{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
169 visninger | Oprettet:

Propel: Hvilke mål? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har lige købt ny 9,8 hk påhængsmotor til min sejlbåd (Maxi 77), og propellen har størrelsen 8.5 x 8.9 inches (Diameter x Pitch). Forhandleren sagde at pitchen skulle være stor, da det er en tung båd, så der skal noget til at flytte den igennem vandet.. Jeg mente dog at have hørt det modsatte (tung båd skal have mindre pitch), men jeg er nybegynder, og det er min første bådmotor, så jeg blev overbevist og stolede på forhandleren.
Efter at have fået motoren hjem, ser jeg nu i manualen en tabel der (sådan som jeg ser det) viser at jeg havde ret (se vedhæftet tabel).

Er der nogen der kan bekræfte/afkræfte min konklusion om at min relativt tunge båd (ca. 2 tons), som ikke skal sejle mere end 6-8 knob for motor, har brug for en propel med mindre pitch end den jeg har fået?

Ville I selv tage den tilbage til forhandleren og få den skiftet, eller gør det ikke den store forskel?

Mvh. Mikkel

Kommentarer på:  Propel: Hvilke mål?
  • jens s
    jens s Online Tilmeldt:
    jun 2008

Følgere: 40 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.130
    #1   3. maj Du har fuldstændig ret, og ja få byttet til den rigtige propel.
    Benzinforbruget vil nok også være højere, da den vil skulle slæbe hele tiden.
    Tror bare forhandleren har givet dig en sang fra de varme lande, for at slippe for at få den rigtige propel hjem.
    Der findes specielle propeller, der er beregnet til sejlbåde, de har betydelig mere kraft i bak, hvilket gør det nemmere med havnemanøvre.

Hvad er det for en motor/fabrikat ??

• #2   3. maj Hej Mikkel
    Som du selv siger og Jens, så skal du ned i stigning. Når du kører for fuld skrald på motoren og gerne med lidt belastning “lidt god modvind” skal din motor kører med 5000-6000 omdr. Så får du det maksimale ud af motoren og kan du få en propel til sejlbåde der bakker bedre ja så er det da kun en fordel til havne manøvre.
    Hilsen Rasmus

• Mikkel A
    Mikkel A Tilmeldt:
    maj 2021

Følger: 13 Emner: 1 Svar: 2
    #3   3. maj Hej Jens og Rasmus,

Tak for jeres svar, det bekræfter mig i min antagelse, så vil jeg tage til forhandleren og på den byttet.

Er der en måde hvorpå man kan se forskel på en propel til sejlbåd og en propel til motorbåd? Eller er det blot et spørgsmål om stigning/pitch?

Motoren er en ny Tohatsu 2-takts 9.8 hk fra 2017... hvilket bringer mig til et andet spørgsmål, som I måske kan svare på:

I manualen står der: "Note: For CE marked model - The Outboard engine is intended to install on non-recreational craft within the European Union becauseit has not been confirmed compliance with requirement of Directive 2013/53/EU"

Ved I hvad man skal lægge i det? Jeg har søgt på det nævnte direktiv, og får en frygtelig lang tekst frem, som jeg ikke har kæmpet mig igennem, men det kunne jo være at I, eller nogle andre herinde ved noget om det?

Mvh. Mikkel

• #4   3. maj Hej Mikkel
    Det er at siden engang 20xx har man som privat person ikke kunne købe 2T motorer til private, grunden emissions krav (untagent evinrude E-Tec). Det er nok en motor han har haft liggende og ikke kunne sælge til erhverv, se det som at du er den heldige ejer af en af de sidste 2T i Europa smiley
    Hvad angår propellen ved jeg ikke lige hvad man skal kikke efter.

• jens s
    jens s Online Tilmeldt:
    jun 2008

Følgere: 40 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.130
    #5   3. maj Bladene er større på en sejlbådspropel, så den har "bedre fat" ikke egnet til høj fart, men fin til en sejlbåd, som gør den mere manøvredygtig.
    Det bedste billede jeg lige kunne finde..

profilbillede
  • #6   4. maj uanset hvad skrue du sætte på skal du ikke forvente støre fart end 8 knob i en maxi 77

• Mikkel A
    Mikkel A Tilmeldt:
    maj 2021

Følger: 13 Emner: 1 Svar: 2
    #7   4. maj Tak for jeres svar, endnu engang. Nu har jeg en bedre idé om hvad jeg skal gå efter mht. propel.
    @Karsten: Jeg forventer bestemt ikke at sejle over 8 knob. Også derfor jeg tænker at det ikke giver så meget mening med en stor stigning på propellen, når fordelen ved det er en høj tophastighed. Så jeg vil få den byttet til en propel med en mindre stigning.

Mht. motoren så valgte jeg 2-takts primært pga. den lave vægt (og pris). Var dog ikke klar over at den ikke må sælges til private. Håber ikke det kan give problemer ift. forsikring, videresalg, mm.

Kommentér på:
Propel: Hvilke mål?

x