{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.265 visninger | Oprettet:

Tjalde ^
Tjalde ^
Tilmeldt:
24. maj 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 25

Reparation af gelcoat/glasfiber {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt mig en gammel hollandsk båd (Kilkruiser), som har brug for en opfrisker. Jeg er gået i gang med at slibe al maling af bunden, da det afskallede og der er lidt osmoseangreb.

Jeg har tre spørgsmål:

1) Hvad fylder jeg i hullerne efter osmose? Epoxy filler, polyesterspartel, gelcoatspartel eller gelcoat (hvis gelcoat, hvordan fylder jeg så hullerne ud, når tyngdekraften er imod mig? Jeg har ikke prøvet at blande det endnu, men det virker flydende).

2) Nogle steder har jeg eller tidligere ejere slebet ned til glasfiberlaget. Jeg primer med epoxy inden 2 komponent maling, og bør jeg så gøre noget særligt ved de små steder med ren glasfiber inden?

3) Skal AL maling fjernes inden epoxy primer? Jeg er bange for at slibe for meget på gelcoaten.

Jeg kan vist kun lægge et billede op ad gangen, så jeg lægger lige tre billeder op relateret til de tre spørgsmål.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Reparation af gelcoat/glasfiber
  • Tjalde ^
    Tjalde ^ Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 25
    #1   6. feb 2022 Osmosehuller

    profilbillede
  • Tjalde ^
    Tjalde ^ Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 25
    #2   6. feb 2022 Glasfiber

    profilbillede
  • Tjalde ^
    Tjalde ^ Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 25
    #3   6. feb 2022 Malingrester

    profilbillede
  • Tjalde ^
    Tjalde ^ Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 25
    #5   6. feb 2022 Okay, så altså slibe gelcoaten godt ned? Hvad nu hvis jeg når glasfiberen i et stort område?

  • #6   6. feb 2022 Hullerne i overfladen ligner for mig, at der har været luftbobler i det materiale da det blev fremstillet. Men det kan selvfølgelig være med til at foråsage osmose i fiberlagene, når de bliver utætte. På vores breddegrader har vi jo frostvejs at slås med. Og hvis der kommer vand/fugt ind i hulrum, og dette så fryser til is. Så vil isen frembringe skader i fiberlagene, og er det først begyndt. Så forværres det blot for hver gang, frosten får vandet/fugten til at blive til is. Antager at man er bekendt med, at volumen øges når vandet bliver til is.

  • Tjalde ^
    Tjalde ^ Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 25
    #7   6. feb 2022 Jeg skal være ærlig at sige, at jeg også er i tvivl om, hvorvidt det er osmose. Jeg kunne intet se på malingen, og i kampens hede med vinkelsliber, blæsevejr og åndedrætsværn kunne jeg ikke vurdere, om der var et syrligt indhold i hullerne.

  • #8   6. feb 2022 Når man kommer til glas fiberen, så vil jeg give det gelcoate, indtil en vis tykkelse er nået, for derefter at give det topcoate. Min holdning til at begynde at bruge epoxy, er lidt at man kan ikke få poliester til at binde på epoxy. Så hvis man senere skal lave en reperation, mener jeg at det kan blive lidt af en udfordring.

  • #9   6. feb 2022 Man kan faktisk bruge en lille tæt malerrulle til gelcoate, men det giver en let nupret overflade, Men hvis man giver flere gange, så opbygger man jo en vis tykkelse, som der kan slibes glat. NB Malerrullen holder kun til en tur på ca 20-30 minutter, så skal der en ny til. (der skal arbejdes hurtigt)
    Jeg havde lidt en tanke om at man kunne bruge Gelcoate putty med en bred apartel oven på den nuprede overflade, for at opnå en mere glat overflade som er nemmere at slibe jævn, men har ikke prøvet den teori endnu.


  • Tjalde ^
    Tjalde ^ Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 25
    #10   6. feb 2022 Så er spørgsmålet, om jeg skal fylde hullerne eller slibe dem ned. Der skal godt nok mange lag med en malerulle for at åbne den originale tykkelse af gelcoat.

  • Tjalde ^
    Tjalde ^ Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 25
    #13   7. feb 2022 Hmm, jeg er nok ikke helt hooked på at slibe helt ned. Ikke så meget grundet tiden (for jeg kan hurtigt slibe det væk), men jeg er bekymret for, om jeg kan få spartlet et holdbart og passende lag på igen.

    Hvis det nu er dårligt spartelarbejde, har det trods alt holdt i 40 år, og jeg vil kunne fylde hullerne bedre og gøre dem mindre end nogensinde før. Jeg har som sagt planer om at prime med epoxy bagefter inden to-komponent polyurethanmaling. Så jeg burde få et fuldstændig vandtæt lag udenpå.


  • Tjalde ^
    Tjalde ^ Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 25
    #14   7. feb 2022 PS. Det er en trailerbåd, som altså maksimalt ligger i vandet i et døgn ad gangen. Hvis det nu skulle gøre en forskel 🙂

  • Tjalde ^
    Tjalde ^ Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 25
    #16   7. feb 2022 Ja, det er rigtigt. Men med diverse reparationer, bliver den bliver ikke rigtig flot uden en eller anden form for behandling. Gelcoat er litermæssigt ikke meget billigere end epoxy primer og to-komponent polyurethanmaling. Og jeg forestiller mig, at gelcoaten er mere sårbar overfor småskader?

  • Tjalde ^
    Tjalde ^ Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 25
    #19   7. feb 2022 Jamen, så skal jeg måske give den en omgang gelcoat, når jeg har fået slebet maling af og udbedret skader. Har I et bud på, hvor meget jeg skal bruge til en 17 fods båd. Jeg tænker egentlig at behandle helt op til fenderlisten, men sliber som udgangspunkt ikke ned til glasfiberlaget (bortset fra de steder, hvor det er nødvendigt).

    profilbillede
  • Tjalde ^
    Tjalde ^ Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 25
    #21   7. feb 2022 Så giver det sig selv, for jeg skal ikke ned til glasfiberlaget mere end højst nødvendigt. Jeg har netop kigget på Sigmacover og Sigmadur, så det er nok dén vej, jeg går.

Kommentér på:
Reparation af gelcoat/glasfiber

Annonce