{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
914 visninger | Oprettet:

VHF kodning af kanaler {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt ny i VHF sammenhæng, har lige taget VHF certifikat og købt en HIMUNICATION HM-TS18S.
Er der nogen der kan fortælle hvordan man sætter den op til de gængse kanaler fx lystbåde lystfiskeri?
Den er sat op med et hav af kanaler men hvordan ved jeg hvilke der er hvad ift L1 og L2 kanaler.
Jeg synes på trods af at have taget certifikatet at det praktisk er noget uoverskueligt ift opsætning og hvad man kan lytte med på.
Jeg synes ofte der er meget stille på de kanaler jeg prøver at lytte med på og der er meget lidt information omkring den praktiske anvendelse. Kurset er meget overfladisk omkring det tekniske og overordnede, men i praksis lidt svært at forstå ift den radio jeg selv har.
Skal man lave en søgning og se hvilke kanaler der kommer frem og hvordan ift sendestyrke 1w Vs 25w.
Og hvad skal squelch niveauet være når man søger?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  VHF kodning af kanaler
  • #1   24. aug 2022 Du skulle se denne serie på youtube, han forklare meget tydelig hvad der er hvad.
    https://www.youtube.com/watch?v=DNVPEOBVxMw&ab_channel=DUELIGHEDSKLUBBEN


  • #2   24. aug 2022 Det står højt og tydeligt i displayet hvilken kanal du er på.

    Kanal 16 er nød og opkaldskanal, og derudover har du på dit VHF kursus lært omkring interskibskanaler, havnekanaler og arbejdskanaler.

    L1 og L2 er to selvstændige kanaler.


  • #3   24. aug 2022 Jeg spørger til det tekniske i opsætning.
    Kan jeg gå ud fra at radioen er sat op fra starten af eller skal man lave en søgning og så finder den kanaler.
    Men den finder vel kun kanaler der er kommunikation på når den søger eller hvordan.
    Jeg har testet med Lyngby Radio på kanal 16 og det skulle gå ok igennem jeg synes bare ikke jeg kan høre noget på andre kanaler.
    L1 og L2 hedder på min radio bare 1 og 2 og så står der telefoni på dem. Jeg kan ikke høre nogen som helst kommunikation der.
    Nu ved jeg så ikke hvor tit de bliver brugt men pointen er at jeg ikke synes der sker ret meget på min VHF radio og er derfor i tvivl om den overhovedet er opsat.


  • #4   25. aug 2022 Din rdo er opsat med alle kanaler klar. Du skal ikke gøre andet end at tænde den..

    PS. HUSK AT ANTENNEKABEL SKAL VÆRE MONTERET DA DU ELLERS KAN BRÆNDE RDO AF....

    Mhs til kanal L1 og L2 som er det mange kalder sludrekanaler. Altså kanaler man kan bruge til at småsludre i havnen med andre både eller holde kontakt til sin gummibåd hvis ungerne er sejlet mod land. Nogen rdo. kræver at disse skal eftermonteres hos forhandleren. L1 og L2 Disse bruges ikke så tit, så derfor hører du sjældent noget på dem. Selv bruger jeg dem kun til at holde kontakt til min gummibåd når ungerne bruger den.
    Jeg synes dog at jeg kan huske de var forprogrammeret på min rdo. af samme mrk. som din. Mener dog der stod L1 og L2.
    Når du går til disse kanaler bør rdo selv skifte til 1W. Alle øvrige kanaler kører på 16W, men man kan selv skifte til lavere sendestyrke hvis nødvendigt.

    Mis til at lytte på kanaler. Du skal ikke forvente at du høre folk sludre på de forskellige kanaler. Norm. stiller man sin rdo. på kanal 16 (nød og kontakt kanal ) når man sejler og skifter over til en interskibskanal hvis man bliver kaldt. De kanaler burde du have lært om på rdo kursus, men det står i dit kursusmateriale hvilken kanaler der er bruges til hvad.
    Du skal altså ikke forvente at der er nogen hyggesnak når du tænder din rdo. Den er et hjælpemiddel når noget går galt.

    Hvis du bruger din båd til at fiske med og I er flere afsted i flere båd, så aftal en kanal (L1 el L2) i er på. Interskibskanaler sludre man ikke på, men udveksler oplysning m.m der har med sejladsen at gøre mellem to skibe.
    Nogen havne / bropassage bruger f.eks kanal 12 el. 16 til kommunikation, men det kan man se ved at bruge f.eks havneguiden el. søge på nettet. På nogen kortplottere kan man også se hvilken kanal den enkelte forhindring bruger.

    Jeg kan godt forstå man kan være lidt frustreret, men rdo kursus går kun på teori og ikke på materielbetjening. Der findes et hav af radioer og alle fungerer forskelligt. Mhs. til din rdo. så har du købt en god og ret enkel rdo. Den skal du nok blive glad for.

    PS. Normalt laver man rdo tjek til Lyngby rdo på en af deres arbejdskanaler og ikke på kanal 16, men man hører tit det sker på denne, men proceduren er at man bruger en arbejdskanal. Lyngby rdo tager det i stiv arm og svarer pænt alligevel.
    Håber du blev lidt klogere.


  • #5   25. aug 2022 Hej Jan tak for langt og fint svar.
    Jeg er godt med på den skal være tilsluttet inden man sender ift at brænde udgangen af, og har også fået svar fra Lyndby radio, men synes ellers der er meget stille på mine kanaler.
    Jeg kan godt se der står fx kanal 1 og 2 men ikke L1 og L2.
    Er det muligt de i så fald skal installeres hos forhandleren?
    Jeg synes ikke der sker noget som helst på mine kanal 1 og 2.
    Jeg kender desværre ikke andre der har båd og derfor ikke nogen med VHF jeg kan lave tests sammen med.
    Jeg synes jeg har rimeligt styr på det teoretiske fra kurset men det teknisk ift opsætning og brugen af radioen skal jeg nok lege lidt med, og bliver ikke meget klogere af manualen.
    Men tak for svar og forklaring.


  • #6   26. aug 2022 Kontakt evt. importør mhs til de to kanaler.

    ScanMarine DK ApS
    Tel.: +45 81 94 98 20


  • #7   27. aug 2022 Du vil kun høre noget på kanalerne hvis der er trafik (nogen der taler eller laver opkald) det er ikke som en bilradio hvor der konstant sendes underholdning.

    Kanal 16 er oftest den kanal hvor der er mest trafik, men der kan sagtens gå langt imellem. VHF er ikke brugt meget ift almindelig kommunikation med land da de fleste benytter deres mobiltelefon. Det vil primært være interskibskommunikation.


Kommentér på:
VHF kodning af kanaler

Annonce