{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
583 visninger | Oprettet:

test af udstødningssystemet´s tæthed indenbordsmotor : manifolde/riser {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Er der nogen der selv har erfaring og prøvet at teste manifolde/riser for tæthed af kølevand.
Riserne er ret så svære at lukke tætte ved udgangen af kølevandet synes jeg.
Man kan jo selvfølgelig få dem professionelt trykprøvet.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  test af udstødningssystemet´s tæthed indenbordsmotor : manifolde/riser
  • #2   30. nov 2021 Hej Rasmus
    Tak for dit svar:) jeg har også prøvet noget i den retning, dog med Acetone da jeg fandt en YouTube video om det👍
    Tænker jeg gerne vil forsøge at få noget tryk på dem med vand eller luft+manometer


  • #3   1. dec 2021 En trykprøvning er svær at læne sig op af, nøjagtigt som vi kender det med en lyntest for corona-smitte.

    Der er flere faktorer der spillere ind, men vigtigst af alt er ubetinget drifttemperaturen af manifoldet under drift. Som oftest en mikroskopisk revne i støbejernet først fremkomme, når der dels er varme, vand og tryk til rådighed - derfor bliver mange snydt, når de trykprøver et manifold i kold tilstand.

    Afgangsknæene har jeg ikke oplevet, hvor en trykprøvning er muligt.

    Et manifold ( Mercruiser, OMC eller Volvo Penta på benzinmotorer ) kan godt trykprøves, men det er næppe være et retvisende billede du får, fordi der ikke tages højde for selv en lille revne, der kun viser sig under belastning.
    Er det en større revne, eller decideret gennemtæring , så er situationen helt anderledes, og så har du formodentlig allerede opdaget vand i motoren, eller motorolien.....

    EDIT:
    Har du mistanke om, at manifold eller afgangsknæ er utætte, så byt til nyt.


Kommentér på:
test af udstødningssystemet´s tæthed indenbordsmotor : manifolde/riser

Annonce