{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Klipning af hæk 1.000 kr.
  • Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 1.500 kr.
  • Klipning af hæk 800 kr.
  • Ophæng af fjernsyn og billeder 900 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny motor til Bayliner 1955
  • #1   13. mar 2007 Hvis du vil have diesel i din båd, skal du skifte dit drev ud med enten et Volvo Penta (uanset årgang), Mercruiser Bravo, eller OMC King Cobra.

    Og hvorfor så det?

    Det er fordi et drev med klo-kobling ikke er velegnet sammen med en dieselmotor. OMC Cobra (og Mercruiser Alpha One) har klokobling. Problemet er at disse drev kræver at motoren kan dykke hurtigt i omdrejninger, for at man kan tage det ud af gear.

    Tænderne på kloen har en vinkel der gør at drevet ikke hopper ud af gear når man sejler. Ulempen er så at man næsten ikke kan flå det ud af gear, medmindre at motoren kan dykke hurtigt i omdrejninger, det letter nemlig trykket på kloens tænder.

    På benzinmotorer har man løst problemet ved at der sidder en kontakt som afbryder tændingen ganske kort, når man forsøger at få drevet i frigear, motoren går ikke i stå, hvis systemet er justeret korrekt.

    På dieselmotorer er dette system sikkert ikke nogen god ide, den dør jo betydeligt hurtigere end en benzinmotor når der afbrydes for brændstoffet, den vil formentlig gå i stå hver gang.

    Gearskifteproblemet har man ikke på drev med konuskobling, da denne kobling blot skal have et lille tryk før den går i frigear.

    Dieselmotorer fra de forskellige fabrikanter er altid leveret med drev der har konuskobling.


  • #2   13. mar 2007 Længe leve de fantastiske volvo drev. Men angående fornuftig dieselløsning tror jeg det blir vanskelligt. Husk at være opmærksom på vægten også.

  • #3   13. mar 2007 Njaaae Mercruisers populære 120 hk diesel kører altså med Alpha 1 drev se her (link fjernet)

  • #4   14. mar 2007 Aha, der kan man se, den havde jeg overset. Det må være fordi elektronikken kan få motoren til at gøre det samme dyk i omdrejninger som benzinmotoren, uden at den går i stå. Ellers kan man ikke få drevet i frigear uden vold.

    Jeg tvivler på at man kan få en gammeldags diesel, med mekanisk pumpe, til at gøre det samme, uden at den går i stå.

    Det kunne være interessant at nær-studere motoren, for at se hvordan de har løst problemet.



  • #5   14. mar 2007 Kender nemlig en gut som havde koblet en Nissan Patrol motor sammen med et Cobra drev, han kunne stort set aldrig få den i frigear, medmindre han stoppede motoren............

  • #6   14. mar 2007 Alle dieselmotorer i dag er med enten VP37 eller VP44 Pumper - eller CR teknik i dag - og det er alt sammen elektronisk styret så det er intet problem at få dem til at lave en lille udsætter ved gearskift

    Mercruisers 120 hk diesel er en Cummins diesel - og den er nok den mest udbredte diesel i/o i dag


  • #7   28. mar 2007 Hej Mikael,
    Jeg synes du skal tage et kig på denne side... Der er mange penge at spare ved at købe en ny motor i USA.
    Har kun hørt godt om dette firma, men mener også der er et lignende firma i Tyskland, dog lidt dyrere.
    http://www.michiganmotorz.com/
    Du kan både få helt nye eller renoverede motorer derovre.


Kommentér på:
Ny motor til Bayliner 1955

Annonce