{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.518 visninger | Oprettet:

Skrue/propel på Marcury 60 hk {{forumTopicSubject}}

Dejligt med et Forum som dette, for novicer som jeg. Jeg har lige fået hjælp til brugervejledning til GPS/korthalløjet på den Ørnvik 510 jeg lige har købt. Mange tak til Jens S. Og du har nok ret, det er ik’ en Garmin!

Næste spørgsmål: Hvad er den ideelle skrue/propel på den 60 hk Marcury der sider på den Ørnvik 510 jeg har købt.
Når jeg læser forskellige der komme kommentar på en Ørnvik 510 med “kun” 60 hk, så er de næsten ved, at dø af grin. Det kan nærmest ikke lade sig gøre, at en 510 bliver skubbet af kun 60 hk. Jeg syntes nu den sejler fint, men jeg er også fra Ringsted og der findes ikke noget sted i dk, hvor der er længere til vandet. Men hvis der findes en anden skrue/propel der kan optimere, så høre jeg gerne………

Mvh 9els


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Skrue/propel på Marcury 60 hk
  • #1   25. sep 2021 Er der intet sted i Danmark der er længere til vandet end i Ringsted? smiley

    Nu ved jeg ikke hvad du definerer som DK, men vil da mene det centrale Jylland ligger en del længere fra kystlinien end de sølle 32km du har til Køge havn smiley .. Brande er feks 56km fra Horsens

    Nå men til dit spørgsmål, hvad er maks omdrejninger ved fuld gas og hvad er din propels data?


  • #2   26. sep 2021 Ups. Det med Ringsted var nu bare min måde, at sige, jeg aner intet om båd og vand. Og nu spørg du til max omd. og skruens/propellens data. Men den har tre blade, hvis det hedder det. Alene det jeg ik´ ved om det hedder skrue eller propel siger vel alt.....
    Men båden flyder og motoren skubber den frem, så må jeg leve med det til jeg lære mere om teknikken.....
    Há det godt, også til dem der gav Dig tommel up på Din lektion i geografi. Så kan jeg lære det..!!
    Mvh 9els


  • #3   26. sep 2021 Du er nødt til at skrive hvad du mener med "optimere".
    Ønsker du højre topfart eller mere optræk - det ene er på bekostning af det andet.
    Eller lavere brændstofforbrug?


  • #4   27. sep 2021 Sorry jeg ikke ved mere om, at sejl. Jeg vil bare have min båd til, at sejle så godt som muligt. Jeg finder ud af, hvad der skal til, når jeg kommer lidt mere ind i det….

    Tak for Jeres tid.


    profilbillede
  • #5   27. sep 2021 Båden planer fint, du er tilfreds og konen sidder helt roligt og sender sms'er imens i fræser afsted.

    For mig at se har du fundet nirvana indenfor skrueoptimering allerede smiley


  • #6   27. sep 2021 Tak Per.
    Det var lige, hvad jeg ønskede, at høre. Men det er nu min datter......



  • #7   27. sep 2021 smiley ok, så er der måske lidt at hente smiley
    Men seriøst, så ser det da ud til at gå pænt stærkt, og endda midt i sejlrenden - tror faktisk bare du skal glemme at optimere på skruen og så nyde din fine båd.

    Hvad er din top hastighed? Har du ikke hastighedsmåler kan du finde et væld af GPS apps.
    Hvad er maks omdrejninger?
    Skruens data (diameter og stigning) bør stå som prægede tal inde på "den runde del" af skruen om du vil


  • #8   28. sep 2021 Man kommer tit langt med en stål propel.. om det vil virke og give fart ved jeg ik for jeg sejler selv med en alm 21p alu propel på min ørnvik…

  • #9   29. sep 2021 1) Kan du se hvad der står på din propel, skriv de tal du kan se på den.
    2) Når du giver den max. gas og den kommer op i top fart, hvor mange omdrejninger kommer den op på?
    3) hvornår er motoren fra, evt hvad er serienummer på den. Det er til at bestemme hvor mange omdrejninger den er bygget til at tage på toppen.


  • #10   1. okt 2021 Tillykke med båden,jeg har det samme sæt har også været lidt ude i forskellige skruer.Den 60 hk Mercury går bedst lige under 6000 omdr/min.Der ligger et skrue firma ved Kolding som hedder Rudes Propeller der købte jeg en 3 bladet rustfri skrue med en dia.m. på 11 3/4 tommer samt med 11 tommer stigning.Den er optimal til en Ørnvik 515 med denne motor.Af Rude fik jeg at vide at jeg skulle sigte efter at ramme 5950 omdr.ved maks.Jeg gav 3200 for skruen jeg så skulle montere,sejle en tur se hvor maks omdr.lå og så komme op til Rude igen med mine data så ville han trykke skruen så den ville passe perfekt til båden. Har også prøvet en 4 bladet alu 10,6 X 12 den gør det også godt lidt bedre end standard skruen den 3 bladede 10,5 X 13
    Men held og lykke med båden 👍


  • #11   1. okt 2021 Hej jeg har en 4 bladet propel fra mercury som passer til 60 hk .har selv båd magen til din
    Pris 500kr excl fragt
    Mvh Erik


  • #12   1. okt 2021 Tak Leif & Nicokiller.

    Vi er også meget glad for båden.
    Det bliver nok ikke i år vi får optimeret på propellen. Jeg tro vi sejler en tur i weekenden, så kommer den på land for denne sæson. Jeg har ikke fået købt lange undebukser.......

    Mvh 9els


  • Claus P
    Claus P Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Svar: 2
    #13   2. okt 2021 Ikke for at være Mr. klog.

    Men hvis din datter falder i vandet i den påklædning er hun ikke men at finde i en SAR operation.


  • #15   4. okt 2021 Den går desværre kun med 5200 omd. Den skide motor......

    Tak Claus P. Indrømmet det har vi ikke tænkt på, det med beklædningen, men det vil vi naturligvis gøre fremover! Lige pt. sejler vi kun i Guldborgsund, der kan hun gå i land. Men på et tidspunkt skal vi da ud Østersøen og Femernbælt, men først når jeg bliver lidt mere dus med, at sejle. Lige nu skal jeg tænke alt for meget over, hvad jeg gør. Lidt ligesom da jeg, back then skulle lære, at bakke med trailer. Der er ikke noget jeg gør på båden, som bare føles naturligt. Det kommer..... Så skal vi også lige have en lille reserve motor på, men det bliver først til næste år.


  • #16   4. okt 2021 Nu kommer det an på hvilken årgang det er 5200 prm er ok for en der er fra før 2005. Er den nyere er det for lidt, dvs propellen har for stor pitch og motoren kæmper med at dreje den rundt. Hvis den er nyere motor (får2005) skal du kigge på en propel med ca. 3 mindre i pitch og hvis du skifter til rustfri så skal den ned med 4-5 i pitch.
    Her er den tabel jeg fandt...
    Mercury* WOT RPM Range Chart
    HP/Model Year Wide Open Throttle RPM Range* Gear Ratio
    60 1991-2005 5000-5500 1.64
    60 4-Stroke 2001~ 5500-6000 1.83
    60 Bigfoot 2001~ 5500-6000 2.33
    60 EFI CT 2014~ 5500-6000 2.33

    Når du siger den skide motor tror du at der er noget galt med den?
    Find hellere ud af hvad der står på propellen...


  • #17   5. okt 2021 Motoren er fra 2004, så det er sikkert godt nok med de ca. 5200 omd.
    Så er der et klistermærke på benet hvor der står (så vidt jeg kan se) 12x22 1:83:1. Aner ikke, hvad det betyder.....


  • #18   5. okt 2021 1:83:1 er gear i motoren, hver gang motoren drejer 1.83 omgange drejer propellen 1 omgang. Den burde kunne tage 6000 rpm (omdrejninger i minutet) ifølge den tabel foroven...
    De 12x22 står de på propellen? det lyder som om den har 22 i pitch som er ret optimistisk for en 60 hestes der vejer 700kg, se om du kan prøve en 12x19 alu propel eller en 12x18


  • #19   6. okt 2021 Hej igen
    Har du tjekket om der er regnvand i skroget.
    Mvh Erik


  • #20   6. okt 2021 Hej du skal ikke sætte en større skrue på end eks.vis 12x13 det kan motoren simpelt hen ikke trække standard skruen er en 10,5x13.Angående vand i skroget så er der en lille luge i højre kistebænk skru de 4 skruer ud og tilse lænsepumpen som sidder der,den har forbindelse til det lille runde hul på højre side

  • #22   7. okt 2021 Hej igen
    Jeg har en ørnvik 520 flamingo med en mercury 60hk efi. Jeg hade svært ved få den ud af vandet med original propel 27 knob. så valgte jeg en propel fra mercury, som hedder spitfire 101\2x13 fire bladet alu og nu kommer den rigtig godt ud af vandet med fire voksne top hastighed med 5800 omdrejninger 22knob med fire voksne.
    Jeg har en brugt liggende til salg.
    Mvh Erik


  • #23   20. okt 2021 kig efter spitfire propel. (de findes både i rustfri og alu) den har 4 blade og generere derfor mere løft og føles derfor kvikkere, da din båd får lettere ved at komme i plan. men hvad er problemet, mangler du optræk eller topfart. hvis det er optræk kan et par hydrofoils til 400kr måske gøre udfaldet, alt afhænger af omdrejninger

  • #24   20. okt 2021 Hej Steffen
    Reelt har jeg ikke noget problem, for jeg ved ik´ hvad alternativet er! Jeg er helt ny med en båd på vandet....
    Det er bare fordi folk med "forstand" på både er ved, at grine Deres røv i laser, når de høre om kun 60 hk på en Ørnvik 510..!! Men med tre voksne og et barn, skyder den 25 kn, hvis lige folk er midt i båden indtil den planer. Når først den planer, kan de godt gå ned bagi igen.

    Jeg vil bare gerne optimere på det jeg har. Altså 60 hk på en 17 fod´s båd på ca 800 kg....

    Jeg vil da, ud fra det du skrev undersøge, hvad Hydrofoils er. Tak for hjælpen


  • #25   21. okt 2021 det er fordi folk ikke har fattet at moderne skrog ikke kræver så meget motorkraft for at blive flyttet. min fætter har en båd på knap 5meter med 50hk den sejler næsten lige så hurtigt som min 510 med 100hk(min kan så godt tåle at smide noget mere på, men synes ikke det er nødvendigt)
    jeg sejler sjældent meget over 25knob i en åben båd, medmindre jeg er alene, for man kan ikke tale sammen pga vindstøj.
    det du bør tjekke op på er om omdrejningerne ved fuld gas og normal oppakning ca passer. hvis du har for få eller for mange omdrejninger er der muligvis noget at hente. hvis du synes den stikker snuden meget i vejret når den skal i plan fx, kan du afhjælpe dette med 4 bladet skrue eller hydrofoils. jeg har 4bladet på min speedbåd for at der er bedre træk til vandski

    ud fra det du skriver ville jeg helt sikker sætte hydrofoils på, du skal dog være opmærksom på at dette giver øget belastning på motorbenet og dine motorophængs levetid derfor forkortes


Kommentér på:
Skrue/propel på Marcury 60 hk

Annonce