{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
610 visninger | Oprettet:

vhf forstærkning {{forumTopicSubject}}

jeg vil høre om nogen har et bud på hvordan man kan forstærke sit vhf signal på radioen.
jeg har været i kontakt med lyngby radio og de siger jeg går meget svagt igennem.
båden er en 18" motorbåd og jeg kan ikke montere antennen højere end den allerede er.

jeg har fundet denne her, men ved ikke om det vil give nogen effekt på sende styrken.

https://www.av-cables.dk/mini-inline-forstaerker/sat-inline-forstaerker-47-2400mhz-20db.html?gclid=CjwKCAjwwo-WBhAMEiwAV4dybVPJP0NH4IWTseIkVyBym5m6L4nePyR2yZZf3UX4HrTXchR4F7AYORoCJpcQAvD_BwE&utm_campaign=googleshoppingorganic&utm_medium=organicshopping&utm_source=google


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  vhf forstærkning
  • #1   6. jul 2022 Den er jo til hus antenne.... 🤔

  • #2   6. jul 2022 jeg kigge mest på frekvens området Frekvens: 47-2400MHz. som også dækker vhf området.

  • #3   6. jul 2022 Har du fået tjekket at radioen sender det den skal ? passer din antenne til din radio ?
    Måske du skulle skrive hvilken radio det drejer sig om og hvilken antenne du bruger til den, der er helt sikkert nogen der ville kunne sige om de passer sammen.
    Du skal sørge for at alle stik er sat ordentlig sammen ( de små tråde i dit stik må ikke ramme andet end det de skal ramme )
    Så lidt oplysninger om de to ting vil hjælpe meget ! så får du helt sikkert hjælp af en radio mand .....


  • #4   6. jul 2022 radioen er helt ny det er en HIMUNICATION HM-TS18 og min antenne er en gummi racing antenne den er self ikke så høj. så vidt jeg kan se sender radioen automatisk med 25W til kanal 16.

  • #5   6. jul 2022 En VHF antenne til maritimt brug skal være afstemt til en maritim VHF radio, og have den rigtige modstand.

    Det tyder på at dit problem ligger i valget af antenne.

    Monter en glasfiber eller rustfri piskantenne som er afstemt til en maritim VHF radio, og du vil gå bedre igennem.


  • #6   6. jul 2022 tænkte nok det er der problemet ligger. er dee forskel på om det er stål eller glasfiber?

  • #7   6. jul 2022 Glasfiber er det bedste, mindst 1 meter lang.

    Personligt har jeg en rustfri piskeantenne på 1 meter, og det fungerer fint.


  • #8   7. jul 2022 Jeg har samme problem med min VHF her i Limfjorden, min VHF og antenne er afstemt sammen, antennen er en glasfiber antenne på 120cm, når de kloge hoveder måler på den er alt optimal.
    Men i stort set hele den sydvestlige del af Limfjorden er der problemer med dækningen, da senderen jo sider i Bogbjerg og vandet i Limfjorden ligger ca. 80 meter under antennen.
    VHF signalet er jo lineær, så den bøjer ikke ned mod vandet når den passere Hygum bakker, hvilket gør at Nissum bredning stort set er uden dækning, med mindre man har antennen i toppen af en mast på en sejlbåd.


  • #9   7. jul 2022 Thomas....
    Du skal huske at den du linker til kræver 12-18 volt fra modtageren, en VHF, kan så vidt jeg husker kun levere op til 5 volt.


  • #10   9. jul 2022 Som andre har pointeret, så er en glasfiber antenne på min. 120 cm. nødvendigt. Jeg har forlænget min med et stålrør på 130 cm. Kablet ligger inden i og antennens gevind passer til røret.
    Det gav en overraskende stor effekt.


  • #11   16. jul 2022 Tak for svar og bud, jeg må nok skifte til den jeg havde før en 150cm glasfiber antenne og se om ikke det hjælper. Nu er jeg ikke så god i det tekniske omkring VHF. Men synes jeg kan læse min nuværende antenne har -2db og den jeg havde før havde vist +3db.

Kommentér på:
vhf forstærkning

Annonce