{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
545 visninger | Oprettet:

Skrue/propel på Marcury 60 hk {{forumTopicSubject}}

Dejligt med et Forum som dette, for novicer som jeg. Jeg har lige fået hjælp til brugervejledning til GPS/korthalløjet på den Ørnvik 510 jeg lige har købt. Mange tak til Jens S. Og du har nok ret, det er ik’ en Garmin!

Næste spørgsmål: Hvad er den ideelle skrue/propel på den 60 hk Marcury der sider på den Ørnvik 510 jeg har købt.
Når jeg læser forskellige der komme kommentar på en Ørnvik 510 med “kun” 60 hk, så er de næsten ved, at dø af grin. Det kan nærmest ikke lade sig gøre, at en 510 bliver skubbet af kun 60 hk. Jeg syntes nu den sejler fint, men jeg er også fra Ringsted og der findes ikke noget sted i dk, hvor der er længere til vandet. Men hvis der findes en anden skrue/propel der kan optimere, så høre jeg gerne………

Mvh 9els


Kommentarer på:  Skrue/propel på Marcury 60 hk
  • #1   25. sep Er der intet sted i Danmark der er længere til vandet end i Ringsted? smiley

    Nu ved jeg ikke hvad du definerer som DK, men vil da mene det centrale Jylland ligger en del længere fra kystlinien end de sølle 32km du har til Køge havn smiley .. Brande er feks 56km fra Horsens

    Nå men til dit spørgsmål, hvad er maks omdrejninger ved fuld gas og hvad er din propels data?


  • #2   26. sep Ups. Det med Ringsted var nu bare min måde, at sige, jeg aner intet om båd og vand. Og nu spørg du til max omd. og skruens/propellens data. Men den har tre blade, hvis det hedder det. Alene det jeg ik´ ved om det hedder skrue eller propel siger vel alt.....
    Men båden flyder og motoren skubber den frem, så må jeg leve med det til jeg lære mere om teknikken.....
    Há det godt, også til dem der gav Dig tommel up på Din lektion i geografi. Så kan jeg lære det..!!
    Mvh 9els


  • #3   26. sep Du er nødt til at skrive hvad du mener med "optimere".
    Ønsker du højre topfart eller mere optræk - det ene er på bekostning af det andet.
    Eller lavere brændstofforbrug?


  • #4   27. sep Sorry jeg ikke ved mere om, at sejl. Jeg vil bare have min båd til, at sejle så godt som muligt. Jeg finder ud af, hvad der skal til, når jeg kommer lidt mere ind i det….

    Tak for Jeres tid.


    profilbillede
  • #5   27. sep Båden planer fint, du er tilfreds og konen sidder helt roligt og sender sms'er imens i fræser afsted.

    For mig at se har du fundet nirvana indenfor skrueoptimering allerede smiley


  • #6   27. sep Tak Per.
    Det var lige, hvad jeg ønskede, at høre. Men det er nu min datter......



  • #7   27. sep smiley ok, så er der måske lidt at hente smiley
    Men seriøst, så ser det da ud til at gå pænt stærkt, og endda midt i sejlrenden - tror faktisk bare du skal glemme at optimere på skruen og så nyde din fine båd.

    Hvad er din top hastighed? Har du ikke hastighedsmåler kan du finde et væld af GPS apps.
    Hvad er maks omdrejninger?
    Skruens data (diameter og stigning) bør stå som prægede tal inde på "den runde del" af skruen om du vil


  • #8   28. sep Man kommer tit langt med en stål propel.. om det vil virke og give fart ved jeg ik for jeg sejler selv med en alm 21p alu propel på min ørnvik…

  • #9   29. sep 1) Kan du se hvad der står på din propel, skriv de tal du kan se på den.
    2) Når du giver den max. gas og den kommer op i top fart, hvor mange omdrejninger kommer den op på?
    3) hvornår er motoren fra, evt hvad er serienummer på den. Det er til at bestemme hvor mange omdrejninger den er bygget til at tage på toppen.


  • #10   1. okt Tillykke med båden,jeg har det samme sæt har også været lidt ude i forskellige skruer.Den 60 hk Mercury går bedst lige under 6000 omdr/min.Der ligger et skrue firma ved Kolding som hedder Rudes Propeller der købte jeg en 3 bladet rustfri skrue med en dia.m. på 11 3/4 tommer samt med 11 tommer stigning.Den er optimal til en Ørnvik 515 med denne motor.Af Rude fik jeg at vide at jeg skulle sigte efter at ramme 5950 omdr.ved maks.Jeg gav 3200 for skruen jeg så skulle montere,sejle en tur se hvor maks omdr.lå og så komme op til Rude igen med mine data så ville han trykke skruen så den ville passe perfekt til båden. Har også prøvet en 4 bladet alu 10,6 X 12 den gør det også godt lidt bedre end standard skruen den 3 bladede 10,5 X 13
    Men held og lykke med båden 👍


  • #11   1. okt Hej jeg har en 4 bladet propel fra mercury som passer til 60 hk .har selv båd magen til din
    Pris 500kr excl fragt
    Mvh Erik


  • #12   1. okt Tak Leif & Nicokiller.

    Vi er også meget glad for båden.
    Det bliver nok ikke i år vi får optimeret på propellen. Jeg tro vi sejler en tur i weekenden, så kommer den på land for denne sæson. Jeg har ikke fået købt lange undebukser.......

    Mvh 9els


  • Claus P
    Claus P Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Svar: 2
    #13   2. okt Ikke for at være Mr. klog.

    Men hvis din datter falder i vandet i den påklædning er hun ikke men at finde i en SAR operation.


  • #14   2. okt Som andre også nævner skal du finde ud af, hvor mange omdrejninger din motor køre med fuld gas, med den bagage og antal personer du normalt sejler med.
    Ligger omdrejningerne på 5800 - 6000 o/m med den nuværende propel, vil det være ganske minimalt hvad en ny propel ville give af ekstra fart.


  • #15   4. okt Den går desværre kun med 5200 omd. Den skide motor......

    Tak Claus P. Indrømmet det har vi ikke tænkt på, det med beklædningen, men det vil vi naturligvis gøre fremover! Lige pt. sejler vi kun i Guldborgsund, der kan hun gå i land. Men på et tidspunkt skal vi da ud Østersøen og Femernbælt, men først når jeg bliver lidt mere dus med, at sejle. Lige nu skal jeg tænke alt for meget over, hvad jeg gør. Lidt ligesom da jeg, back then skulle lære, at bakke med trailer. Der er ikke noget jeg gør på båden, som bare føles naturligt. Det kommer..... Så skal vi også lige have en lille reserve motor på, men det bliver først til næste år.


  • #16   4. okt Nu kommer det an på hvilken årgang det er 5200 prm er ok for en der er fra før 2005. Er den nyere er det for lidt, dvs propellen har for stor pitch og motoren kæmper med at dreje den rundt. Hvis den er nyere motor (får2005) skal du kigge på en propel med ca. 3 mindre i pitch og hvis du skifter til rustfri så skal den ned med 4-5 i pitch.
    Her er den tabel jeg fandt...
    Mercury* WOT RPM Range Chart
    HP/Model Year Wide Open Throttle RPM Range* Gear Ratio
    60 1991-2005 5000-5500 1.64
    60 4-Stroke 2001~ 5500-6000 1.83
    60 Bigfoot 2001~ 5500-6000 2.33
    60 EFI CT 2014~ 5500-6000 2.33

    Når du siger den skide motor tror du at der er noget galt med den?
    Find hellere ud af hvad der står på propellen...


  • #17   5. okt Motoren er fra 2004, så det er sikkert godt nok med de ca. 5200 omd.
    Så er der et klistermærke på benet hvor der står (så vidt jeg kan se) 12x22 1:83:1. Aner ikke, hvad det betyder.....


  • #18   5. okt 1:83:1 er gear i motoren, hver gang motoren drejer 1.83 omgange drejer propellen 1 omgang. Den burde kunne tage 6000 rpm (omdrejninger i minutet) ifølge den tabel foroven...
    De 12x22 står de på propellen? det lyder som om den har 22 i pitch som er ret optimistisk for en 60 hestes der vejer 700kg, se om du kan prøve en 12x19 alu propel eller en 12x18


  • #19   6. okt Hej igen
    Har du tjekket om der er regnvand i skroget.
    Mvh Erik


  • #20   6. okt Hej du skal ikke sætte en større skrue på end eks.vis 12x13 det kan motoren simpelt hen ikke trække standard skruen er en 10,5x13.Angående vand i skroget så er der en lille luge i højre kistebænk skru de 4 skruer ud og tilse lænsepumpen som sidder der,den har forbindelse til det lille runde hul på højre side

  • #21   6. okt Hvor stærkt sejler den for fuld gas ?
    Vil gætte på din skrue er med ca 13" stigning.
    Hvis det er en original skrue, står der eks. P13, som betyder at der er 13" i stigning.

    Er det er 13" propel, og med 5200 o/m burde den gå 25-27 knob (46-50 km/t)
    og med en 12" burde den ligge på 21-24 knob (39-45 km/t)


  • #22   7. okt Hej igen
    Jeg har en ørnvik 520 flamingo med en mercury 60hk efi. Jeg hade svært ved få den ud af vandet med original propel 27 knob. så valgte jeg en propel fra mercury, som hedder spitfire 101\2x13 fire bladet alu og nu kommer den rigtig godt ud af vandet med fire voksne top hastighed med 5800 omdrejninger 22knob med fire voksne.
    Jeg har en brugt liggende til salg.
    Mvh Erik


Kommentér på:
Skrue/propel på Marcury 60 hk

x