Underlig periodisk motorfejl {{forumTopicSubject}}
Har på det sidste oplevet 3 gange, at motoren ikke vil give fuld gas når den er i vandet.
Det sker ikke hver gang men Symptomerne er det samme hver gang, Altså at jeg starter en sejlads, og ved første bundgas er der en lidt dybere motorlyd og lyden af at den ikke vil tage gassen
Den går ikke ud men vil ikke tage nok omdrejninger den tager flere men altså ikke nok, og den går fint i tomgang.
Problemet er løst på 3 forskellige og sikkert tilfældige måder
Første gang tog jeg coveret af, kiggede lidt og gav gas i frigear. Satte det på og så kørte det.
Anden gang kom jeg i tanke om at den måske ikke fik Benz nok på grund af luft i slangen, så jeg pumpede primeren og herefter kørte det.
Her troede jeg at jeg havde fundet problemet som så var fejl 40, men ved sidste sejlads tøffede jeg ca 25 min.
Ville så give gas og det samme skete igen. Jeg pumpede bolden helt hård men det hjalp ikke. Gas i frigear hjalp heller ikke.
Herefter satte jeg den i bak og gav gas. Nu kørte den så problemfrit. 🤯🤯
Det sker kun ved første bundgas og når den er ovre det så kører den perfekt hele dagen.
Mit hovede er ved at eksplodere, er det mon en løs forbindelse, kan det være luft i benzinslangen eller noget skidt i systemet. Det skal siges at jeg har en 4 meter Benz slange for at have tanken foran i båden. Det har ikke skabt problemer indtil videre, men kan måske spille ind?
Det er en Hidea 30 HK Efi 2 cyl. Og den har kun gået 25 timer. Den er på trailerbåd.
Den har kørt fint hele vejen igennem og har et super træk.
Starter fint, går aldrig ud og kører rigtigt fint, men hvad SØREN kan det være 🥴
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Så det kan måske være det med at du måske har for travlt med at give fuldgas, motoren er ikke varm nok. kombineret med at dit choker system giver måske for lidt benzin når den er kold. Så som hentydet til af Steffen, måske en føler fejl.
Check at alle ledninger og stik sidder ordentlig på dets plads, og at forbindelser ikke er løse.
Har du prøvet at sejle lidt længere tid ved lave omdrejninger indtil den bliver varm, også give gas. ?
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
Er der en måde jeg kan tjekke om den får det Benz den skal have? Der er ikke noget jeg kan gøre forkert måske? Den lange Benz slange eller primer bold måske? Skal man overhovedet Prime en Efi blev jeg i tvivl om hehe.
Tusind tak for svar. 🙌
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
https://motoredbikes.com/resources/spark-plug-color-chart.62/
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
https://www.hideapower.eu/en/handbooks-and-warranty/#tipo7
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 429
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Hvis motoren er ny er der så ikke garanti på den endnu?
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
Men som Thomas skriver ...... 25 timer er ikke meget, så en evt garanti burde dække, med mindre det er en med nogle år på bagen og bare har stået ( dette kunne være en evt årsag til en dysse fejl ) HOV... er der garanti på den ... så snitterne væk, ikke pille, da de så kan nægte at lave den på garantien fordi der er pillet ! ! !
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
Er der nogen som kan hjælpe med om det er en simpel operation og er det plausibelt at det er det når nu den kun fejler ved første gas givning?
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
Nu er det ikke den bedste motor på markedet, der er desværre mange der skriver om fejl på det mærke, men der er også nogen der ikke har problemer, men igen ... det er et kina mærke og ikke så pålideligt som mange af de anerkendte mærker, de er lavet af dårligt fremstillet råstoffer og med et stort tolerance spil og dårlig samling ( Jeg ved det fra mc verden, alt spiller max og reservedel kan fås fra dag til dag da det er lager vare overalt.... det er det man får at vide hos forhandler når man står som kunde og skal købe den nye motor til sin båd eller en ny mc, MEN det forholder sig IKKE sådan, selv basale service del kan lige pludseligt ikke fremskaffes, da fabrikken har haft et nedbrud, eller at dem der har varen i transit har problemer eller eller eller .... men om ca 3 - 7 måneder .. ja så er de på lager igen.... hold jer væk fra det kina gøjl .... tænk på at i ikke lige kan stå af midt ude på vandet og skubbe den igang eller gå efter hjælp imens ens kone eller børn lige venter i båden imens ! ! ! )
Sorry at jeg skriver at det er noget LO..... du har fået dig, men når man læser om de problemer der er om de mærker ( plus jeg selv har oplevet det med andre kina mærker og de problemer der er ) så syntes jeg det er bedre at du bruger den motor som en indbytnings element til en af et anderkendt mærke ( self hos en forhandler ) bevares ALT kan gå istykker ... også de anerkendte mærker ! ! ! men der skal du som hovedregel IKKE vente til sæsonen går på held på reservedele.
Får du en anden motor så hold ALT vedrørende service, indlever den når sæsonen er forbi og få den serviceret INDEN den bliver sat til side til næste sæson. ( self hvis du ikke selv kan lave service ) og hvis du ikke kan selv, ja .... så lær det sammen med en der kan vise dig hvordan det skal klares = mange penge at spare, da det er timelønnen der koster ved service, er det en ny motor..... NIX pille eller selv lave service, da garantien forsvinder som dug for solen ( ikke engang skifte olie eller tændrør for den sag skyld, der skal INTET til før de vil nægte at lave noget som helst på garantien ...... desværre )
Håber ikke du bliver pige fornærmet over mit indlæg, IKKE det der er ment med det, betragt det som info ang. at spare dig tid og ikke mindst penge, den hobby vi har valgt er IKKE den billigste, håber du får en god sommer på vandet trods alt.
Kim S
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
Jeg bliver ikke fornærmet på nogen måde, det virker da til du har nogle trælse erfaringer. kan dog ikke rigtigt bruge din holdning til så meget da jeg jo har motoren nu hehe
hvis du nu glemte alt om mærket, har du så et indspark til hvad problemet ellers kunne være? Det kammer i højtrykspumpen han skriver om, er det en mulighed?
Jeg synes ikke det virker som et kæmpe problem, eller at den er ved at stå af, så tror det må være noget ok simpelt.
Jeg har ikke haft nogle problemer tidligere men det kan sagtens være det forholder sig som du siger, det ved jeg ikke nok om.
Motoren er som skrevet ret ny (gået 25 timer) den er købt hos blue Bay marine i foråret, så der er lang garanti på endnu.
Af hvad jeg kan læse virker det til, at mange på et tidspunkt, uanset mærke oplever skidt i brændstof linjen men det kan da godt være at alt stinker mere på Hidea end andet, det er ikke min oplevelse men er også langt fra mekaniker 😅. Har også haft en mariner før og den havde også issues.
jeg sidder pt i et telt så kan ikke komme til at se på sagerne, men kunne bruge tiden på at afsøge hvad problemet kunne være.
Jeg vil lige prøve at kigge på brændstof tilførslen når jeg kommer hjem og så må vi se ☺️
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.154
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
Det var ikke for at læsse af på dig med min erfaring, men oplysning om at der er problemer med rigtig mange ! ! og ja .. du HAR motoren og at det jeg skriver IKKE hjælper dig nu og her... det kan være højtryks kammeret, eller en dysse, eller eller, pointen er ! ! hvis der allerede er problemer efter 25 timer, hvad kommer så ? ?
Min mening er .... lad være med at pille, uanset hvad andre siger ( også forhandler ) TILBAGE med den, uanset hvad, er det forhandleren der skal udbedre fejlen, hvis der er skidt i dit brændstof system skulle filter jo tage det ( derfor det er der ) så en underlig udmelding fra forhandler !
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
Har tænkt det måske kunne være sådan noget. Jeg har kontakt til firmaet og de virker ikke til at der bliver problemer med at få det ordnet, de er bare i ferie mode pt så afventer lidt. Men kan godt nok ikke se noget slid på slanger eller lign, men kan selvfølgeligt se anderledes ud inden i.
Jeg overvejer om det er det værd at fjerne ethanolen fra sit benzin og så tilføje lidt octan boost igen fremadrettet.
Jeg kan se at det er ret enkelt at gøre. Er der mon nogen som har erfaring med dette?
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
Var ude her til aften og teste motoren. Har købt en ny reservetank med pumpe og slange som passende kunne teste om det kunne være brændstoftilførslen inden jeg nu får den til rep.. Jeg fyldte de dyre Aspen 4 takt dråber i for at være sikker på god Benz. Båden gjorde det samme den plejer de første 5 minutter. Så smækkede jeg den i bak på fuld gas, og herefter kørte den hele aftenen uden problemer. Det er så mystisk, men tænker jo nu om det kan være en omgang dårlig Benz. Ellers må jeg sige jeg tænker sensor, for kan næsten ikke tro at beskidte dyser eller en tilstopning kan forsvinde og komme igen sådan bare.
Er der mon en sensor der hænger sammen med bak gear?
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
ok det er sgu næsten pinligt, men man må jo stå ved det man laver
efter at have grublet længe og hårdt over mit problem, snakker jeg med min nabo, vi snakker om mit problem med gas, og kommer så til at snakke om, at han engang havde grøde i propellen hvilket gav præcist de symptomer jeg beskrev.
her går lyset så op for mig.
jeg stævner nemlig ud et bestemt sted når jeg bare sejler i søen, og siden mit problem opstod har jeg været samme sted flere gange i træk
jeg tager ned og kigger, og ganske rigtigt, så er det vildt meget genstridigt grøde ret langt ud i vandet. jeg laver et par forsøg og sørendansemig om ikke det er grøden som vikler sig om propellen. når jeg slår bak ryger det så nogen gange af, andre gange lidt af, og andre gange ikke, men hvertfald har det bevirket en periodiske fejl, som så ikke var motoren, men altså moder natur som drillede mig.
vildt pinligt... men hvor er jeg glad for at motoren intet fejler.
er lidt overasket over at det nærmest kan dræbe motorens fremdrift det grøde, men
så meget klogere og meget mere opmærksom på hvad der foregår under vandet kan jeg nu kalde mig den erfaring rigere. og så kostede det kun en ny tank, bold, slange, og 5 liter aspen benzin haha
god søndag og tak for alle de gode bud, og pas nu på den der grøde der ude
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 11
Underlig periodisk motorfejl