{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
420 visninger | Oprettet:

Rør omkring propel? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Jeg har en båd med indenbords motor og fast aksel. Under sejlads går det fint op til omkring 10 knob, her er der god sammenhæng mellem gas og fart. Men derover får jeg meget lidt fart ud af meget gas. Det virker som om propellen bare pisker vandet i stedet.
Jeg overvejer at sætte et rør omkring propellen, lidt som man ser på større både, for at tvinge vandet forbi propellen og bagud, istedet for at piske det til siden.
Jeg ved dog ikke rigtig hvad man kalder sådan et rør, og det er ikke lykkedes mig at finde noget på nettet. Er der nogen her der ved hvad sådan noget hedder? Og om man eventuelt kan købe noget færdigt?
Er der andre der har lavet lignende, vil jeg meget gerne høre om erfaringer, evt se nogle billeder smiley
Vh
Niels


Kommentarer på:  Rør omkring propel?
  • #1   6. dec 2021 hvis det er en deplacement båd , og det ligner det meget på billedet, så er det skrogets facon som bestemmer topfarten. En tommelfingerregel siger bådens længde i meter svarer til max antal knob. Eksempel 9 meter båd 9 knob.

  • #2   6. dec 2021 Hej Niels
    På dansk heder der en propeller dyse, det er oftest noget man bruger for at beskytte propellen eller give ekstra manøvrebilitet. Der hvor man oftest ser det er på livbåde, her er det primært for at beskytte mennesker i vandet og mindske risikoen for at få reb i skruen ( Ps det hjælper ikke mod at suge luft ind på sådanne både, har testen sådan nogle mere en 4 gange ;)) der efter ses de ofte på slæbe både og supply skibe her er det for at beskytte propellen og give mere retning på vandet under manøvre.
    I dit tilfælde tror jeg mere på at du har opnået max fart for båden eller at din propel lige præcis ikke sider fast nok til belastningen ved højere omdrejninger, hvis du vælger at tage propellen af for at inspicere konus og propel så må den ikke være lunere en hvad du kan holde i hånden ca 50 måske 60 grader. For ellers kravler den alt for langt op på akslen og kan komme til at sætte uhjælpeligt fast, husk ingen smørring imellem de to dele kun på gevindet til møtrikken. Vælger du at sætten en dyse ring på så husk at beskytte mod galvanisk tæring, og rustfrit stål tærer lige så godt som alt andet.
    Hilsen Rasmus


  • #3   13. dec 2021 Hvis det er en Nimbus 26, som på din profil, så er din båd en halvplanende og burde sagtens kunne sejle hurtigere end 10 knob. Hvis du har heste nok, kan den vel komme op på 20 knob.
    Hvis din propel ikke sider fast, som Rasmus antyder, så har du et problem, men normalt så er der en not på sådan en konus hvor der skal være en split i for at den ikke kan dreje på akslen. Måske at din propel ikke er stor nok.


  • #4   13. dec 2021 Hej Leif og i andre smiley
    Det kan i sagtens have ret i. Den er lidt speciel min båd. Den tidligere ejer lagde en 5 cylinderet Mercedes diesel motor i, så det kan jo godt være forholdet mellem motor, gear og skrue ikke passer sammen.


  • #5   13. dec 2021 Normalt har de vist kun 63-75 hk, så hvis din nu har feks. 130 hk, eller hvad den nu har, og det er det eneste som er blevet ændret, ja så pisker den jo bare rundt uden at lave det helt store...Find ud af hvor mange heste, udvækslingen i gearét og størrelse på propellen. Så kan du selv få en fornemmelse af hvor du er henne..


Kommentér på:
Rør omkring propel?

x