{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.063 visninger | Oprettet:

krænger til Bb under acceleration {{forumTopicSubject}}

hej jeg har en daychruiser på 19 fod vejer ca 900 kg med aq130 c volvo penta motor og et 270 drev når jeg accelererer op til planings fart er der intet men vil jeg øge farten krænger den over til bagbord, hvad er der galt, drevet har ekstra hydrofoil på og den sejler med en 15x15 prop


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  krænger til Bb under acceleration
  • #1   28. apr 2007 Har du trimplan på agter ?

    Hvis du har det kunne det være den ene som svigter når trykket på den stiger ?

    lidt som på en flyvemaskine vil båden krænge til den side hvor trimmet er klappet op......

    Hvis du ikke har trimplan på såe.....Øh....



  • #2   28. apr 2007 hej Allan nej ingen trimplan så stadig en gåde vil prøve at justere på zinkdims som ligner en lille styre tap måske det hjælper ellers ved jeg snart ikke hvad jeg skal gøre?

  • #3   28. apr 2007 Hmmm....godt spørgsmål....

    Det kan måske være noget med propellen, men det virker åndssvagt at det først optræder NÅR du planer og ikke før........

    Håber nogen har en ide for jeg har det ikke - men skal da spørge omkring mig !



  • #4   28. apr 2007 OBS !

    Når du siger krænger - så mener du ikke at båden drejer mod bagbord - men fysisk krænger mod bagbord - altså pludselig sejler skævt i vandet ?

    Bare for at sikre forståelsen smiley



  • #5   29. apr 2007 ja den kränger til Bb uden at dreje

  • Grand
    Grand Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 39
    #6   29. apr 2007 ligger den helt plant når den ligger stille?

  • #7   29. apr 2007 ja den er helt vandret sidevejs

  • Bjarne S
    Bjarne S Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 2
    #8   29. apr 2007 Hej hvilken vej drejer propellen på sådan en ?
    med eller mod uret ?
    det lyder som tværskibskraften der vrider båden.
    har selv haft en speedbåd der gjorde nøjagtig det samme, men mod styrbord..


  • #9   29. apr 2007 prop drejer med uret, hvad gör man ved det?

  • Bjarne S
    Bjarne S Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 2
    #10   30. apr 2007 Hmm.. det vil sige båden krænger til samme side som prop. drejer ?
    ja så ved jeg ikke...
    Flyttede vægt (batterier og tank) til modsat side på min
    for at prøve at modvirke krængningen.
    prøvede også at justere på den zink styretap uden det hjalp..overvejede at købe trimplan for at rette den op, men har købt en anden båd.
    held og lykke med at finde ud af det i hvertfald


  • #11   30. apr 2007 hej nej modsatte side som prop drejer, og tak prøver lidt af hvert, så må vi se

  • Jørgen  B
    Jørgen B Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Svar: 1
    #12   3. maj 2007 hej

    måske det er din trimvinkel, min gør det også hvis trimvinklen er for lille, prøv at øge trimvinklen samtidig med du giver gas, du ved når tirmv er lille, trykkes snuden ned, når den øges, kommer snuden op, jo længere du kan trimmer den op, jo højere topfart, til et vist punkt naturligvis, skruen skal være under vand


  • #13   3. maj 2007 min gjore det samme sidste år det viste sig at jeg hade en højre gånde skruge på og det skulle være en venstre gånde det gjore at den lage sig over på bagbor side når man sejlede hurtigt hvis det kunne lade sig gøre at holde skrugen fast så ville båden snurre venstre rundt altså mod bagbor så prøv at skifte til en der løber den anden vej rundt jeg har samme motor og drev som dig i min båd

  • #14   4. maj 2007 Forslag:

    Køb en propel som kører den rigtige vej, du kan få en ret billig en i plast. ( jeg har den selv på min Chris Craft 21 fod uden problemer)

    Hvis du ikke bryder dig om at sejle med den til daglig så læg den - hvis det altså løser priblemet - i båden som reserve propel sammen med en ekstra møtrik og split.

    Det er nemlig skidesmart at have en ekstra propel hvis man hamrfer på noget eller propellen pludselig ryger ad H....til fordi splitten er røget ud. (vi checker den jo hver gang, ik' ?)

    Jeg kender en som var 5 timer om at ro en 15 fods speedbåd ind med låget fra en værktøjskasse *GG*...

    Lad os høre om du får løst problemet med den rette propel....håber det blot er det......



  • #15   7. maj 2007 hej kan i ikke lægge billeder på af den højre gående og den venstre jeg ville da mene at en der gik venstre om ville sejle baglæns på en højregående aksel? eller hvad jeg har vist ikke fået helt fat i det men hvor køber jeg en ny billig prop til et 270 drev den hedder 15x15 nu.

  • #16   8. maj 2007 du kan ved at flytte en lille stang inde bag skjodet få dit drev til at løbe den anden vej rundt da et 270 drev er lige glad hvad vej det skal køre

  • #17   11. maj 2007 hvad det lyder da godt hvordan gør man ,er det ikke farligt da den altid har kørt den anden vej ,vil det ikke give uønsket slitage og belastning på de tandhjul der altid har kørt den ene vej?

Kommentér på:
krænger til Bb under acceleration

Annonce