{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
732 visninger | Oprettet:

Rør omkring propel? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Jeg har en båd med indenbords motor og fast aksel. Under sejlads går det fint op til omkring 10 knob, her er der god sammenhæng mellem gas og fart. Men derover får jeg meget lidt fart ud af meget gas. Det virker som om propellen bare pisker vandet i stedet.
Jeg overvejer at sætte et rør omkring propellen, lidt som man ser på større både, for at tvinge vandet forbi propellen og bagud, istedet for at piske det til siden.
Jeg ved dog ikke rigtig hvad man kalder sådan et rør, og det er ikke lykkedes mig at finde noget på nettet. Er der nogen her der ved hvad sådan noget hedder? Og om man eventuelt kan købe noget færdigt?
Er der andre der har lavet lignende, vil jeg meget gerne høre om erfaringer, evt se nogle billeder smiley
Vh
Niels


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Rør omkring propel?
  • #1   6. dec 2021 hvis det er en deplacement båd , og det ligner det meget på billedet, så er det skrogets facon som bestemmer topfarten. En tommelfingerregel siger bådens længde i meter svarer til max antal knob. Eksempel 9 meter båd 9 knob.

  • #3   13. dec 2021 Hvis det er en Nimbus 26, som på din profil, så er din båd en halvplanende og burde sagtens kunne sejle hurtigere end 10 knob. Hvis du har heste nok, kan den vel komme op på 20 knob.
    Hvis din propel ikke sider fast, som Rasmus antyder, så har du et problem, men normalt så er der en not på sådan en konus hvor der skal være en split i for at den ikke kan dreje på akslen. Måske at din propel ikke er stor nok.


  • #4   13. dec 2021 Hej Leif og i andre smiley
    Det kan i sagtens have ret i. Den er lidt speciel min båd. Den tidligere ejer lagde en 5 cylinderet Mercedes diesel motor i, så det kan jo godt være forholdet mellem motor, gear og skrue ikke passer sammen.


  • #5   13. dec 2021 Normalt har de vist kun 63-75 hk, så hvis din nu har feks. 130 hk, eller hvad den nu har, og det er det eneste som er blevet ændret, ja så pisker den jo bare rundt uden at lave det helt store...Find ud af hvor mange heste, udvækslingen i gearét og størrelse på propellen. Så kan du selv få en fornemmelse af hvor du er henne..


Kommentér på:
Rør omkring propel?

Annonce