Rør omkring propel? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Jeg har en båd med indenbords motor og fast aksel. Under sejlads går det fint op til omkring 10 knob, her er der god sammenhæng mellem gas og fart. Men derover får jeg meget lidt fart ud af meget gas. Det virker som om propellen bare pisker vandet i stedet.
Jeg overvejer at sætte et rør omkring propellen, lidt som man ser på større både, for at tvinge vandet forbi propellen og bagud, istedet for at piske det til siden.
Jeg ved dog ikke rigtig hvad man kalder sådan et rør, og det er ikke lykkedes mig at finde noget på nettet. Er der nogen her der ved hvad sådan noget hedder? Og om man eventuelt kan købe noget færdigt?
Er der andre der har lavet lignende, vil jeg meget gerne høre om erfaringer, evt se nogle billeder
Vh
Niels
apr 2019
Følger: 2 Følgere: 151 Både: 1 Emner: 6 Svar: 187
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 428
Hvis din propel ikke sider fast, som Rasmus antyder, så har du et problem, men normalt så er der en not på sådan en konus hvor der skal være en split i for at den ikke kan dreje på akslen. Måske at din propel ikke er stor nok.
jun 2008
Følger: 14 Følgere: 26 Både: 3 Emner: 9 Svar: 9
Det kan i sagtens have ret i. Den er lidt speciel min båd. Den tidligere ejer lagde en 5 cylinderet Mercedes diesel motor i, så det kan jo godt være forholdet mellem motor, gear og skrue ikke passer sammen.
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 428
Rør omkring propel?