{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
727 visninger | Oprettet:

maxum 2100 ombygning til påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen, jer har anskaffet mig sådan en maxum 2100 som jeg vil renovere fra A-Z desværre er båden originalt bygget til indenbordsmotor.

Jeg er på ingen måde til indenbordsmotor har sejlet lige siden jeg var lille knejt, har haft utallige af både, indenbords samt udenbords, og erkendelse er bare at jeg skal aldrig have indenbords igen.
Desuden er jeg ikke fan af alt den plads motoren optager, den vil jeg hellere udnytte.

Derfor vil jeg ombygge den, selvom det er lidt af et projekt, men det holder mig ikke tilbage har tidligere erfaring med glasfiber arbejde, hvis der er andre erfarne bådebyggere herinde må i gerne skrive en pb.

Som udgangspunkt overvejer jeg at skære et stykke ud i bagenden og bygge en motorbrønd samtidigt, så båden bliver som en normal båd med påhænsmotor.

Alternativt kan der jo bygges en bracket på, denne idé er jeg dog ikke så stor fan af, nogle der kan tale for og imod? Tænker fordele kontra ulemper?

Næste spørgsmål, båden findes os fra fabrikken i en model tilegnet påhænsmotor den hedder 2100 cx. Som jeg kan læse er den godkendt til 120 samt 150hk påhænsmotor.

Der skal monteres en frabriskny motor på båden når den er færdig, valget for mig vil naturligt være en 140hk suzuki da den har flere fordele, den er let i vægt, god ydelse og et fornuftigt brændstofs forbrug, har en 140hk på min nuværende båd så kender motoren temmelig godt. Men vil en 140 overhovedet være nok til så stor en båd? Javel med den rigtige propel vil det kunne lade sig gøre, at få den op og plane, men ønsker som minimum en hastighed på 40 knob.

Næste valg vil være en 200hk suzuki df kender denne motor fra min kammerarts båd, det er en ordenligt fætter med masser af kraft som snildt slæber hans 24 fods op på 75km/t. Men forbruget er tilgengæld knap så sjovt 🤣.

Ellers står valget på at ombygge båden til 2X115hk 😅.

Kom gerne med nogle indspark, hvad havde i gjort og hvorfor? 😁


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  maxum 2100 ombygning til påhængsmotor
  • #1   22. aug 2022 Min egen Four Winns 195 kunne leveres i en 205 udgave ( 1 fod større ), og både med indenbords og udenbords.
    Udenbords var den standard med 150HK.

    I dit tilfælde vil 140HK nok være lidt i underkantenm fordi din båd er lidt større, og tungere.

    Jeg ville gå efter 175HK på hækken....


Kommentér på:
maxum 2100 ombygning til påhængsmotor

Annonce