930 visninger
|
Oprettet:
Tænding/trigger på Mercury 100hk 1989 {{forumTopicSubject}}
Hej
Knægten og jeg har begivet os ud i at renovere en gammel sæt Searay 160 CB fra 1989. Båd og skrov samt indtræk total renoveret. Nu er vi så nået til motoren. Karburatorer renset og justeret går fint tomgang seljede på test tur ca 75 km/t fedt. Men så pludselig kunne den ikke rigtig trække kun ca 45 km/t. Har været i gang med at udmåle tænding alle ohm målinger er fine men har ikke dva tester. Har fundet ud af at den tænder flere gange på samme cylinder per omdr. undtagen på cyl 4.
Er der nogen der ligger med brugt swichbox og trigger og evt aftrækker til svinghjul.
Mvh Finn
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 132 Både: 2 Emner: 38 Svar: 829
I før nævnte manualer står der forskellige test procedure til udmåling af diverse. Og jeg plejer at købe en fra hver udgiver, fordi de dækker forskellige topics forskelligt.
Det kan også være noget så simpelt som en tændspole, der udebliver når den bliver varm.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 132 Både: 2 Emner: 38 Svar: 829
Degule der kommer fra statoren er normalt dem der laver vekselstrøm.
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 19 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
feb 2022
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
https://www.youtube.com/watch?v=D-hBeGdE6oE
Spoler er ok tændrør nye. har også en god gnist min 20mm
Mvh Finn
Er meget i tvivl om det er trigger eller switsbox ??
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 132 Både: 2 Emner: 38 Svar: 829
Trigger aktiveres af magneter der sidder i navet, Det er set at disse magneter kan knække, og så har man lige pludselig flere poler end man ønsker. Jeg har lavet et par videos, med et gammelt svinghjul og en magnet samt en trigger, hvor jeg checker magneterne.
https://youtu.be/aNY862fFdEo
https://youtu.be/05CYgv2-9oQ
Lidt nørdet, meen det er nogen gange der man skal hen,,,.
feb 2022
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Ingen tomgangs box
Fine vidoeer det er også en mulighed svinghjul og trigger må være fra en 6 cyl 3 kredse ?? tror jeg skal have en svinghjulsaftrækker og ind og kigge.
Jeg har kun 2 kredse 4 ledninger så synes det er mærkeligt at den tænder som den gør. kunne bedre forstå det hvis det kun var 2 cyl det var galt med.
Den starter fint og kan også godt tage gassen. men ikke topfart og omdr, min teori er at når den sender gnist så mange gange i tomgang så tror jeg ikke tændspolerne når at lade op til en kraftig gnist ved max fart/omdr. derfor forfølger jeg de mange tændinger. Kunne være fedt hvis der var en der havde en 100-115 hk som går fejlfri som ville tjekke om den også tænder sådan med en tændingspistol.
PS så du video og kan du se hvad jeg mener.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 132 Både: 2 Emner: 38 Svar: 829
Du kunne evt prøve at pille allle tændrør ud og tage ledningerne af, og tilslutte et multi meter til en kreds ad gangen og så dreje motoren rundt for at se hvor mange signaler du får på en omgang. Den ene side på svinghjul giver positive og og den anden negative signaler. vil antage at triggeren på din har 2 udgange. Så hvis du kun får 2 pulser pr omgang pr trigger udgang, må trigger være ok.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 132 Både: 2 Emner: 38 Svar: 829
https://www.ebay.com/itm/124658437470?hash=item1d0638cd5e:g:lEkAAOSwG21gYhH0
https://www.ebay.com/itm/373813513281?hash=item5709058c41:g:fQwAAOSwKBBhqZfr
Som ny hos mercury:
https://mercuryparts.dk/reservedelskatelog/?search=5772A7
Antager at det er det rigtige part no jeg har fundet??
https://www.mercruiserparts.com/bam/subassembly/28309/277/40
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 19 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
1 cdi boks
2 tændspole/tændrørsledning
3 tændrør.
SE AT FÅ ISOLERET GENERATOR LEDNINGERNE!!!!! men du kommer da til at mangle strøm når den ikke lader?
jeg har en motor magen til og de 4cylindrede har anden switchbox og stator end 3 og 6 cylindrede(en 6er har 2stk af samme type box som på 3cyl)
stator har 2 kredse. dem kan du godt kontrollere. der er en fin fejlfindingsguide på cdi's hjemmeside
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 19 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
Tænding/trigger på Mercury 100hk 1989