{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
458 visninger | Oprettet:

Minimum motorstørrelse {{forumTopicSubject}}

Hey,

Vi har fornylig købt båd igen.. en fin Uttern 495HT madpakkebåd smiley

Der sidder en ældre 40HK 2takter på, som er alt rigeligt kraftigt til båden, men overvejer på sigt at skifte til en nyere 4takter.

Hvor langt ned i motorstørrelse kan jeg gå på sådan en båd her? bliver 20HK for lidt?

Vi sejler aldrig stærkt, altid ret kystnært og i stille vejr da vi har små børn med på 2 & 6 år.. Så påtænker at gå ned i motorstørrelse grundet dels vægt og brændstof økonomi.

Hvad kan gå an? Kan man gå i 20 eller 25HK? eller skal man holde sig til f.eks 30HK og op?

/Kasper


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Minimum motorstørrelse
  • #2   1. sep 2022 #1 Er klar over at 5Hk ville kunne skubbe båden, den skal dog stadig kunne flytte sig mere end det, men det kan godt være at jeg skal holde mig til 30HK og op efter smiley

  • #3   2. sep 2022 Du til komme til at spare brændstof ved at gå fra 2t til 4t jeg ville vælge en 25 til 30 hk

  • #4   3. sep 2022 20 hk er fint hvis i ikke skal plane, og tvivler på at 25 - 30 hk kan få den ud af vandet -der skal nok mindst 40 hypper til. Vær opmærksom på de 20 hk. 4 takt typisk er 2 cylinder, hvor 25 - 30 hk typisk er 3 benet, som giver mere behagelig motorgang. Vil nok selv vælge en 20 hk. 4 takt med efi, de er til at betale og har ekstremt lavt benzinforbrug, en enkel 25 liters tank vil snildt kunne række til en hel dags sejlads

  • #5   9. sep 2022 At montere en 20hk vil langt fra være optimalt, og det vil ikke give nogen dybere mening, desuden vil dit brændstofforbrug blive dårligere med en for lille motor. Du må hellere ofre hvad det koster og sigte efter en 40hk, det bliver os nemmere at sælge båden, hvis det på et tidspunkt skulle blive aktuelt, samtidigt har du mulighed for at plane med båden, og udnytte funktionaliten 100%. Gå aldrig ned i motor størrelse kun op :).

  • #6   9. sep 2022 Har selv monteret en 20 hk. på min Crescent 535, det fungere fint, den går ca. 12. knob på toppen, ved 8 knob bruger den max 2 liter i timen, vi gider alligevel ikke alle de tæsk det giver at plane i en fladbundet kabinebåd, og da båden overvinter ude, er det fedt "lige" at kunne tage motor af og stille ind i skuret, så tror det kommer an på hvad ens behov er. Er helt enig i det nok er nemmere at sælge en båd med motor der indfrier hele sættes potentialet.

  • #7   9. sep 2022 #5 Tak for svar, kan godt se dine synspunkter.

    #6 Vi er nok lidt samme sted som dig, vi sejler kystnært i stille vand med små børn, så farten eller om den planer er ikke et issue for os smiley

    Jeg ville nok evt. sætte den 2 takt til side, og hvis man så ville sælge på et tidspunkt, kunne man tilbyde den på to måder.


Kommentér på:
Minimum motorstørrelse

Annonce