{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.966 visninger | Oprettet:

Omdrejningsbegrænser på Johnson 140 HK {{forumTopicSubject}}

Jeg er ejer af en 140 HK Johnson V4 fra 1993.
I dag skulle jeg så prøve motoren efter totalrenovering af motor.
Vi sejlede et par timer med skiftevis 1/4 og ½ kraft. Så skulle "svinet" skydes af og jeg gav fuld gas. Det gik fint i 30 sekunder, så tog motoren totalt af i omdrejninger og gik i stå ????

Jeg startede den igen uden problemer, og accelererede igen til fuld speed.
Så gentog det sig motoren mistede al kraft men gik dog ikke i stå.

Jeg må desværre så lige tilføje at der ikke er kommet omdrejningstæller i båden endnu, så jeg kan ikke fortælle hvor mange omdrejninger den tog.

Båden vejer vel total 800-900 kg. komplet med personer og udstyr.
Skruen er en 13X19.

Den har desværre også den skavank at den har det med at "nyse" lidt i tomgang og går af og til i stå.

Det er en selvblander VRO, men jeg blev beordret af forhandleren til at køre med 2% olie i benzinen de første par tankfulde.

Nogen gode forslag til problemerne ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Omdrejningsbegrænser på Johnson 140 HK
  • #1   30. mar 2007 Kunne næsten lyde som om den får for lidt benz.

  • #2   30. mar 2007 Hej du, Har selv haft en Evinrude 140HK V4 Med samme problem, det er der sker når du giver den gas er at du tømmer badekaret i kaburatoren hurtiger end den kan pumpe det ind, Dvs. at du skal kigge din benzin pumpe efter, efter det skal du rense din kaburator, og især din svømmer da det næsten 100% den der sætter sig så den ikke kan få benzin nok, den nemme måde du kan tjekke det på er ved at sejle en lille tur og give den max gas igen, og lige når den er ved at begynde at dø ud, at begynde at pumpe med bolden,,, hvis motoren så går op i omdrejninger er det næsten sikkert svømmeren der ikke lukker helt op... Det kan også være din gummibold du pumper i der kan være utæt men det tror jeg ik... tror mest på det er din svømmer .... ellers skriv, så skal jeg prøve at guide dig så godt jeg kan ,,,, Mvh Sini

  • #3   31. mar 2007 Sini M har fat i noget rigtigt. Det kan være din VRO pumpe der trænger til en overhaling. Snavs i benzin-filter, kontrakugler i pumpebolden sætter sig fast, snavs i karburatorer, svømmerehus snavset, svømmerhøjde skal justeres osv. osv. m.h.t. brændstof.
    Men dit el-system kan skam også skabe det problem du har. En defekt Power Pack, en løs stel-ledning eller en kreds i dit sikkerheds-system ( S.L.O.W )slår motoren ned. Der er jo tank-føler i din olietank, flow-føler i din VRO-pumpe, omdr.-føler samt føler til temp. på motor.
    Manglende olieflow, høj motor temp. samt for høje omdrejninger, vil aktivere S.L.O.W og reducere motorens omdrejninger til ca. 2000-2500 rpm. Når det sker, vil motor sprutte og spytte, og kan finde på at gå helt ud. Du kan forsøge dig frem som Sini M skriver m.h.t. brændstof, samt forsøge at demontere de respektive sikkerhedskredse, til fejlen er fundet. En omdrejningstæller, samt temp.-måler kan vise de to fejl muligheder. Forkerte tændrør, kan give forstyrelser i din Power Pack, så den går i S.L.O.W. Du skal bruge QL77JC4 med et gab på 1,0mm.
    NB: Jeg ville ALDRIG køre med 2% olie i benzinen + VRO-pumpen som også sender 1-2% olie ind. Hvis du ikke stoler på VRO-pumpen, så få den kontrolleret, overhalet eller slå det helt fra, og bland så selv. Ved at du kører med begge dele, sender du en 4% blanding ind i motoren, med tilsodning til følge.


  • #4   1. apr 2007 Hej i 2
    Skal lige tilføjes at motoren er nyrenoveret med honing, ringe alle lejer m.v. Værkstedet har også har kaburatorene totalt adskilt og renset. Der er helt ny powerpack.
    Det lyder som en god idé det der med at pumpe ekstra når den dør.
    Jeg har en omdrejningstæller som jo tilsluttes i "røven" af min gas/gearboks, men den virker ikke. Hvorledes checker jeg om det er signalet eller tællerens det er galt med ?
    Hvor køber jeg i så fald billigst en ny ?
    Grunden de 2% ekstra olie er kun indkøring, efter dette stoppe jeg naturligvis med det.

    Nu ryger båden til maler, selvom jeg næsten ikke kan vente med at komme ud og prøve jeres forslag.

    Jeg lægger lige et link til at forto:

    http://i86.photobucket.com/albums/k103/HHolten/tysklandstursejltur005.jpg


  • #5   1. apr 2007 Ud til en omdrejningstæller, skal du have et puls-signal, 12V+ samt en stel-forbindelse.
    12V+ skal du få, når der er slået spænding til motoren, og puls-signalet kommer fra din stator, og signalet tages normalt på en klemrække, lige før din ensretter ( se pos 57).

    http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=5&pCode=C0185475&path=BMC~A0000021~M0009170~M0009306~M0009308~C0185475&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

    Man har bare ført dette puls-signal med op i gas/gear boksen, og lavet et udtag på denne. Du kan manuelt prøve at trække nogle ledninger. Altså en puls-ledning fra før ensretteren, samt + og - fra dit batteri op til omdrejningstælleren. Så kan du få konstateret om omdrejningstælleren virker. ( kan dog også være, at din stator er defekt, men så vil du heller ikke kunne lade strøm på dit batteri i så fald ).
    En ny OMC omdrejningstæller koster vel 1200-1500,- vil jeg tro. Køber du en uoriginal eller brugt, skal du sikre dig, at den passer i pulssignal til din motor. Din stator kører med 12 poler, og en omdrejningstæller til din motor, skal derfor kunne sættes på " 6 pol " VIGTIGT !!!!!!!!


Kommentér på:
Omdrejningsbegrænser på Johnson 140 HK

Annonce