{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
474 visninger | Oprettet:

Justering af gear {{forumTopicSubject}}

Hey,

Min fine 40hk. Evinrude, gik sådan lige i den lave ende i tomgang, så når den var i vand med modtryk i udstødningen kunne den ikke holde sig igang, så tomgangen er justeret lidt op så den står bedre..

Det gør så at den løber lidt hurtigere i gearet, så nåe jeg nu går i bak skurer den lidt i gearet, og det vil jeg gerne have justeret væk.

Men... Skal kablet justeres længere eller kortere? logisk ville jeg sige længere... men hvis jeg nu justerer det længere, vil det så ikke kunne give en udfordring i fremad gear?

Alt kører lækkert og flydende og hopper fint i frigear, og det ser ud som om at den skubber armen helt i bak, men svært at se om det er 95% eller 100%..

Kabler er ret nye, og der er justering af give af begge veje...


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Justering af gear
  • #1   6. sep 2022 Den skal justeres så du sætter i gear før gassen bliver åbnet fra tomgang. Dvs kablet skal være længere hvis det er et problem du gasser op før den går i bakgear.

    Et længere kabel vil omvendt give senere indkobling af fremad gear, så du må prøve dig lidt frem, det plejer at være ret nemt at se hvornår gasspjældene begynder at røre på sig, og det bør være "et stykke efter" du går i gear.

    Den kan dog også børste gear hvis du er for længe om at komme i gear? Hører du motoren gå op i omdrejninger før den går i gear?

    Nu ved jeg ikke hvilken model din motor er, men på gamle motorer er der en baklås der låser motoren fast i fri/bakgear, hvis den er slidt/ude af justering kan det påvirke skift til bakgear?


  • #2   6. sep 2022 Tak for svar Per smiley

    Jeg havde ikke lige luret den der med at se hvornår gassen begynder at bevæge sig, men umiddelbart ser det ud til at den burde være tilbage i gear før den åbner gassen.

    Synes ikke at det lyder som om at den når at gasse op før den går i gear, og synes jeg er rimelig snap til at få den i gear..

    Jeg må prøve at forlænge det lidt på fingerskruerne nede på motoren og se om de bliver bedre, og om det så gør noget ved fremad gear, hvis det gør, er det vel et spørgamål om at finde den gyldne mellemvej.

    Motoren er en Evinrude E40ELCDE


  • #3   6. sep 2022 Det var så lidt, Kasper.
    Det lyder som om du kan justere din motor, mon ikke det hjælper.
    Jeg kender ikke din motor, men det er jo en ældre model. Har den power tilt eller manuel?

    Min gamle mariner/yamaha havde problemer med at gå i bakgear, da den både skulle gå i bakgear og gå i indgreb i tiltmekanismen, så den ikke vippede op. Det krævede en del justering før det virkede.


  • #4   6. sep 2022 Den er uden power trim, s0 det er manuelt, men den klikker i sådan en lås når man lægger den ned.. så kan ikke se at den går i noget indgreb samtidig med at man sætter den i bak...

    Min går fint i baggear, den når bare lige at skure tandhjulene når den går i..


  • #5   6. sep 2022 Ok, så er det nok ikke låsen der er problemet, husker bare den gav mere modstand på min når jeg skulle i bakgear, hvilket gjorde jeg ofte børstede tænder inden den gik i indgreb.

Kommentér på:
Justering af gear

Annonce