{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
930 visninger | Oprettet:

Finn A
Finn A
Tilmeldt:
13. feb 2022
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Tænding/trigger på Mercury 100hk 1989 {{forumTopicSubject}}

Hej
Knægten og jeg har begivet os ud i at renovere en gammel sæt Searay 160 CB fra 1989. Båd og skrov samt indtræk total renoveret. Nu er vi så nået til motoren. Karburatorer renset og justeret går fint tomgang seljede på test tur ca 75 km/t fedt. Men så pludselig kunne den ikke rigtig trække kun ca 45 km/t. Har været i gang med at udmåle tænding alle ohm målinger er fine men har ikke dva tester. Har fundet ud af at den tænder flere gange på samme cylinder per omdr. undtagen på cyl 4.
Er der nogen der ligger med brugt swichbox og trigger og evt aftrækker til svinghjul.

Mvh Finn


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Tænding/trigger på Mercury 100hk 1989
  • #1   13. feb 2022 Hvis du ikke allerede har en, så få fat i en Clymer eller Seloc manual. Ved ikke om din har men der er en box der hedder "idle stabilizer" og de er berygtet for at fejle. Og når den fejler går den ind og påvirker tændingssystemet. Hvis din har en sådan boks kan du præve at koble den helt fra. det eneste den gør at den øger fortændingen hvis omdrejningerne falder under ca 600 rpm. Det med at den tænder flere gange, kan godt være tændings pistolen der driller.
    I før nævnte manualer står der forskellige test procedure til udmåling af diverse. Og jeg plejer at købe en fra hver udgiver, fordi de dækker forskellige topics forskelligt.
    Det kan også være noget så simpelt som en tændspole, der udebliver når den bliver varm.


  • #2   13. feb 2022 så lige at du har et par gule ledninger hængende ned tæt ved den øverste tændspole. Dem ville jeg få isoleret hvis de ikke skal sidde på en ensretter. smiley
    Degule der kommer fra statoren er normalt dem der laver vekselstrøm.


  • #3   13. feb 2022 skift tændrør og spole

  • Finn A
    Finn A Tilmeldt:
    feb 2022

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #4   13. feb 2022 Hej Thomas har orginal manual med alle data det eneste jeg mangler er den såkalte dva tester som kan måle veksel spændings peak. for at kunne udmåle stator og trigger helt korrekt. har kun ohmet dem og de er ok. De gule ledninger er afmonteret fordi ensretter er defekt 18Volt + ensretter er bestilt. Tror ikke det er tændingspistolen har mærket alle 4 toppunkter ind på svinghjul på cyl 1 tænder den på alle 1-2-3-4 cyl 2 på 2-3 cyl 3 på 3-4 og på cyl 4 kun på 4

    https://www.youtube.com/watch?v=D-hBeGdE6oE

    Spoler er ok tændrør nye. har også en god gnist min 20mm

    Mvh Finn

    Er meget i tvivl om det er trigger eller switsbox ??


  • #5   13. feb 2022 hvad med den der "idle stabilizer" har du sådan en på motoren?

    Trigger aktiveres af magneter der sidder i navet, Det er set at disse magneter kan knække, og så har man lige pludselig flere poler end man ønsker. Jeg har lavet et par videos, med et gammelt svinghjul og en magnet samt en trigger, hvor jeg checker magneterne.

    https://youtu.be/aNY862fFdEo

    https://youtu.be/05CYgv2-9oQ

    Lidt nørdet, meen det er nogen gange der man skal hen,,,. smiley
    smiley


  • Finn A
    Finn A Tilmeldt:
    feb 2022

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #6   13. feb 2022 Hej Thomas

    Ingen tomgangs box

    Fine vidoeer det er også en mulighed svinghjul og trigger må være fra en 6 cyl 3 kredse ?? tror jeg skal have en svinghjulsaftrækker og ind og kigge.

    Jeg har kun 2 kredse 4 ledninger så synes det er mærkeligt at den tænder som den gør. kunne bedre forstå det hvis det kun var 2 cyl det var galt med.
    Den starter fint og kan også godt tage gassen. men ikke topfart og omdr, min teori er at når den sender gnist så mange gange i tomgang så tror jeg ikke tændspolerne når at lade op til en kraftig gnist ved max fart/omdr. derfor forfølger jeg de mange tændinger. Kunne være fedt hvis der var en der havde en 100-115 hk som går fejlfri som ville tjekke om den også tænder sådan med en tændingspistol.

    PS så du video og kan du se hvad jeg mener.


  • #7   14. feb 2022 Har set videoen,,,.
    Du kunne evt prøve at pille allle tændrør ud og tage ledningerne af, og tilslutte et multi meter til en kreds ad gangen og så dreje motoren rundt for at se hvor mange signaler du får på en omgang. Den ene side på svinghjul giver positive og og den anden negative signaler. vil antage at triggeren på din har 2 udgange. Så hvis du kun får 2 pulser pr omgang pr trigger udgang, må trigger være ok.


  • #8   14. feb 2022 Switch box kan findes brugt på ebay, men der løber jo nok en 300 kr opven i til indfortoldning på nedenstående.

    https://www.ebay.com/itm/124658437470?hash=item1d0638cd5e:g:lEkAAOSwG21gYhH0

    https://www.ebay.com/itm/373813513281?hash=item5709058c41:g:fQwAAOSwKBBhqZfr

    Som ny hos mercury:
    https://mercuryparts.dk/reservedelskatelog/?search=5772A7

    Antager at det er det rigtige part no jeg har fundet??
    https://www.mercruiserparts.com/bam/subassembly/28309/277/40



  • #9   20. feb 2022 tjek nu lige gnisten på alle cylindre. din stator har 2 udgange og hvis det kun er 1 cylinder der fejler, så er der i mine øjne 3 muligheder
    1 cdi boks
    2 tændspole/tændrørsledning
    3 tændrør.
    SE AT FÅ ISOLERET GENERATOR LEDNINGERNE!!!!! men du kommer da til at mangle strøm når den ikke lader?
    jeg har en motor magen til og de 4cylindrede har anden switchbox og stator end 3 og 6 cylindrede(en 6er har 2stk af samme type box som på 3cyl)
    stator har 2 kredse. dem kan du godt kontrollere. der er en fin fejlfindingsguide på cdi's hjemmeside


  • #10   4. mar 2022 der var engang en klog mand herinde, der lærte mig et trick at du bare skal kunne måle over 80V på hver kreds(når de er demonteret på switchbox) med almindeligt multimeter for at kontrollere stator. rød/blå er en kreds og rødhvid/blåhvid er den anden kreds

Kommentér på:
Tænding/trigger på Mercury 100hk 1989

Annonce