{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.293 visninger | Oprettet:

Propel: Hvilke mål? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har lige købt ny 9,8 hk påhængsmotor til min sejlbåd (Maxi 77), og propellen har størrelsen 8.5 x 8.9 inches (Diameter x Pitch). Forhandleren sagde at pitchen skulle være stor, da det er en tung båd, så der skal noget til at flytte den igennem vandet.. Jeg mente dog at have hørt det modsatte (tung båd skal have mindre pitch), men jeg er nybegynder, og det er min første bådmotor, så jeg blev overbevist og stolede på forhandleren.
Efter at have fået motoren hjem, ser jeg nu i manualen en tabel der (sådan som jeg ser det) viser at jeg havde ret (se vedhæftet tabel).

Er der nogen der kan bekræfte/afkræfte min konklusion om at min relativt tunge båd (ca. 2 tons), som ikke skal sejle mere end 6-8 knob for motor, har brug for en propel med mindre pitch end den jeg har fået?

Ville I selv tage den tilbage til forhandleren og få den skiftet, eller gør det ikke den store forskel?

Mvh. Mikkel


Kommentarer på:  Propel: Hvilke mål?
  • #3   3. maj 2021 Hej Jens og Rasmus,

    Tak for jeres svar, det bekræfter mig i min antagelse, så vil jeg tage til forhandleren og på den byttet.

    Er der en måde hvorpå man kan se forskel på en propel til sejlbåd og en propel til motorbåd? Eller er det blot et spørgsmål om stigning/pitch?

    Motoren er en ny Tohatsu 2-takts 9.8 hk fra 2017... hvilket bringer mig til et andet spørgsmål, som I måske kan svare på:

    I manualen står der: "Note: For CE marked model - The Outboard engine is intended to install on non-recreational craft within the European Union becauseit has not been confirmed compliance with requirement of Directive 2013/53/EU"