboxen til omgivelserne. Såkaldt Thermoelektrisk "køl" har en virkningsgrad på ned til 2% så ved 4 ampere flyttes måske 1 Watt. Så er øllene først kolde ugen efter. Kompressorkøl er mange gange bedre, måske en faktor 10.
    Evt. med nogle flexslanger med luft udefra, måske ført fra den almindelige indsugningsluft. Luften skal føres forbi fordamperen på køleboksen.

• #2   28. apr 2021 Øh, forbi kondensatoren, altså den der er udenfor køleboxen, selvfølgelig smiley
    Det er den der afgiver varmen som er fjernet inde i boxen.

• #3   1. maj 2021 Batteriet kan sagtens stå i motorrummet, ligesom dit startbatteri. Så køber du et billig piezoelektrisk køleboks fra Harald Nyborg/THansen, og stiller den I kabinen. Den kan sagtens holde drikkevarer kølige, særligt hvis du hjælper lidt til ved at lægge et frostelement derned også. Den kører på 12V, så du laver bare et udtag i nærheden. Problemet med kølebokse med kompressor er at de vejer ca. 15 kg uden en eneste øl/sodavand, og det synes jeg ihvertfald er for bøvlet at slæbe rundt på. Vi klarer os fint med denne løsning. Så brug hellere besparelsen på et ordentligt batteri, evt med overvågning, så du ikke kører det fladt. Skål!

• #4   1. maj 2021 Ja alt er jo et kompromis smiley
    Og hvis tingene er kolde hjemmefra er jeg helt enig.
    Men hvis man sætte 6 lunkne øl ind til pålægget og kyllingefileten, duer det ikke.
    Så er der 15 grader i et døgn.
    Jeg har en med kombineret peltier/kompressor og har set på en omformer da kompressoren kun kører på 230 volt.
    Men kan ikke finde noget fornuftigt under 1000 kr. Skal være ren sinus, hvis den skal starte en motor.
    Bilka har denne i øjeblikket. Jeg har bestilt en og skal nok vende tilbage om det er noget der du'r.
    https://www.bilka.dk/produkter/koeleboks-30-liter-12-24-240v/100552709/?gclid=Cj0KCQjwsqmEBhDiARIsANV8H3axCKZbMxUCLysT9olntYzlMMHv-PsTrfxUiBGxYkG-A1NFNPIM1KcaAkSuEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

• #5   4. maj 2021 Har fået kompressorkøleboxen og er ved at teste med en lille gryde vand og et 12 V batteri.
    Ser fornuftig ud og bruger ca 4 A = 48-50 Watt. 1440 kr.
    Kan bjetenes med App eller på panel. Køler ret hurtigt ned, men det kommer jo også an på hvad man putter i boxen. Der burde være en standardtest på 6 lunkne øl. smiley
    Den bliver god til sommer, når vi nu nok skal blive i DK

profilbillede
Kommentér på:
Køleboks i motorrum?

Annonce