{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
975 visninger | Oprettet:

Bådtrailer justering {{forumTopicSubject}}

Har en variant bådtrailer men har problemer med at de foreste af de bagerste ruller griber fast i fenderlisten når den skal op og i. Der udover er den svær at skubbe i. Nogen forslag til hvad der skal ændres ?
Har forsøgt at rykke rullerne ind mod midten og ud til siderne. Overvejer at bytte med de foreste da de er noget kortere.

Båden er en bella 490r

De foreste ruller er med 4 hjul
Bagerst er der 8 hjul


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bådtrailer justering
  • #1   10. aug 2022 Kan være jeg ikke helt har forstået spørgsmålet, men det lyder som om at båden ligger lavt i vandet, så måske du skal have trailer lidt ud så den kommer laver i forhold til båden .. er det en fast rampe du bruger eller er det alle ramper du har prøvet.

  • #2   10. aug 2022 Den ligger lavt men bliver jo trukket på kølen op .. jeg har i dag prøvet at bytte og det ser ud til at virke bedre med nogle kortere ruller

  • #3   11. aug 2022 Du skriver at den er svæet at rulle, smør alle hjul med marine fedt.

  • #4   11. aug 2022 Jeg må prøve

  • #5   11. aug 2022 I min tid med trailer både brugte jeg ikke kølruller ret meget ,men kun ruller i siderne så triller båden nemt af og på .Nu ved jeg ikke hvor langt du kører med båden men mange har sikkert i teori om al vægt skal være på kølruller ellers går båden i stykker men en ting er sikkert hvis ikke båden kan holde til at blive båret på sideruller ville jeg nok ikke tage ud i den båd

  • #6   11. aug 2022 Den har nu lagt på de 8 hjulede sideruller før jeg byttede om sidst. Men tænker du har fat i noget . Båden er jo også konisk så burde næsten selv rende ud

  • #7   11. aug 2022 Den ruller meget let når du har alle de sideruller,nemt og prøve ,den fanger også trailer lettere når den skal op

  • #8   16. aug 2022 Da en trailerbåd står det meste af dens liv på trailern er det vigtigt at den understøttes rigtigt. Dvs. at de bærende ruller skal være kølrullerne, da det er der at båden er stærkest. Og at den rulle der længst agter ikke er så tæt på agter som mulig, eller det som båd fabrikanten anbefaler. Tror at det var i en vejledning på en Fletcher speed båd jeg så engang at de anbefalede max 30cm fra agter til den første bærende rulle. Og siderullerne mest er til at holde ballangen, på båden under transport. Teorien er at hvis båden bæres midt på de skrå sideflader af skrovet, så vil disse over tid sætte sig og give buler og indadvendte krumninger. Disse krumninger er ikke gunstige for hurtiggående både da det forstyrre vandets forløb under båden, og kan give uønskede sejlegenskaber.

  • Benny
    Benny Tilmeldt:
    apr 2021

    Svar: 41
    #9   16. aug 2022 #8
    min kommer da fra fabrikken på trailer hvor den kun ligger på sideruller, dette må da være forkert så.. smiley


  • #10   17. aug 2022 #9.
    Ja det vil jeg mene, se vejledningen på nedenstående link. Der kan jo være forskellige båd design som kræver special trailere. Men som udgangspunkt for V-bundede både, vil jeg følge nedenstående vejledning, eller kontakte bådfabrikanten direkte for råd.

    https://trailercentret.dk/baadtrailere/
    smiley


  • Benny
    Benny Tilmeldt:
    apr 2021

    Svar: 41
    #11   18. aug 2022 de ligger alle på sideruller men der er så også 36 mener jeg, har haft flere og de har alle ligget på den måde. trailer er bygget til båden så det burde passe.

  • #12   28. aug 2022 Det problem med at "de forreste af de bagerste sideruller griber fat i fenderlisten" kunne jeg da godt tænke mig at se et foto af.

    Hvad der måske er problemet er, at bommen der holder forreste og bagerste sæt ruller tipper opad foran når belastningen forsvinder fra de forreste, og hele vægten ligger på de bagerste?

    Rullerne er jo lavet til at være fleksible og følge skroget, men kan de vippe op til lodret med kun belastning af de bagerste hjulsæt, duer det ikke. I så fald vil jeg foreslå at sætte et endestop på bommen i trailerens længderetning, så den ikke vipper så meget opad med fronten.

    Dine bomme ser også ud til at have 2 sæt huller, forskudt fra centeret. Måske du kan forsøge at bruge det andet hul (på trailerbommen altså smiley ), så vil den vippe anderledes


  • #13   28. aug 2022 #12
    Har desværre ikke lige et billede af det ..
    På denne trailer kan både hjulene, stiverne der holder hjulene og selve "tvær stiveren" vippe.

    Tror jeg har løst det ved at bytte de 2 med 8 hjul ud med 4 hjul


Kommentér på:
Bådtrailer justering

Annonce