{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
296 visninger | Oprettet:

Udskiftning af batteri kabel på elmotor {{forumTopicSubject}}

Jeg påtænker at udskifte det originale kabel på min elmotor, det er kun på 6mm2 og jeg tænker at smide to batterier på 75ah i parallel så jeg får omkring 12v 150ah.
Motoren er en Minn Kota Endura MAX 40
Er det i så fald ikke nødvendigt at opgradere strømkablet til elmotoren til noget der er tykkere?

Det sidder fast med nogle fladstik er det overhovedet muligt at få fladstik til en kabel diameter på 10mm2 eller mere, hvis ikke hvordan monterer man et nyt kabel på de fladstik (han) stifter der sidder på elmotorens strøm tilslutning?


Kommentarer på:  Udskiftning af batteri kabel på elmotor
  • #1   18. aug Hvis du ved hvor mange ampere din motor max bruger, og kablets længde kan man regne ud hvad spændingsfaldet i kablet er, og derudfra vurderer om det giver noget at skifte kablet.
    Men selv om du montere en batteri pakke med flere AH, bruger motoren ikke mere strøm.
    Men hvis det er almindelige spadestik, er de jo nemme at få fat på.

    Som jeg lige kunne google mig til, bruger motoren max 42 ampere, og kablerne er 3 meter lange, det giver et spændingsfald på ca 0,7 volt, udskifter du eks til 16mm2 og stadig 2x3 meter kabel, vil spændingsfaldet være under 0,3 volt.


  • #2   18. aug Ja netop 42amp ved max gas.
    De nuværende standard kabler er kun 6 mm2 hvorfor bliver motoren monteret med så tyndt et kabel de er også kun 1m lange.
    Jeg har googlet lidt omkring spændingsfald
    Men hvordan finder jeg spændingsfaldet i nuværende kabel på 6mm2 og 1m langt? Jeg forstår ikke helt hvordan jeg finder hvad modstanden er i nuværende kabel.


  • #3   18. aug Det er ikke spadestik men fladstik og dem kan jeg kun finde i op til 6mm2 så ved ikke lige hvor jeg kan finde nogle der er større i diameteren til kabel montering.

  • #4   18. aug Prøv at sæt et billede ind af stikkene.
    Med 1 meter lange ledninger er 6mm2 udmærket det giver et spændingsfald på ca 0,25 volt.


  • #5   19. aug Der er jo to forhold i dette:
    1) Spændingstabet
    2) Temperaturen
    1) Elmotoren skal nok køre selv om der er lidt tab i ledningerne, som vil resultere i lavere strøm.
    2) Hvis ledningen er tynd, men godt isoleret bliver den varm. Så er det ikke ligegyldigt hvad den rører ved eller ligger på.
    Men som #1 skriver, bruger den ikke mere strøm med to batterier, men kan sejle i længere tid

    Husk at skelne mellem diameter og tværsnitsareal. 6 mm2 lyder lavt til 42 A, men hvis ledningen sidder frit med god luftcirkulation, slipper man jo godt fra meget.

    Stikforbindelsen er ret sikkert et Anderson system. Og det er smart. Han- og hunstik er ens. Der er god forbindelse, de er nemme at skille ad, og kan tåle lidt af hvert.
    Der er forskellige farver som i øvrigt ikke passer sammen. Jeg har med succes brugt dem til forlængerkabler til 16 mm2 startkabler. Kan godt tåle høj strøm i kort tid.

    https://dk.rs-online.com/web/p/batteristik/1624572?cm_mmc=DK-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_DK_DK_Stik_%26_klemmer_og_terminaler_Whoop-_-(DK:Whoop!)+Batteristik-_-1624572&matchtype=&pla-323868490318&gclid=EAIaIQobChMIy8G5yvHS-QIVK4ODBx2vEwIbEAQYASABEgIdivD_BwE&gclsrc=aw.ds


  • #6   20. aug Det er et flad stik som det her man forbinder terminalerne med og dem kan jeg kun finde op til 6mm2.

    profilbillede
  • #7   20. aug Motor og kabler ser således ud ca 1.2m 10awg kabel.

    profilbillede
  • #8   20. aug Kablet der sidder på er originalt fra fabrikken og hedder 10awg jeg har bare sat nogle terminaler på så de er nemmere at montere på batteriet.

  • #9   20. aug Hvis det er ned ved batteriet ville Anderson stik (som nævnt længere oppe i tråden) være et godt valg, så er det nemt at koble til og fra.

    profilbillede
  • #10   20. aug Men hvordan monterer jeg de stik, anderson, så de passer på mine han fladstik på strømfordeleren på motoren. De sidder nemlig ikke ved siden af hinanden.
    Det er de her to hannen de skal forbindes til.


    profilbillede
  • #11   20. aug Her er du nødt til at bruge fladstik..
    Jeg ville bruge et uisoleret stik, åbne det op så et 10mm2 kabel kan gå i, og klemme sammen og lodde det, rense efter lodningen, og så en gang krympeflex med lim..
    https://www.conradelektronik.dk/p/te-connectivity-737015-3-fladstik-kabelsko-vibrationssikker-stikbredde-635-mm-stiktykkelse-081-mm-180-uisoleret-s-1243985


    profilbillede
  • #12   20. aug Tak det er et godt bud, det gør jeg tak for linket!!😁👏

  • #13   21. aug Hej igen
    Der er noget jeg ikke helt har forstået.
    Det lyder ikke rigtig at trække 42 A gennem en 1/4 tomme kabelsko. Mindste tværsnit er klart under 6 mm2, og kontaktfladen er meget lille. Det er kabelskoen ikke dimensioneret til.
    Strømfordeleren på motoren i #10 - hvad er det og hvor sidder den?
    På fotoet i #7 kan man se et rødt/sort kabel der kommer ud af el-motoren
    Men man kan også se et sort/sort kabel til et batteri.
    Hvad er i mellem?
    Hvor sidder Andersonstikket i #9


  • #14   1. sep SL:
    der er ikke andersson stik, det er helt alm fladstik 6.3mm. Motoren kommer originalt med fladstik han/hun og kablet der er monteret fra fabrikken er ca 1.5m langt og hedder 10AWG.

    Der er kun to kabler et sort/rødt og et helt sort. Det sidder direkte fra battteriet til strømfordelren. Burde der være en sikring imellem?

    jeg ville gerne forlænge kablet men der findes kun fladstik der passer til 6mm kabler. Så skal jeg udvide stikket så jeg måske kan klemme et på 10mm på. Men jeg kan ikke se at der er mulighed for at montere andre stik, når der på strømfordeleren på motoren kun er han fladstik til tilslutning. Stikkene er fladstik på 6.3mm.


Kommentér på:
Udskiftning af batteri kabel på elmotor

x