2.292 visninger
|
Oprettet:
Smide påhængsmotor på en daycruiser {{forumTopicSubject}}
Jeg kan se, at andre har gjort det før. Men er jeg helt tosset, når jeg overvejer at købe en træt daycruiser på 20-24 fod, renovere den og sætte en passende påhængsmotor på (med forstærkning af hækken)? Det vil give mig mere frihed til indretning af dækket og samtidig lidt nemmere at tage påhængsmotoren med hjem til service.
Hvis jeg ikke er helt tosset, hvor stor motor skal jeg så smide på for at kunne få båden til at plane? Kan 75 HK mon gøre det?
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
Jeg har heller ikke helt styr på økonomien, men uden at have trawlet markedet helt igennem, har jeg nu fundet tre både, som koster mellem 15.000 og 20.000 kroner. Dertil kommer forstærkning af hæk, motor (og styring) samt øvrig renovering.
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.076
Den første udfordring er hækken - den skal forstærkes. Hvor meget har jeg ingen erfaring med. Der findes en brecket, som du kan monrere på hækken til din påhængsmotor.
Du skriver, at du "lige kan tage motoren med hjem til service" - har du set, hvad en påhængsmotor vejer, som skal skubbe en daycruiser på 20-24 afsted.....?
Når først motoren er monteret, så bliver den der...:)
Den bådklasse, du snakker om er netop der, hvor de mindre daycruisere, bliver adskilt fra de større og langt mere rummelige - der er et ordentligt spring i de klasser.
En 20 fods daycruiser er typisk monteret med 3.0 liter 4 cyl. motor, eller 4.3 V6 - antal hestekræfter mellem 130 og 220.
I 24-fods-klassen ses der ofte V8´ere fra omkring 250HK og frem.
At montere en 75HK påhængsmotor, som du snakker om i disse bådklasser er nyttesløst - båden vil simelthen ikke flytte sig. Skal du kun sejle på Silkeborg Søerne, så vil det nok være passende.
Udgangspunktet er, at du bør overveje omkring 200Hk som minimum, når du rammer 20 fods-klassen. Når du snakker 24 fods klassen, så bør du overveje 250 - 300HK på hækken.
Priserne på påhængsmorer variere meget, og nyt grej tør jeg slet ikke give dig en prisindikation på.....
Af producenter kan du skele til Yamaha, HONDA eller Suzuki. De laver alle gode motorer, der har ry for et langt liv. Find evt. et eksemplar med dokumenterbar historik, men lad være med at gå ned i afdelingen for flueknepperi, hvis motoren har nået en vis alder, og du forventer fuld dokumenterbar historik. Det findes ikke, og det gør det heller ikke på brugte biler.....same same.
maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
Motorkraften virker lidt voldsom. Jeg skal ikke kunne sejle enormt stærkt, men båden skal kunne plane, så jeg kan komme hurtigt og relativt økonomisk rundt. Især det sidste er nok lidt svært at efterleve med V6 eller V8. En Alfa 24 aluminiumsbåd på 1.600 kg er så vidt jeg ved født med en 106 HK indenbords dieselmotor, og den er opgivet til at kunne sejle 16 knob. Det lyder egentlig passende for mig.
maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Hvis du bare lige vil plane, og her tænker jeg omkring 20 knob, så er min vurdering at du kan klare dig med 100-150 HK ved 20 fod og 150-200 HK ved 24 fod. MEN det kommer selvfølgelig meget an på bådens vægt og skrogform.
Har tidligere sejlet meget i en 24 fods Coronet som først havde en 40 HK diesel, passende til en fart omkring 7-9 knob. Fik så en ca 90 HK diesel hvilket kunne give en fart omkring måske 12-14 knob - men kunne ikke plane. Så fik den en 188 HK benzin hvilket gav en topfart på 25-28 knob. Alle motorer var indenbordsmotorer.
Og som #5 skriver, så er brændstoføkonomien ikke dårligere på en større motor (ved samme hastighed). Jeg vil nok endda sige at den kan være bedre med en større motor ved halv gas end en lille motor med fuld gas.
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.076
Det bliver det bestemt ikke billigere af - tværtimod.
Du vil også opleve, at en dieselmotor m/ drev eller fast aksel er væsentlig tungere, end påhængsmotor eller indenbordsmotor på benzin.
Indenbordsmotor på benzin m/ drev og transom vejer omkring 400 kg ( 4.3 V6 ).
Større motor - mere vægt.
Du må ikke forvente, at bådkøbere står i kø, for a købe din båd, når den skal sælges. Det er en uoriginal konstruktion, der tilsyneladende KAN være strikket sammen af ukendt kvalitet. Selvom du måske er dygtig hånværker, så er bådkøbere skeptiske, når det er en one-off-båd.....
EDIT:
Bracket - Påhængsmotor - Forstærkning i agterspejlet.
Det giver dig også større valgfrihed, hvis motoren skal skiftes, fordi du ikke er "låst" til een bestemt løsning.
maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
Tak for jeres gode og grundige svar!
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 2 Emner: 1 Svar: 259
Hvis du bare skal tøffe rundt med 5-6knob kan du nøjes med en påhængsmotor på 10 heste og den kan du pille af da den vejer omkring 20 kg. Større motorer vejer nemt 100-200kg.
Jeg ville ikke sætte mindre en 90 hestes på en 20 fods og helst 150.
Hvis du sætter en bracket på bagenden (hvis båden ikke er bygget til en påhængsmotor) så kommer vægten længere bagud så den får en skæv vægtfordeling, den bliver måske ikke super nem at styre...
maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
Du har sikkert ret i, at motorstørrelsen og hastigheden taler for, at båden ikke planer ved 16 knob
maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.076
Langt de fleste mindre daycruisere under 7 meter med 130 - 220 HK ombord sejler som oftest fra 35 knob og op...:)
maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
I sidste ende har jeg lagt idéen lidt på hylden, da der åbenbart skal noget mere fremdrift, end jeg havde håbet, til for at få denne type båd til at sejle fornuftigt. Jeg må skaffe noget erfaring med en mindre, lettere og billigere båd.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 308
Skal du have en nogenlunde moderne motor, så er de ikke billige.
Jeg vil påstå at du skal minimum have en 200hk motor.
Eller 2 * 115 hk ville ikke være dumt.
Men tænker ikke dit budget er til 150.000,- Ny motor 😅
maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
Jens: jeg skriver sådan set også "Og så er forskellen ikke så stor i mellem din marchhastighed og tophastighed". Så selvom motoren bruger over dobbelt så meget brændstof i timen ved fuld gas, bruger den kun en tredjedel mere brændstof pr. sømil.
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.076
Den har en topfart på 36 knob.
Den bruger 25 liter benzin pr. time ved marchfart / som ligger på 3000 omdr.min.
Håndtaget i bund i een hel time, har jeg aldrig prøvet, men forventer det dobbelte benzinforbrug.
Dog skal motoren ikke meget over 3500 omdr.min, før benzinen løber ret igennem, og du faktisk ikke kommer meget hurtigere frem. Over 4000 omdr.min, så flytter båden sig markant hurtigere, og topper ved 4600 omdr.min / og 36 knob.
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 11 Svar: 460
Kig på Armstrong bracket , hvordan de er opbygget .
https://www.armstrongnautical.com/armstrong-brackets/
For og komme op og plane , tror jeg ikke du kommer op med 75 hk .
150 hk er mit bud
Nicolai
maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
Nicolai: Det er sjovt at se en gammel reklame. De fleste, jeg har set, er dog udstyret med en Volvo AQMD32A diesel
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 308
Mindre motorer kan muligvis få båden til at plane, men det vil være en kamp at få den op, og med oppakning samt besætning. Vil en for lille motor måske ikke kunne klare opgaven.
Hellere have overskuds effekt end for lidt.
maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 308
Men igen brændstofforbruget bliver bedre med en stor motor, der har moment til at trække en større propel, og køre med lave omdrejninger kontra en lille motor der skal arbejde med mange omdrejninger for at sejle med en mindre propel der heller ikke giver lige så meget fremdrift.
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.076
Jeg har en 4-bladet alupropel, der faktisk sænker omdrejningerne ved marchfart, så den render 2800 omdr.min / og vel nok omkring 20 knob.
MEN: Der skal ikke meget modstrøm til, eller vægt bag i, før der skal flere omdrejninger til at holde båden "svævende", ved lavest mulige omdrejningstal. Både har en tendens til at "grave sig ned", når vægten agter øges en smule. Jo mindre båd, jo mindre vægt før det sker....
3-bladet og 4-bladet er fine propellere, men hold dig til en 4-bladet i det set-up, som du snakker om. Rustfrie propellere skal du gå uden om. Hverken den oplyste båd eller de antal hestekræfter, du snakker om kan kombineres retfærdigt med rustfrit stål...
maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
Og tak for rådene omkring propeller!
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
Udgangspunktet er, at du bør overveje omkring 200Hk som minimum, når du rammer 20 fods-klassen. Når du snakker 24 fods klassen, så bør du overveje 250 - 300HK på hækken.
"
jeg mener helt sikkert at mange moderne skrog sejler fint med færre hk end førhen, men vi må ikke glemme at tage vægten med i ligningen.. og der er der stor forskel på i/o kontra påhæng. balancepunktet ændrer sig også når man fjerner en tung indenbords og sætter en påhængsmotor på istedet.
der er generelt bare mange ting at tage hensyn til, det er ikke bare et badekar med påhængsmotor.
når det så er sagt så hellere for meget power end for lidt
nov 2019
Følger: 10 Følgere: 1 Svar: 4
Alt blev lavet professionelt og båden sejlede virkelig godt, plus jeg fik et fantastisk opbevarings rum i form af det gamle motorrum.
Men da den skulle sælges, må jeg erkende at det havde været en ualmindelig dårlig investering at bygge den om.
Jeg vil fraråde dig at gøre det, medmindre at du ved du skal beholde båden selv resten af dit liv 👌🏻
jun 2016
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 3
Jeg har en 24 fod Sea Ray Cuddy Cabin. Den vejer omkring 2 ton med en person.
Der er støbt en selvbærende platform/badplatform bagpå båden.
Den er ca 1m dyb med støbt hæk til montering af bådmotor.
Den har oprindeligt haft 2 x140hk motorer som er solgt inden jeg købte den og båden har fået en anden skrovform. Det betyder at jeg har et XL ben på for, at få den langt nok under kølen og ikke “koger” vandet uden fremdrift.
Jeg har pt en yamaha 150 hpdi 2 takt på som godt kan få den op at plane, men den sejler ikke super hurtigt.
Så den skal minumum have 250hk som drivkaft, ville jeg mene.
Du kan jo give et kald på 28200996 hvis du enten vil kigge på den eller give et bud!
Mvh
Stig
maj 2020
Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 17
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
23l/t ved 17kn march. topfart ca 28-30kn
har gjort det samme med 2stk 16-17fod bowraider både.
det tager tid , er besværligt , men lækkert bagefter
Smide påhængsmotor på en daycruiser