{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.748 visninger | Oprettet:

Underlig periodisk motorfejl {{forumTopicSubject}}

Har på det sidste oplevet 3 gange, at motoren ikke vil give fuld gas når den er i vandet.

Det sker ikke hver gang men Symptomerne er det samme hver gang, Altså at jeg starter en sejlads, og ved første bundgas er der en lidt dybere motorlyd og lyden af at den ikke vil tage gassen
Den går ikke ud men vil ikke tage nok omdrejninger den tager flere men altså ikke nok, og den går fint i tomgang.

Problemet er løst på 3 forskellige og sikkert tilfældige måder
Første gang tog jeg coveret af, kiggede lidt og gav gas i frigear. Satte det på og så kørte det.

Anden gang kom jeg i tanke om at den måske ikke fik Benz nok på grund af luft i slangen, så jeg pumpede primeren og herefter kørte det.
Her troede jeg at jeg havde fundet problemet som så var fejl 40, men ved sidste sejlads tøffede jeg ca 25 min.

Ville så give gas og det samme skete igen. Jeg pumpede bolden helt hård men det hjalp ikke. Gas i frigear hjalp heller ikke.
Herefter satte jeg den i bak og gav gas. Nu kørte den så problemfrit. 🤯🤯

Det sker kun ved første bundgas og når den er ovre det så kører den perfekt hele dagen.
Mit hovede er ved at eksplodere, er det mon en løs forbindelse, kan det være luft i benzinslangen eller noget skidt i systemet. Det skal siges at jeg har en 4 meter Benz slange for at have tanken foran i båden. Det har ikke skabt problemer indtil videre, men kan måske spille ind?

Det er en Hidea 30 HK Efi 2 cyl. Og den har kun gået 25 timer. Den er på trailerbåd.

Den har kørt fint hele vejen igennem og har et super træk.
Starter fint, går aldrig ud og kører rigtigt fint, men hvad SØREN kan det være 🥴


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Underlig periodisk motorfejl
  • #2   17. jul 2021 hvor varm er den når du giver første bundgas? måske er det en tempføler der driller hvis den tror motor er for kold og derfor drukner den indtil den er blevet varm

  • #3   18. jul 2021 Jeg syntes nu det lyder som om det er for lidt benzin, da for meget benzin plejer at give ujævn motorgang og mere røg. Det at den får en dybere lyd er typisk for at gasspjæld er mere åbne og uden at motoren tager omdrejninger.
    Så det kan måske være det med at du måske har for travlt med at give fuldgas, motoren er ikke varm nok. kombineret med at dit choker system giver måske for lidt benzin når den er kold. Så som hentydet til af Steffen, måske en føler fejl.
    Check at alle ledninger og stik sidder ordentlig på dets plads, og at forbindelser ikke er løse.
    Har du prøvet at sejle lidt længere tid ved lave omdrejninger indtil den bliver varm, også give gas. ?


  • #4   18. jul 2021 Jeg tænker godt det kunne være jeg har været for ivrig med gassen nogle gange men her sidste gang kørte den ca 25 minutter jo. Det der undrer mig er, at når det er væk så kommer det ikke igen, så kører den super, både i tomgang og acceleration. Den kører generelt skide godt og trækker rigtigt godt. Men en føler der driller kunne måske være noget.
    Er der en måde jeg kan tjekke om den får det Benz den skal have? Der er ikke noget jeg kan gøre forkert måske? Den lange Benz slange eller primer bold måske? Skal man overhovedet Prime en Efi blev jeg i tvivl om hehe.
    Tusind tak for svar. 🙌


  • #5   18. jul 2021 Ja på 25min skulle den være blevet varm. Man kan studere tændrørets farve, og derved få en indikering.
    https://motoredbikes.com/resources/spark-plug-color-chart.62/


  • #6   18. jul 2021 Jeg kom i øvrigt til at sejle tør midt på fjorden med fruen den anden dag og samme dag havde jeg lavet et knæk på Benz ledningen da tanken var røget af sin hylde ( ikke ligefrem mister popular hos hende den dag).men den lyd det gav da Benz slangen var knækket var den samme, hvilken måske kunne tyde på noget manglende Benz. Det forklarer bare stadig ikke det med at det kun sker i starten. Men noget med choker kunne det måske være. Det kører automatisk så det kan jeg vel ikke engang justere på?

  • #7   18. jul 2021 Tak. Men vil det allerede være tydeligt når den er så ny motoren?

  • #8   18. jul 2021 Mht priming, må der stå noget i manualen.
    https://www.hideapower.eu/en/handbooks-and-warranty/#tipo7


  • #9   18. jul 2021 Har du prøvet at skifte boldten.? Billig og hurtig og så er du jo startet med fejlfinding. smiley

  • #10   18. jul 2021 Det er selvfølgelig en mulighed. Synes bare ikke den er mør eller noget, og den virker til at pumpe fint. Men du tænker den kan fejle noget eller ? Skal den kunne holde sig hård når den er pumpet eller er det kun i starten? (Og her snakker vi stadig om bolden 🤣)

  • #11   18. jul 2021 Kan måske være at slangen har taget skade indvendig, det kan man ikke altid se uden på om der er noget der blokere. hvis du har beskadiget slangen efter bolden kan det være at det er den der gør knuder. Jeg havde engang en bremse slange på en bil der blokerede indvendig for tilbageløb så bremsen hang, indtil jeg skiftede slangen. Og når du pumper bolden kan det være at slangen blokere og jo mere du pumper jo mere blokere den pga den indvendige skade.
    Hvis motoren er ny er der så ikke garanti på den endnu?


  • #12   18. jul 2021 Da det er en EFI benzin tilførsel og ikke karburator, kan det være en dysse der driller, der skal ikke ret meget til før det laver nummer, lyder som om en af dem "hænger" og skal bruges lidt med trykket før den "slipper" evt noget med den fjedre der er i den !
    Men som Thomas skriver ...... 25 timer er ikke meget, så en evt garanti burde dække, med mindre det er en med nogle år på bagen og bare har stået ( dette kunne være en evt årsag til en dysse fejl ) HOV... er der garanti på den ... så snitterne væk, ikke pille, da de så kan nægte at lave den på garantien fordi der er pillet ! ! !


  • #13   19. jul 2021 Jo i min optik er den jo helt ny, så der burde ikke være noget i motoren. Det jeg selv tænkte var at det måske kunne løses let hvis det var noget udenfor motoren, altså med Benz tilførslen. Det er sådan det lyder på lyden af motoren. Den sprutter og oser ikke så det må være noget den får for lidt af. Jeg må prøve at tage kontakt til forhandler ☺️ og se hvad de siger.

  • #14   19. jul 2021 Ok sælger skriver følgende: det sætter sig i højtrykspumpen. Så skal det kammer lige renses helt.
    Er der nogen som kan hjælpe med om det er en simpel operation og er det plausibelt at det er det når nu den kun fejler ved første gas givning?


  • #15   20. jul 2021 Nu tror jeg det er på tide du skriver om HVEM du har købt den af, er det en privat ? eller en forretning ? hvor lang tid har den ikke kørt hos sælger ? hvor gammel er den ? hvis den er købt brugt ? for hvis sælger allerede VED at det er "måske" det der er galt, og den gør det en gang imellem, ja så vil jeg mene at den er solgt på et usandt grundlag fra hans side, og skulle have været solgt som "delvis defekt"
    Nu er det ikke den bedste motor på markedet, der er desværre mange der skriver om fejl på det mærke, men der er også nogen der ikke har problemer, men igen ... det er et kina mærke og ikke så pålideligt som mange af de anerkendte mærker, de er lavet af dårligt fremstillet råstoffer og med et stort tolerance spil og dårlig samling ( Jeg ved det fra mc verden, alt spiller max og reservedel kan fås fra dag til dag da det er lager vare overalt.... det er det man får at vide hos forhandler når man står som kunde og skal købe den nye motor til sin båd eller en ny mc, MEN det forholder sig IKKE sådan, selv basale service del kan lige pludseligt ikke fremskaffes, da fabrikken har haft et nedbrud, eller at dem der har varen i transit har problemer eller eller eller .... men om ca 3 - 7 måneder .. ja så er de på lager igen.... hold jer væk fra det kina gøjl .... tænk på at i ikke lige kan stå af midt ude på vandet og skubbe den igang eller gå efter hjælp imens ens kone eller børn lige venter i båden imens ! ! ! )
    Sorry at jeg skriver at det er noget LO..... du har fået dig, men når man læser om de problemer der er om de mærker ( plus jeg selv har oplevet det med andre kina mærker og de problemer der er ) så syntes jeg det er bedre at du bruger den motor som en indbytnings element til en af et anderkendt mærke ( self hos en forhandler ) bevares ALT kan gå istykker ... også de anerkendte mærker ! ! ! men der skal du som hovedregel IKKE vente til sæsonen går på held på reservedele.
    Får du en anden motor så hold ALT vedrørende service, indlever den når sæsonen er forbi og få den serviceret INDEN den bliver sat til side til næste sæson. ( self hvis du ikke selv kan lave service ) og hvis du ikke kan selv, ja .... så lær det sammen med en der kan vise dig hvordan det skal klares = mange penge at spare, da det er timelønnen der koster ved service, er det en ny motor..... NIX pille eller selv lave service, da garantien forsvinder som dug for solen ( ikke engang skifte olie eller tændrør for den sag skyld, der skal INTET til før de vil nægte at lave noget som helst på garantien ...... desværre )
    Håber ikke du bliver pige fornærmet over mit indlæg, IKKE det der er ment med det, betragt det som info ang. at spare dig tid og ikke mindst penge, den hobby vi har valgt er IKKE den billigste, håber du får en god sommer på vandet trods alt.
    Kim S


  • #16   20. jul 2021 Hej Kim
    Jeg bliver ikke fornærmet på nogen måde, det virker da til du har nogle trælse erfaringer. kan dog ikke rigtigt bruge din holdning til så meget da jeg jo har motoren nu hehe

    hvis du nu glemte alt om mærket, har du så et indspark til hvad problemet ellers kunne være? Det kammer i højtrykspumpen han skriver om, er det en mulighed?

    Jeg synes ikke det virker som et kæmpe problem, eller at den er ved at stå af, så tror det må være noget ok simpelt.
    Jeg har ikke haft nogle problemer tidligere men det kan sagtens være det forholder sig som du siger, det ved jeg ikke nok om.
    Motoren er som skrevet ret ny (gået 25 timer) den er købt hos blue Bay marine i foråret, så der er lang garanti på endnu.
    Af hvad jeg kan læse virker det til, at mange på et tidspunkt, uanset mærke oplever skidt i brændstof linjen men det kan da godt være at alt stinker mere på Hidea end andet, det er ikke min oplevelse men er også langt fra mekaniker 😅. Har også haft en mariner før og den havde også issues.
    jeg sidder pt i et telt så kan ikke komme til at se på sagerne, men kunne bruge tiden på at afsøge hvad problemet kunne være.
    Jeg vil lige prøve at kigge på brændstof tilførslen når jeg kommer hjem og så må vi se ☺️


  • #17   20. jul 2021 Jeg ville kører det som en garanti sag, hvis den er fra foråret skal den virke. Lad din forhandler ta sig af det.. Eller få dine penge tilbage, jeg ville ikke ligge og forsøge på al verdens fejlfinding i div motor problemer. Motoren er jo ny hvad jeg kan forstå?

  • #18   20. jul 2021 Så er det NIX PILLE, tilbage til forhandler og lad ham tage sig af det, syntes det er smart af ham at skrive/sige at det er noget der skal renses, i det du piller kan han så sige at det er din egen fejl at den så ikke vil bagefter da du nok har lavet noget forkert.. så lad være for din egen skyld.
    Det var ikke for at læsse af på dig med min erfaring, men oplysning om at der er problemer med rigtig mange ! ! og ja .. du HAR motoren og at det jeg skriver IKKE hjælper dig nu og her... det kan være højtryks kammeret, eller en dysse, eller eller, pointen er ! ! hvis der allerede er problemer efter 25 timer, hvad kommer så ? ?
    Min mening er .... lad være med at pille, uanset hvad andre siger ( også forhandler ) TILBAGE med den, uanset hvad, er det forhandleren der skal udbedre fejlen, hvis der er skidt i dit brændstof system skulle filter jo tage det ( derfor det er der ) så en underlig udmelding fra forhandler !


  • #19   20. jul 2021 Hvem skal betale for de pakninger der skal skiftes hvis du selv skulle lave det, i sådan nogle dele må pakninger IKKE genbruges... så igen LAD VÆRE uanset hvad mærke det drejer sig om.

  • #20   20. jul 2021 Helt Enig. Jeg skal heller ikke have pillet ved noget som helst, men de får lige chancen for at udbedre. Og så må vi se om den kører igen. Mit behov er ikke atlanterhavs sejlads men derfor ønsker jeg selvfølgelig også en stabil motor. Tak for hjælpen jeg gir en update når der er noget.

  • #21   29. jul 2021 er det en gammel slange, fra tanken, som ikke er beregnet til E10 benzin? De gamle/billige benzinslanger, bliver opløst af det nye E10 benzin, også på gamle biler! Til sidst revner de, og så har man et rigtigt problem. En benzinmotor bruger mest benzin inden at den er varm! Dette er bare som en oplysning!

  • #22   29. jul 2021 Hej Jg
    Har tænkt det måske kunne være sådan noget. Jeg har kontakt til firmaet og de virker ikke til at der bliver problemer med at få det ordnet, de er bare i ferie mode pt så afventer lidt. Men kan godt nok ikke se noget slid på slanger eller lign, men kan selvfølgeligt se anderledes ud inden i.

    Jeg overvejer om det er det værd at fjerne ethanolen fra sit benzin og så tilføje lidt octan boost igen fremadrettet.
    Jeg kan se at det er ret enkelt at gøre. Er der mon nogen som har erfaring med dette?


  • #23   2. aug 2021 opdatering på motor.
    Var ude her til aften og teste motoren. Har købt en ny reservetank med pumpe og slange som passende kunne teste om det kunne være brændstoftilførslen inden jeg nu får den til rep.. Jeg fyldte de dyre Aspen 4 takt dråber i for at være sikker på god Benz. Båden gjorde det samme den plejer de første 5 minutter. Så smækkede jeg den i bak på fuld gas, og herefter kørte den hele aftenen uden problemer. Det er så mystisk, men tænker jo nu om det kan være en omgang dårlig Benz. Ellers må jeg sige jeg tænker sensor, for kan næsten ikke tro at beskidte dyser eller en tilstopning kan forsvinde og komme igen sådan bare.
    Er der mon en sensor der hænger sammen med bak gear?


  • #24   3. aug 2021 Fedt at den makker ret nu........ men det er den VÆRSTE fejl du har haft ( og har smiley ) fejlen der forsvinder af sig selv agtig ..... selv om den sejler fint... ja så vil der sidde en lille angst for at den dukker op igen ... håber self at den ikke gør ... ved ikke om den rener benzin har gjort "rent" igennem systemet eller om det at den også brænder bedre har gjort noget, det er ihvertfald en dyr måde at sejle på i benzin, med mindre at en tur på nogle timer kan holde det vedlige engang imellem...... pøj pøj

  • #25   3. aug 2021 Hov..... vi bruger Shell v power oktan 100 og har gjort det i nogle år, vi havde problemer med vores lille 6 hk, ( også på vore alm motor ) den gik rent ud sagt af helved til, og var lidt svær at starte, til vi skiftet til V power, derefter INGEN problemer, bare den så hånden tage fat i snoren ... jep ... brum brum, er blevet kaldt mange ting ang min påstand og at det bare var et tilfælde, men det virkede for os ( så fuck hvad folk siger he he ) , men sådan er der så meget.

  • #26   8. aug 2021 PROBLEM LØST!!!!

    ok det er sgu næsten pinligt, men man må jo stå ved det man laver smiley

    efter at have grublet længe og hårdt over mit problem, snakker jeg med min nabo, vi snakker om mit problem med gas, og kommer så til at snakke om, at han engang havde grøde i propellen hvilket gav præcist de symptomer jeg beskrev.

    her går lyset så op for mig.
    jeg stævner nemlig ud et bestemt sted når jeg bare sejler i søen, og siden mit problem opstod har jeg været samme sted flere gange i træk

    jeg tager ned og kigger, og ganske rigtigt, så er det vildt meget genstridigt grøde ret langt ud i vandet. jeg laver et par forsøg og sørendansemig om ikke det er grøden som vikler sig om propellen. når jeg slår bak ryger det så nogen gange af, andre gange lidt af, og andre gange ikke, men hvertfald har det bevirket en periodiske fejl, som så ikke var motoren, men altså moder natur som drillede mig.
    vildt pinligt... men hvor er jeg glad for at motoren intet fejler.

    er lidt overasket over at det nærmest kan dræbe motorens fremdrift det grøde, men
    så meget klogere og meget mere opmærksom på hvad der foregår under vandet kan jeg nu kalde mig den erfaring rigere. og så kostede det kun en ny tank, bold, slange, og 5 liter aspen benzin haha
    god søndag og tak for alle de gode bud, og pas nu på den der grøde der ude smiley smiley


  • #27   8. aug 2021 Dejligt at du fandt fejlen. (den var ikke nem) men ganske naturlig! (nemt at være ,,bagklog") Også godt, at du fortæller det her, så vi andre, også kan lære noget af det!

Kommentér på:
Underlig periodisk motorfejl

Annonce