{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.776 visninger | Oprettet:

Nimbus 9
Nimbus 9
Tilmeldt:
13. maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17

Smide påhængsmotor på en daycruiser {{forumTopicSubject}}

Jeg kan se, at andre har gjort det før. Men er jeg helt tosset, når jeg overvejer at købe en træt daycruiser på 20-24 fod, renovere den og sætte en passende påhængsmotor på (med forstærkning af hækken)? Det vil give mig mere frihed til indretning af dækket og samtidig lidt nemmere at tage påhængsmotoren med hjem til service.

Hvis jeg ikke er helt tosset, hvor stor motor skal jeg så smide på for at kunne få båden til at plane? Kan 75 HK mon gøre det?


Kommentarer på:  Smide påhængsmotor på en daycruiser
  • #1   6. jan 2022 har også overvejet det, men tror det ender med at blive for dyrt, kontra at købe noget nyere der er lavet til det, eller smide en anden drivlinie i. Amerikanerne gør det i stor stil så der er masser at læse om det på de amerikanske fora

  • Nimbus 9
    Nimbus 9 Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
    #2   7. jan 2022 Måske har du ret. Men jeg vil lige prøve at se nogle eksempler fra USA.

    Jeg har heller ikke helt styr på økonomien, men uden at have trawlet markedet helt igennem, har jeg nu fundet tre både, som koster mellem 15.000 og 20.000 kroner. Dertil kommer forstærkning af hæk, motor (og styring) samt øvrig renovering.


  • #3   7. jan 2022 Det bliver et dyrt projekt inden du er færdig, og det er nok begrænset, hvor meget efterspørgsel, der vil være den dag båden skal sælges.

    Den første udfordring er hækken - den skal forstærkes. Hvor meget har jeg ingen erfaring med. Der findes en brecket, som du kan monrere på hækken til din påhængsmotor.

    Du skriver, at du "lige kan tage motoren med hjem til service" - har du set, hvad en påhængsmotor vejer, som skal skubbe en daycruiser på 20-24 afsted.....?
    Når først motoren er monteret, så bliver den der...:)

    Den bådklasse, du snakker om er netop der, hvor de mindre daycruisere, bliver adskilt fra de større og langt mere rummelige - der er et ordentligt spring i de klasser.

    En 20 fods daycruiser er typisk monteret med 3.0 liter 4 cyl. motor, eller 4.3 V6 - antal hestekræfter mellem 130 og 220.

    I 24-fods-klassen ses der ofte V8´ere fra omkring 250HK og frem.

    At montere en 75HK påhængsmotor, som du snakker om i disse bådklasser er nyttesløst - båden vil simelthen ikke flytte sig. Skal du kun sejle på Silkeborg Søerne, så vil det nok være passende.

    Udgangspunktet er, at du bør overveje omkring 200Hk som minimum, når du rammer 20 fods-klassen. Når du snakker 24 fods klassen, så bør du overveje 250 - 300HK på hækken.

    Priserne på påhængsmorer variere meget, og nyt grej tør jeg slet ikke give dig en prisindikation på.....

    Af producenter kan du skele til Yamaha, HONDA eller Suzuki. De laver alle gode motorer, der har ry for et langt liv. Find evt. et eksemplar med dokumenterbar historik, men lad være med at gå ned i afdelingen for flueknepperi, hvis motoren har nået en vis alder, og du forventer fuld dokumenterbar historik. Det findes ikke, og det gør det heller ikke på brugte biler.....same same.


  • Nimbus 9
    Nimbus 9 Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
    #4   7. jan 2022 Jeg kan godt høre, at jeg er på lidt dybt vand. Det er også en rigtig godt pointe med gensalgsværdien. Jeg ved også godt, at en stor påhængsmotor ikke lige håndteres af en enkelt mand, men det er trods alt nemmere at afmontere og transportere en påhængsmotor fremfor en indenbordsmotor 🙂

    Motorkraften virker lidt voldsom. Jeg skal ikke kunne sejle enormt stærkt, men båden skal kunne plane, så jeg kan komme hurtigt og relativt økonomisk rundt. Især det sidste er nok lidt svært at efterleve med V6 eller V8. En Alfa 24 aluminiumsbåd på 1.600 kg er så vidt jeg ved født med en 106 HK indenbords dieselmotor, og den er opgivet til at kunne sejle 16 knob. Det lyder egentlig passende for mig.


  • Nimbus 9
    Nimbus 9 Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
    #6   7. jan 2022 Jeg er ret sikker på, at en Alfa 24 er planende. Hvordan den sejler med den originale motor, har jeg ikke kunnet opstøve udover at flere opgiver den til at sejle 16 knob. Jeg kunne også godt være fristet af en indenbords dieselmotor, og det er måske en bedre løsning

  • #7   7. jan 2022 Er helt enig med Rambo - 75HK vil nok være fint på Silkeborg søerne.
    Hvis du bare lige vil plane, og her tænker jeg omkring 20 knob, så er min vurdering at du kan klare dig med 100-150 HK ved 20 fod og 150-200 HK ved 24 fod. MEN det kommer selvfølgelig meget an på bådens vægt og skrogform.
    Har tidligere sejlet meget i en 24 fods Coronet som først havde en 40 HK diesel, passende til en fart omkring 7-9 knob. Fik så en ca 90 HK diesel hvilket kunne give en fart omkring måske 12-14 knob - men kunne ikke plane. Så fik den en 188 HK benzin hvilket gav en topfart på 25-28 knob. Alle motorer var indenbordsmotorer.

    Og som #5 skriver, så er brændstoføkonomien ikke dårligere på en større motor (ved samme hastighed). Jeg vil nok endda sige at den kan være bedre med en større motor ved halv gas end en lille motor med fuld gas.


  • #8   7. jan 2022 Indenbordsmotor på diesel, så snakker du drev eller fast aksel.
    Det bliver det bestemt ikke billigere af - tværtimod.
    Du vil også opleve, at en dieselmotor m/ drev eller fast aksel er væsentlig tungere, end påhængsmotor eller indenbordsmotor på benzin.

    Indenbordsmotor på benzin m/ drev og transom vejer omkring 400 kg ( 4.3 V6 ).
    Større motor - mere vægt.

    Du må ikke forvente, at bådkøbere står i kø, for a købe din båd, når den skal sælges. Det er en uoriginal konstruktion, der tilsyneladende KAN være strikket sammen af ukendt kvalitet. Selvom du måske er dygtig hånværker, så er bådkøbere skeptiske, når det er en one-off-båd.....

    EDIT:
    Bracket - Påhængsmotor - Forstærkning i agterspejlet.
    Det giver dig også større valgfrihed, hvis motoren skal skiftes, fordi du ikke er "låst" til een bestemt løsning.




  • Nimbus 9
    Nimbus 9 Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
    #9   7. jan 2022 Okay, jeg bøjer mig for jeres ord smiley Jeg køber præmissen om, at jeg altså skal noget op i motorstørrelse for at få det optimale ud af en 20-24 fods båd. Om det så kan svare sig (økonomisk og praktisk) at sætte en påhængsmotor på fremfor en indenbords motor er nok også tvivlsomt. Men jeg vil prøve at se på andres erfaringer med netop dette.

    Tak for jeres gode og grundige svar!


  • #10   7. jan 2022 Du får svært med at komme op og plane med en 75 hestes på en 20-24 fods med mindre det er en meget let båd og det er en DC ikke. Har en ven der har en 16 fods med 60 heste hvor man skal ud i spidsen for at fordele vægten så man kan komme op og plane med 23 knob. Min egen 20 fods har 135 heste og der er ingen bøvl med at plane selv med båden fuld lastet.
    Hvis du bare skal tøffe rundt med 5-6knob kan du nøjes med en påhængsmotor på 10 heste og den kan du pille af da den vejer omkring 20 kg. Større motorer vejer nemt 100-200kg.
    Jeg ville ikke sætte mindre en 90 hestes på en 20 fods og helst 150.
    Hvis du sætter en bracket på bagenden (hvis båden ikke er bygget til en påhængsmotor) så kommer vægten længere bagud så den får en skæv vægtfordeling, den bliver måske ikke super nem at styre...


  • Nimbus 9
    Nimbus 9 Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
    #11   7. jan 2022 Tak for at komme med nogle konkrete eksempler på bådstørrelser og motorer. Jeg tror ikke, at vægtfordelingen bliver markant anderledes, da en påhængsmotor alligevel vejer mindre end en indenbords motor med drev. Igen så er andre i hvert fald lykkedes med det.

  • Nimbus 9
    Nimbus 9 Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
    #13   7. jan 2022 Jeg læste det (at Alfa 24 har et planende skrog) et sted på en svensk hjemmeside, men kan ikke finde det igen. Så måske husker jeg forkert smiley

    Du har sikkert ret i, at motorstørrelsen og hastigheden taler for, at båden ikke planer ved 16 knob


  • Nimbus 9
    Nimbus 9 Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
    #15   8. jan 2022 16 knob er fint, men det vigtigste er et fornuftigt brændstofforbrug, og der er det nok vigtigt at kunne plane. Den medfølgende V8 motor (forventeligt med karburatorer) lever næppe op til et fornuftigt brændstofforbrug smiley

  • #17   8. jan 2022 Rambo. der er nu mange både på 7m der sælges med fx 150hk fra nye. en daycruiser behøver ikke være en 40knobs speedbåd

  • #18   8. jan 2022 Jeg har vel helle ikke skrevet, at en daycruiser under 7 meter, skal have mere end 150HK til rådighed.....:)?
    Langt de fleste mindre daycruisere under 7 meter med 130 - 220 HK ombord sejler som oftest fra 35 knob og op...:)


  • Nimbus 9
    Nimbus 9 Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
    #19   8. jan 2022 Marie-Louise: Jeg tænker, at dine tal er liter pr. time. Egentlig er jeg mere interesseret i liter pr. sømil. Og så er forskellen ikke så stor i mellem din marchhastighed og tophastighed. Jeg tror bestemt, at økonomien er bedst lige over hastigheden for planing og et stykke over.

    I sidste ende har jeg lagt idéen lidt på hylden, da der åbenbart skal noget mere fremdrift, end jeg havde håbet, til for at få denne type båd til at sejle fornuftigt. Jeg må skaffe noget erfaring med en mindre, lettere og billigere båd.


  • #20   8. jan 2022 Som udgangspunkt er 75hk langt fra nok til at få båden op og plane, en løsning kunne måske være to motorer. Men igen det er et dyrt og omfattende projekt.

    Skal du have en nogenlunde moderne motor, så er de ikke billige.

    Jeg vil påstå at du skal minimum have en 200hk motor.

    Eller 2 * 115 hk ville ikke være dumt.

    Men tænker ikke dit budget er til 150.000,- Ny motor 😅


  • Nimbus 9
    Nimbus 9 Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
    #22   9. jan 2022 JK: Jeg har stadig lidt svært ved at forstå, at andre bådtyper kan planer med meget mindre kraft. F.eks. har jeg læst om en 18 fod kabinebåd med en 50 HK motor, som planer allerede mellem 3000 og 4000 omdrejninger. Men det vejer sikkert også kun det halve af en lidt længere daycruiser.

    Jens: jeg skriver sådan set også "Og så er forskellen ikke så stor i mellem din marchhastighed og tophastighed". Så selvom motoren bruger over dobbelt så meget brændstof i timen ved fuld gas, bruger den kun en tredjedel mere brændstof pr. sømil.


  • #23   9. jan 2022 Som udgangspunkt kan du bruge tallene fra min daycruiser, som er 20 fod, vejer 1600 kg og udstyret med en 4.3 liter V6 motor på 175HK.

    Den har en topfart på 36 knob.

    Den bruger 25 liter benzin pr. time ved marchfart / som ligger på 3000 omdr.min.
    Håndtaget i bund i een hel time, har jeg aldrig prøvet, men forventer det dobbelte benzinforbrug.

    Dog skal motoren ikke meget over 3500 omdr.min, før benzinen løber ret igennem, og du faktisk ikke kommer meget hurtigere frem. Over 4000 omdr.min, så flytter båden sig markant hurtigere, og topper ved 4600 omdr.min / og 36 knob.


  • #24   9. jan 2022 En alfa 24 er planede ifølge reklamerne for den .

    Kig på Armstrong bracket , hvordan de er opbygget .

    https://www.armstrongnautical.com/armstrong-brackets/

    For og komme op og plane , tror jeg ikke du kommer op med 75 hk .
    150 hk er mit bud

    Nicolai



    profilbillede
  • Nimbus 9
    Nimbus 9 Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
    #25   9. jan 2022 Rambo: Jeg er lidt positivt overrasket over dit lave forbrug ved marchfart. Hvor mange knob sejler du med ved 3000 omdrejninger/minut og et forbrug på 25 liter i timen?

    Nicolai: Det er sjovt at se en gammel reklame. De fleste, jeg har set, er dog udstyret med en Volvo AQMD32A diesel


  • #26   9. jan 2022 Vægt samt skrovtype, er samtidigt en afgørende faktor, og ligeledes valg af propellen.

    Mindre motorer kan muligvis få båden til at plane, men det vil være en kamp at få den op, og med oppakning samt besætning. Vil en for lille motor måske ikke kunne klare opgaven.

    Hellere have overskuds effekt end for lidt.






  • Nimbus 9
    Nimbus 9 Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
    #27   9. jan 2022 Ja, jeg var nok naiv og troede, at der ikke var så stor forskel. Jeg kan også sagtens se, at det er bedre med en større motor, som kun kører på 60-70% end en mindre motor som kører med fuld gas.

  • #29   9. jan 2022 Ja præsict, men faktisk kræver det ikke så meget effekt når du først er oppe af vandet, problemet er at skubbe en stor og tung båd op så den planer.

    Men igen brændstofforbruget bliver bedre med en stor motor, der har moment til at trække en større propel, og køre med lave omdrejninger kontra en lille motor der skal arbejde med mange omdrejninger for at sejle med en mindre propel der heller ikke giver lige så meget fremdrift.



  • #30   11. jan 2022 Jeg vil tro, at min båd er "svævende" ved omkring 22 knob / 3000 omdr.min. / 3-bladet alupropel.

    Jeg har en 4-bladet alupropel, der faktisk sænker omdrejningerne ved marchfart, så den render 2800 omdr.min / og vel nok omkring 20 knob.

    MEN: Der skal ikke meget modstrøm til, eller vægt bag i, før der skal flere omdrejninger til at holde båden "svævende", ved lavest mulige omdrejningstal. Både har en tendens til at "grave sig ned", når vægten agter øges en smule. Jo mindre båd, jo mindre vægt før det sker....

    3-bladet og 4-bladet er fine propellere, men hold dig til en 4-bladet i det set-up, som du snakker om. Rustfrie propellere skal du gå uden om. Hverken den oplyste båd eller de antal hestekræfter, du snakker om kan kombineres retfærdigt med rustfrit stål...


  • Nimbus 9
    Nimbus 9 Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
    #31   11. jan 2022 Tak, det er ikke et helt vildt benzinforbrug.
    Og tak for rådene omkring propeller!


  • #32   13. jan 2022 att rambo. du skrev "
    Udgangspunktet er, at du bør overveje omkring 200Hk som minimum, når du rammer 20 fods-klassen. Når du snakker 24 fods klassen, så bør du overveje 250 - 300HK på hækken.
    "
    jeg mener helt sikkert at mange moderne skrog sejler fint med færre hk end førhen, men vi må ikke glemme at tage vægten med i ligningen.. og der er der stor forskel på i/o kontra påhæng. balancepunktet ændrer sig også når man fjerner en tung indenbords og sætter en påhængsmotor på istedet.
    der er generelt bare mange ting at tage hensyn til, det er ikke bare et badekar med påhængsmotor.
    når det så er sagt så hellere for meget power end for lidt smiley


  • #34   13. jan 2022 Jeg har selv haft bygget en 325hk suzuki på en 25 fods båd, som var født med indenbordsmotor.
    Alt blev lavet professionelt og båden sejlede virkelig godt, plus jeg fik et fantastisk opbevarings rum i form af det gamle motorrum.
    Men da den skulle sælges, må jeg erkende at det havde været en ualmindelig dårlig investering at bygge den om.

    Jeg vil fraråde dig at gøre det, medmindre at du ved du skal beholde båden selv resten af dit liv 👌🏻


  • Stig N
    Stig N Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 3
    #35   13. jan 2022 Hej
    Jeg har en 24 fod Sea Ray Cuddy Cabin. Den vejer omkring 2 ton med en person.
    Der er støbt en selvbærende platform/badplatform bagpå båden.
    Den er ca 1m dyb med støbt hæk til montering af bådmotor.
    Den har oprindeligt haft 2 x140hk motorer som er solgt inden jeg købte den og båden har fået en anden skrovform. Det betyder at jeg har et XL ben på for, at få den langt nok under kølen og ikke “koger” vandet uden fremdrift.
    Jeg har pt en yamaha 150 hpdi 2 takt på som godt kan få den op at plane, men den sejler ikke super hurtigt.
    Så den skal minumum have 250hk som drivkaft, ville jeg mene.
    Du kan jo give et kald på 28200996 hvis du enten vil kigge på den eller give et bud!

    Mvh
    Stig


  • Nimbus 9
    Nimbus 9 Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
    #37   14. jan 2022 Mange tak for alle svar. Jeg er blev helt klar over, at projektet er relativt håbløst og at en daycruiser overhovedet ikke er en bådtype for mig.

  • #38   16. mar 2022 har ombygget en fjord 21 holyday til påhæng. 140hk suzuki 4t
    23l/t ved 17kn march. topfart ca 28-30kn
    har gjort det samme med 2stk 16-17fod bowraider både.

    det tager tid , er besværligt , men lækkert bagefter


Kommentér på:
Smide påhængsmotor på en daycruiser

Annonce