{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
151 visninger | Oprettet:

honda bf30a 4 takt 2006 {{forumTopicSubject}}

Har lige købt sådan en fin lille en til og fiske fra.. Se billed.. Når men sagen..

Honda bf30a 4 takt, den går sku ik helt som man ser andre gør på YouTube a samme model og årgang og hk..

Starter nemt tager også fart, dog meget langsomt, og topfart er vel 12 km,t om så jeg sejler alene motoren står regtigt i forhold til motor trim.. Så den il bare stejler.. Eller snude går ned..

Der er lige komme 3 nye kabu på, samt har den haft fået service tidligere ejer...

Fatter hat.. Den sejler vel ik stærkere ind en 10 hk 4 takt honda pt.. Tager ik særlig mange rpm.. 🤷. Tændrør nye tandrem olie gear olie mm..

Etv nogle der har et bud hva der kan vare grunden.. Går fint i begge gear..


Båd / jolle 13 fod dory. Propel. 9 7/8x13
Ved ik om det har det vilde og sige i forhold til..


Kommentarer på:  honda bf30a 4 takt 2006
  • jens s
    jens s Online Tilmeldt:
    jun 2008

    Følgere: 45 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.308
    #1   2. aug Passer benlængden på motoren, til båden? Det skal være sådan at kavationspladen over propellen flugter med bunden af båden..

    Men eller burde båden gå rimelig godt der ud af.. vil mene at med den båd og propel, burde den gå omkring de 20 knob (37km/t) men måske også mere?
    Der er jo også den mulighed at motoren ikke yder det den skal...


  • #2   3. aug Den kortbenet passer til nåden, der er ik noget der. 🙏.

    Men den skyder ik 12 km,t Regulator Rectifier ville den kunne give det problem.. Det vel som en cdi.. 🤷 Er ik 100 % inde i det.. Så lidt på bar bund..


  • #3   3. aug Den skal sejle en del mere end 12 km/t med den motor smiley
    Kommer den op i omdrejninger som den skal ? hvis omdrejningerne er der, så skal du kigge på propellen, der kan være et problem der ikke lige kan ses med det blotte øje, den kan have sluppet sit greb i navet, så hvis den har de omdrejninger den skal have i motor delen, ja så start med at kigge på propellen ! !


  • #4   3. aug Har haft propel af den er uden skader og andet inde i, selve bøsning du tænker på..? Den tager ik mange rpm.. Men dør heller ik ved ful gas men klart mærkbart den mangler hk. Og kraft..

  • #5   3. aug Ja selve hub .... hvis den ikke tager omd. så vil jeg kigge på de karburatorer, de er "nye" skriver du, ny renoveret eller helt nye ... er det nogle du har sat på ...
    Hvis du har mulighed for at få et værksted til at se på den vil det helt klart være at fortrække, de har alt til at tjekke den igennem, som du nok kan fornemme er det gætværk fra alle ( jep også mig ) det kan blive en dyr omgang hvis du skal skifte/tjekke alt der kommer af foreslag, det er IKKE nemt at give et godt bud på hvad der er galt, hvor meget har du selv rodet med den, eller er det den gamle ejer der har pillet ved den, måske det er derfor han solgte den.
    Mangler et ton oplysninger om hvad og hvordan den gør samt hvornår, det kan næsten ikke gøres igennem herinde, da vi ikke kender alt til motor ..... sorry ... var nok ikke det du vil læse, men rep over nettet er ikke den optimale løsning, når vi ikke ved noget om ALT der er lavet og af hvem ....


  • #6   3. aug Det er nemlig ik nemt på den måde, de 3 karburator er sprit nye. Fra forhandler... Men tror fejlen er fundet kom test..

    Viser cylinder 1 er meget slidt.. Kan knap komme op på 100 psi.
    Men cylinder 2 og 3 ligger forholdsvis på 130 psi begge to.. Så nyt stempel og ringe.. Men får lavet test a pakninger weekend næste uge.. 🙄. .
    Så tror mest det der fejlen ligger, ja sikkert derfor ejer solgte den...
    Intet selv fået rodet med den, kun ny skruger mage til den der sidder på, til den størrelse motor...

    Men for nu siger jeg tak.. Nogle der ved hvor etv stempel og ringe kan købes til den model, er det bare marina, eller nogle bestemte..?


  • #7   3. aug HÅBER du får det lavet, for det er sgu surt at ligge på land når nu vejret er til bølgen blå.
    Du giver lige en opdate når den kører som den skal .... pleas ! !
    Men er det "kun" stempel og ringe så er det fint ( nu kommer den sorte tanke gang, tænk hvis nu det også kræven ... ny foring, overstørrelse stempel i stedet for "bare" nyt stempel med ringe og en horning af cyl. måske du skal undersøge hvad sådan en motor er værd INDEN man ligger MANGE tusind kroner i den, for det er stadigvæk en 16 år gammel motor resten af den ...... SÅ nu skal jeg se positivt på det ... pøj pøj


  • jens s
    jens s Online Tilmeldt:
    jun 2008

    Følgere: 45 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.308
    #8   3. aug Der er desværre en risiko for cylindervæggen også er slidt, eller har fået ridser.
    Du kan evt tjekke med et inspektions kamera gennem "tændrørs hullet" (går ud fra der er direkte adgang ned i cylinderen)
    Ved du hvorfor der er skiftet karburatorer? og om de er justeret ind.


  • #9   4. aug Svare lige engang i morgen eftermiddag..., 🙏

  • #10   4. aug Ja der er mulighed for der er revne eller slid i form a foringen er skadet det noget møj, der kommer et cam ind næste weekend, for og se, inde den bliver skilt, den står ellers højt i kurs denne model motor, og alt skulle vare skiftet på den for 3 år siden. Men har min trivl, dog fået service inde den blev hevet op sidst. Med tandrem vandpumpe mm.
    karburator, blev skiftet grund a ir, i 2 a dem.. Og selv rens ik hjalp dem til og virke... Alsår den sejler men mangler en del hk, og kræft.
    Står fint i tomgang og dør, ikke ved gaz op i fart, dog er der intet riv i den eller noget i den dur, som en Bette kutter, der tøffer afsted.


  • #11   4. aug Og Jeps karburator, er blev sat ind på måleure. Men har hørt det kan sagtens vare en ventil der hænger eller parkering der er revnet.. Derfor for jeg den tryk prøvet inden alt for meget..

  • jens s
    jens s Online Tilmeldt:
    jun 2008

    Følgere: 45 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.308
    #12   4. aug Du kan da lige tjekke ventilspillerummet, hvis der er en ventil der står for stramt kan det være grunden til den manglende kompression.
    Du skriver der er skiftet tandrem, hvis den er sat en tand forkert, vil det også give problemer.


  • #13   4. aug Vis tandrem stod forkert ville den så sejle..?.

    Ja ventil spillerum tjekker jeg senere, for har manual til den så ved hva den skal stå i ind og uds spillerum.


  • #14   4. aug Tandrem står som den skal på mærkerne, ventiler stod lidt forkert ik meget men lidt, og er justeret ind, cylinder 2 og 3 viser nu 140 psi og cylinder 1 stadigvæk det samme omkring de 100 psi Max.. 🙄

Kommentér på:
honda bf30a 4 takt 2006

x