{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.040 visninger | Oprettet:

Brændstoftilslutning på påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har lige købt min første påhængsmotor, en Tohatsu 9,8 hk. Der medfulgte Benzintank og slange, men jeg synes ikke at brændstoftilslutningen på slangen, der hvor den skal kobles på motoren, passer. Den er meget stram at få på, og låsemekanismen i "hun-tilslutningen" udløser ikke, dvs. ikke sidder rigtigt på. Kun én gang er det lykkedes mig at få den helt på, men der skulle lægges rigtig mange kræfter i, og det er ikke lykkedes siden. Jeg tænker ikke at det kan være sådan den skal være. Tilslutningen i den anden ende, ved bezintanken, fungerer uden problemer.

Jeg tænker at der nok skal en anden tilslutning til som passer, men er der nogen der kan bekræfte om det er rigtigt, og i så fald hvilken én jeg så har brug for? Jeg kunne ikke finde noget om det i motorens manual.

Her er vedhæftet et billede af tilslutningerne i hver ende af slangen.

Mvh. Mikkel


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Brændstoftilslutning på påhængsmotor
  • #1   29. maj 2021 Her er et billede af tilslutningerne fra siden

    /Mikkel


    profilbillede
  • #2   29. maj 2021 .. og her er et billede af hvor den skal tilsluttes på motoren.

    profilbillede
  • #3   30. maj 2021 Når du sætter den på skal du trække den rifledede / ruleterede del på koblingen tilbage, således at de 3 kugler der sidder inde i koblingen kan give plads til at den kan komme på. Altså man både trækker og skubber på samme tid,,,,, smiley
    Har du prøvet at montere slangen omvendt tank vs motor?


  • #4   30. maj 2021 Ja jeg er klar over hvordan den virker, men den kan simpelthen ikke komme på. Som sagt virker det uden problemer i den anden ende ved tilslutningen til tanken. Jeg har også prøvet at vende slangen som du skriver, men den anden ende kan heller ikke komme på motoren.

  • #6   2. jun 2021 Tak for rådet Jens, jeg prøvede at smøre det, og herefter lykkedes det faktisk i første omgang at sætte den på uden problemer (kun en anelse stram). Problem solved og stor jubel - troede jeg. For nu bliver det rigtig mystisk. Efter jeg så havde taget den af igen, kunne det ikke lade sig gøre at få den på igen! Jeg kan godt forstå hvis I tænker "jamen han må jo gøre noget forkert den torsk", og det tænkte jeg faktisk også selv i lang tid, men efter at have bakset med den i en times tid, og prøvet alle tænkelige og utænkelige løsninger, inklusiv fedtet det ind igen, måtte jeg simpelthen give op. Den kom ikke på igen.
    Hele historien gentog sig så idag, dvs. det lykkedes rimeligt smertefrit at få den på i første omgang (igen kun en anelse stram), men efter den havde siddet på i 5-10 min tog jeg den af, og derefter var den slet ikke til at få på igen.

    Er der nogen der har prøvet noget lignende? Den tilslutning er efterhånden tæt på at drive mig til vanvid..


  • #11   3. jun 2021 Tak for jeres hurtige kommentarer smiley

    @Morten: Du har fuldstændig ret, der er et hak i den, det studsede jeg også over, men kunne ikke lige se at det skulle være årsagen - men hvad ved jeg, som har noget nær nul erfaring på det her felt.. og ja, jeg syntes egentlig også det så forkert ud med stripsene, de sad på fra forhandleren, men jeg finder nogle spændebånd i stedet - tak for godt råd!

    Konklusionen bliver at jeg køber en ny dims, og krydser fingre for at det løser alle kvaler.. Vejret ser jo ud til at blive fremragende i weekenden, så skulle jo helst blive klar til at komme på vandet smiley

    God dag til jer!


  • #13   3. jun 2021 Tak Morten smiley

  • #14   5. jun 2021 Hmm sagaen slutter ikke endnu..

    Som skrevet købte jeg en ny tilslutning, og umiddelbart passede den. Var en tur på vandet idag, vejret var godt og motoren var kørte problemfrit. Men da vi kom i havn var den meget stram at få af igen, og da det var lykkedes at få den af kunne jeg ikke få den på igen. Dvs. samme problem som med den sidste tilslutning!

    Det er stadig meget mystisk for mig. Lige nu kan jeg kun komme på to mulige forklaringer (eller en kombination af de to):
    1) O-ringen inde i hun-tilslutningen bliver påvirket af benzin og/eller varme fra motoren og udvider sig under brug.
    2) Tolerancen/mellemrummet imellem hun-han tilslutningerne er måske ikke stor nok (den var stadig lidt stram at få på i første hug), så der skal kun en lille udvidelse til for at den slet ikke kan komme på. Kunne evt skyldes at det ikke er en original Tohatsu-tilslutning? Jeg har fundet en tilslutning der ser lidt anderledes ud på tohatsus egen hjemmeside:
    https://www.tohatsu.com/marine/na/accessories/fuel_tanks.html (+vedhæftet billede)

    Er det plausibelt, eller har I andre mulige forklaringer? Eller forslag til løsninger? Er selv lidt ude i om jeg skal købe en original tilslutning fra tohatsu, men umiddelbart har jeg ikke set den andre steder end i USA.


    profilbillede
  • #16   5. jun 2021 Nej den har jeg ikke skiftet. Jeg har kigget på den, og ikke kunnet konstatere nogen fejl.
    .. og som sagt passer de jo sammen til at starte med, men problemet opstår efter de har siddet sammen i lidt tid. Kan det have noget med han delen at gøre?


Kommentér på:
Brændstoftilslutning på påhængsmotor

Annonce