{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.212 visninger | Oprettet:

Anders S
Anders S
Tilmeldt:
13. aug 2020
Følgere: 15 Emner: 7 Svar: 11

Båd i vandet om vinter - indeborsmotor {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har en motorbåd med indeborsmotor, der er saltvandskølet.

Jeg vil gerne have, at den kan ligge i vandet vinteren over, så jeg kan forsætte med at fiske.

Kan det lade sig gøre?

Mvh.Anders


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Båd i vandet om vinter - indeborsmotor
  • Anders S
    Anders S Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 15 Emner: 7 Svar: 11
    #2   18. okt 2021 Tak for svar 🙂

  • #3   24. okt 2021 Det er vigtigt at pointere, at frostpropper ikke giver nogen beskyttelse af motoren, hvis frosten sætter ind.

    "Frostpropperne" sidder i siden på motorblokken og er der, fordi al støbematerialet af motorblokken under produktion skal kunne komme ud. Hertil også, at det er i de huller, hvor "frostpropperne" sidder, at motoren fastholdes under støbeprocessen.

    Hvis man tror, at "frostpropper" redder en motor fra en frostsprængning, så får man sig en a-ha-overraskelse. Det gør de nemlig ikke....


  • Bjarne N
    Bjarne N Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 43
    #4   18. nov 2021 Mine erfaring er, at f.eks vandkamre i cylindre- Volvo Penta- fryser og sprænger støbejernet - resultat en hysterisk regning på nye cylindre- hvis ikke de kan svejses- her er resultatet ca 60-70 % succes- altså noget usikkert- mht en FM 10HK- gammel sideventilet type-tærede cylindervæggen helt ind til stemplet- dvs hele cylindervæggens gods var tæret op- grundet manglende vinterkonservering- så luk skrogventilerne til kølevand, tap vandet af og påfyld nyt rent vand med den korrekte mængde antikorrosiv frostvæske- så er du sikker- hvis skivet bare skal henslæbe vinteren i havet- havde du tænkt noget vintersejlads, er det noget helt andet- særligt fjordvand er jo noget mere fersk end det rigtige hav, og fryser oftest noget hurtigere/ ved en højere temperatur- selvklart grundet lavere salinitet.

Kommentér på:
Båd i vandet om vinter - indeborsmotor

Annonce