3.270 visninger
|
Oprettet:
Ny motor til Bayliner 1955 {{forumTopicSubject}}
Jeg skal have skiftet min gamle OMC 3,0 fra 1989. Findes der en fornuftig diesel løsning, som passer på Cobra drevet?
Hvis ikke - hvilke motorer passer så?
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 16 Emner: 11 Svar: 240
Og hvorfor så det?
Det er fordi et drev med klo-kobling ikke er velegnet sammen med en dieselmotor. OMC Cobra (og Mercruiser Alpha One) har klokobling. Problemet er at disse drev kræver at motoren kan dykke hurtigt i omdrejninger, for at man kan tage det ud af gear.
Tænderne på kloen har en vinkel der gør at drevet ikke hopper ud af gear når man sejler. Ulempen er så at man næsten ikke kan flå det ud af gear, medmindre at motoren kan dykke hurtigt i omdrejninger, det letter nemlig trykket på kloens tænder.
På benzinmotorer har man løst problemet ved at der sidder en kontakt som afbryder tændingen ganske kort, når man forsøger at få drevet i frigear, motoren går ikke i stå, hvis systemet er justeret korrekt.
På dieselmotorer er dette system sikkert ikke nogen god ide, den dør jo betydeligt hurtigere end en benzinmotor når der afbrydes for brændstoffet, den vil formentlig gå i stå hver gang.
Gearskifteproblemet har man ikke på drev med konuskobling, da denne kobling blot skal have et lille tryk før den går i frigear.
Dieselmotorer fra de forskellige fabrikanter er altid leveret med drev der har konuskobling.
maj 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 2 Emner: 11 Svar: 123
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Emner: 16 Svar: 627
nov 2004
Jeg tvivler på at man kan få en gammeldags diesel, med mekanisk pumpe, til at gøre det samme, uden at den går i stå.
Det kunne være interessant at nær-studere motoren, for at se hvordan de har løst problemet.
nov 2004
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Emner: 16 Svar: 627
Mercruisers 120 hk diesel er en Cummins diesel - og den er nok den mest udbredte diesel i/o i dag
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 16 Svar: 107
Jeg synes du skal tage et kig på denne side... Der er mange penge at spare ved at købe en ny motor i USA.
Har kun hørt godt om dette firma, men mener også der er et lignende firma i Tyskland, dog lidt dyrere.
http://www.michiganmotorz.com/
Du kan både få helt nye eller renoverede motorer derovre.
Ny motor til Bayliner 1955