{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
675 visninger | Oprettet:

Nordeck jolle {{forumTopicSubject}}

Vi har netop taget vores Nordeck jolle op for vinteren (vi købte den i sommer).
Jollen var overraskende tung og kølen viste sig at være fuld af vand, men tæt (der drypper ikke vand ud).
Vi tippede jollen bagover og så sprøjtede vandet lodret op gennem et lille hul i dørkpladen agter ude.
I styrbords side af kølen ager sidder en prop (måske en lænseventil).
Er der nogen der kender til sådan en opbygning ?

Kommentarer på:  Nordeck jolle
  • #1   1. okt 2022 Rens malingen af proppen og rundt om, så kan du bedre se hvordan den sidder fast.

Ofte kommer vandet i dobbeltbunden, inde fra båden, især hvis der har stået regnvand i båden.

Men hvor der kommer vand ud når i tipper den op, er det under vandlinjen så kan vandet jo også være kommet ind der.

• #2   1. okt 2022 Tak for svar.

Vandet kom ud i dørkpladen inde i båden.
    Ja, der har stået regnvand i hollen, så det kan jo også komme ind gennem samme hul.
    Hvad er formålet med den (sikkert overmalede) bundventil ? Kan det være en selvlænsende funktion ?

• #3   2. okt 2022 Tror mere det er en prop til at tjekke dobbelt bunden for vand, og lukke evt vand ud..
    Men der burde ikke være vand i en dobbeltbund, det får træet til at rådne.
    (der er næsten altid træ, spanter og plade i dørken)

• #4   2. okt 2022 Emnet har været taget op mange gange her på Baadgalleri. Prøv at søge efter "nordeck" under forum, så kommer de frem. Feks. denne her tråd. https://www.baadgalleri.dk/forum/generel-diskussion/15006-nordeck_15 Nordeck er fremstillet således, at der kan komme vand ind i dobbeltbunden, for at gøre båden mere stabil hvis du holder stille, eller sejler langsom. Når du giver den lidt fart igen, ja så løber en del af vandet ud igen ( ejektor virkning ) via den prop du har taget billede af. Jeg havde selv en Nordeck 15 for mange år siden, og der satte jeg en rustfri gevindprop i hullet, da båden var pokkers tung når den skulle op på traileren, og det tog laaaaang tid inden alt vandet var løbet ud. Når jeg så kom hjem, så skruede jeg proppen ud, så evt. vand kunne dryppe ud. NB: Hullet på min Nordeck var ødelagt i gevindet, så jeg lavede en 50x50x2mm rustfri plade og svejsede en lille gevindstuds på ( som gik ind i skroget ), og som passede til min nye rustfri gevindprop. Pladen blev limet og nittet fast, og efterfølgende fik den et par lag glasfiber.

• #5   2. okt 2022 Mange tak for svar. Et extra spørgsmål.
    Da vi ville afmontere motor i går tippede vi båden bagover og så kom der springvand i agter skibskiste (og det var faktisk der vi blev opmærksomme på vandet i kølen). Er det mon origalt ?Se foto.

profilbillede
  • #6   3. okt 2022 Kort sagt. NEJ. Ballasttanken på sådan en Nordeck skal kun have adgang til luft ude i stævnen via et 1" rør/slange, og så vand til/fra via proppen som du har taget billeder af nede ved kølen. Resten er revner eller tidligere ejere har boret huller.

• #7   3. okt 2022 hvis jeg husker korrekt er det 280 liter vand der kan være i kølen på en nordeck.

• #8   17. okt 2022 Hvis det var min båd vil jeg bare slippe omkring hullet og ligge et par lag glasfiber måtte

• #9   17. okt 2022 Hvis det var min båd vil jeg bare slippe omkring hullet og ligge et par lag glasfiber måtte

• #10   17. maj Så skal vi snart have Nordeck jollen i vandet, men som tidligere skrevet, er der lidt udeståender som I fik afdækket.

Hvad kalder man den prop / ventil der sidder under vandlinjen (se tidligere foto i denne tråd), hvis jeg skal købe ny) ?

• #11   18. maj Jeg er kommet frem til, at der ikke har siddet nogen ventil i bunden af min Nordeck jolle, da den kom fra fabrikken. Den er designet med åben køl. Er det korrekt forstået ?

• #12   18. maj det lyder usandsynligt

• #13   18. maj Da båden var ny for 40-50 år siden, blev den født med lænseprop. Slib ned og sæt en standard bundprop i. Lim proppen fast med polyester, og så er den ged barberet. https://nordjysk-marine.dk/shop/173-bund-og-draenprop/17772-bundprop-messing-skruer-60mm/

Kommentér på:
Nordeck jolle

Annonce