{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.104 visninger | Oprettet:

Bo P
Bo P
Tilmeldt:
13. mar 2005
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 52

Kommentar til Installation af FWC? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Nu vil jeg høre om nogen af jer har nogen kommentarer til FWC (Ferskvands Køling)

Jeg overvejer meget stærkt at installerer FWC på min motor, det drejer sig om en Mercruiser 3.0 L fra 1996.

Til denne type motor fås kun et såkaldt halv systems køling, dvs. kun motorblokken bliver kølet med ferskvand.
Systemet kan erhverves i USA for små 300 $ inkl. alt.

Jeg har hørt meget der taler for, men jeg har også hørt noget imod. Her vil jeg lige stille det der taler for og det der taler imod, op i punkter

For:
Bedre motor temperatur, hvilket føre til bedre benzin økonomi.
Mindre korrosion i motoren, dvs. længer motor levetid.
Vinterkonservering letgøres

Imod:
Nogen siger der er problemer med at installerer det på en motor af ældre dato, da der allerede er dannet en smule rust inden i motoren, hvilket med tiden vil løsrive sig og sætte sig i køleren.
Mere eftersyn efter lækager i kølesystemet.


Er der nogen, her i dette forum der har erfaringer med, med installation af sådant system?
Nogen der kender en dansk forhandler af sådant system?

Ydermere vil jeg sætte stor pris på, hvis nogen af jer vil give en kommentar til dette.

Der kan læses mere om FWC (Se nederst i menuen til venstre)

(link fjernet)

På forhånd tak


Kommentarer på:  Kommentar til Installation af FWC?
  • #1   15. mar 2005 Har selv en motor fra 96 (som bo´s)og går også med de mange spørsmål ang fv-køling, renovation, res dele osv. (står noget+links i min profil)
    Lasse J - kan ikke helt følge dig -er ikke pengende værd- en "gammel" motor på 9 år er jo ikke bare færdig eller? Igen er motoren velholdt mener jeg godt det kan svare sig at renovere den og montere fv-køling, er jo desværre svært at se hvor meget rust/tæring der er, indtil den er skilt ad.
    Spi D - pakninger er vel det første der går? hva jeg har hørt holder manifolder det dobbelte af de 8 år, og fra min gamle volvo aq170a år 86 er der stort set ingen rust i?! ang trialer båd siger min mekaniker det modsatte - ligger båden i vandet er der vand i motoren og derfor mindre mulighed for rust/tæring derimod når den kommer på land, ingen vand men masser af luft til at starte processen?!


  • Bo P
    Bo P Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 52
    #2   15. mar 2005 Nu har jeg læst den ene Internet hjemmeside, efter den anden (både på DK,SE,DE,USA) for at få informationer om FWC.

    Min konklusion er så at det godt kan betale sig, at installerer på min båd. idet båden er en trailerbåd og den er ydermere blevet gennemskyllet efter hver sejlads, samt fyldt med kølervæske hver vinter.
    Hvad siger i? er jeg helt galt på den?

    til Stefan J selvom båden står på land er selve motoren altid fyldt med vand, medmindre ”drain plugs” fjernes, kun drev + vandpumpe drænes automatisk. hvilket der ingen betydning har, da dette er lavet af Aluminium og Rustfritstål.
    Jeg vil også mene at en motor og manifold burde holde mere end de 8-10 år.

    Men så kommer det næste problem, hvor skal jeg købe det? USA, Sverige eller tyskland?
    Læste inde på Stefan J profil, at man kunne få sættet i SE for en god pris + der var nogle link til en masse forhandlere i SE, men kunne desværre ikke finde priser på netop det FWC sæt der passer min motor.

    Men hvis nogen kender priser + forhandler, høre jeg meget gerne fra dem!!!!


    Mvh
    Bo R petersen


  • Bo P
    Bo P Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 52
    #3   15. mar 2005 Mht. rust der løsriver sig, kan man ikke bare installere et filter mellem selve motoren og køleren?
    Har desuden læst, at de fleste kølerer kan skilles ad og renses....


  • Bo P
    Bo P Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 52
    #4   16. mar 2005 Okey så...
    men når i siger renovering, hvad indebære det så normalt udskiftning af?
    (En del dele er allerede skiftet på min motor)


  • Bo P
    Bo P Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 52
    #5   16. mar 2005 Jeg har fået skiftet en del af tæringsdelene, og det er derfor jeg ville skifte til FWC.
    Jeg fik lavet en Kompressionstest ved triton sidste sommer, de målte næsten den samme kompression, som på en ny motor. Så jeg er ikke så nervøs for de indvendige sliddele!
    Så jeg håber den har nogle år endnu.
    Men det helt sikkert, at når den gamle ikke kan mere, kommer jeg en sprit ny motor i, de kan jo erhverves herhjemme for under 30.000.-


  • Bo P
    Bo P Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 52
    #6   16. mar 2005 Ja, det var den annonce jeg faldt over. motorene de må være impoteret fra USA, Hvor man kan købe merc motorer til 1/3 af hvad de koster herhjemme.
    Og det er jo begrænset hvad det koster at få en palle fra USA til Dk.
    Hvis landet ligger sådan, er det vel ikke så underligt ,at han kan sælge dem til den pris????


  • #7   17. mar 2005 Lasse J - Vi er skam ganske enige, at skal der monteres fv-køling skal det være samtidigt med en evt renovation af motor.
    Bo P - Lad mig endelig høre hva du finder ud og gør i dit tilfælde m.m? skal nok også selv melde tilbage.
    Jeg er også stødt på nogle "billige" motore på dba.dk


  • #8   21. mar 2005 Omkring det med "garanti" så kan jeg kun sige én ting.... De af mine kammerater som har købt med "garanti" og samtidig været ude for et motorhaveri har i sidste ende kun fået en del af omkostningerne dækket - Der er jo i sidste ende 1000 måder at få ejeren gjort delvist "skyldig" på hvis skaden sker.

  • Bo P
    Bo P Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 52
    #9   27. mar 2005 Lasse J> Bekymre sig om penge? nu er det ikke fordi et FWC system koster alverden, jeg gav 3500.- dkr. i USA, i dette beløb er der inkluderet told og dansk moms samt porto (Expres dvs. modtog pakken en uge efter bestilling)

  • Bo P
    Bo P Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 52
    #10   27. mar 2005 Og hvis dette giver motoren bare 2 år ekstra, så mener jeg pengene er givet godt ud...

  • Bo P
    Bo P Tilmeldt:
    mar 2005

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 52
    #11   30. mar 2005 > Ole N

    Hvis du står for en udskiftning af manifold og knæ, kan jeg oplyse at det ikke er lønsomt at købe det i U.S.A, grundet den høje vægt på disse dele medfører en himmelsk høj forsendelsespris.
    I stedet vil jeg anbefale dig at kigge hos denne danske forhandler Http://www.thistedmarinecenter.dk/
    Disse priser er helt iorden


  • #12   21. apr 2005 Hej. Jeg har læst det i har skrevet ang. FWK.
    Det jeg godt kunne tænke mig at vide er adr. til Zigarous racing hvor Lasse J skriver at man kan købe en motor til 5000 $ Da den 5.0 EFI jeg har liggede i min er for lille.


Kommentér på:
Kommentar til Installation af FWC?

Annonce