{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
169 visninger | Oprettet:

Propel: Hvilke mål? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har lige købt ny 9,8 hk påhængsmotor til min sejlbåd (Maxi 77), og propellen har størrelsen 8.5 x 8.9 inches (Diameter x Pitch). Forhandleren sagde at pitchen skulle være stor, da det er en tung båd, så der skal noget til at flytte den igennem vandet.. Jeg mente dog at have hørt det modsatte (tung båd skal have mindre pitch), men jeg er nybegynder, og det er min første bådmotor, så jeg blev overbevist og stolede på forhandleren.
Efter at have fået motoren hjem, ser jeg nu i manualen en tabel der (sådan som jeg ser det) viser at jeg havde ret (se vedhæftet tabel).

Er der nogen der kan bekræfte/afkræfte min konklusion om at min relativt tunge båd (ca. 2 tons), som ikke skal sejle mere end 6-8 knob for motor, har brug for en propel med mindre pitch end den jeg har fået?

Ville I selv tage den tilbage til forhandleren og få den skiftet, eller gør det ikke den store forskel?

Mvh. Mikkel

Kommentarer på:  Propel: Hvilke mål?
  • jens s
    jens s Online Tilmeldt:
    jun 2008

Følgere: 40 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.130
    #1   3. maj Du har fuldstændig ret, og ja få byttet til den rigtige propel.
    Benzinforbruget vil nok også være højere, da den vil skulle slæbe hele tiden.
    Tror bare forhandleren har givet dig en sang fra de varme lande, for at slippe for at få den rigtige propel hjem.
    Der findes specielle propeller, der er beregnet til sejlbåde, de har betydelig mere kraft i bak, hvilket gør det nemmere med havnemanøvre.

Hvad er det for en motor/fabrikat ??

• #2   3. maj Hej Mikkel