{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
766 visninger | Oprettet:

større motor, eller mere lydsvag 30 hk. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sejlere

på min båd står max størrelse motor som kw men ikke max heste.

jeg drømmer om en lidt større motor med 4 cyl så den ikke skal arbejde så hårdt hele tiden og samtidig have færre vibrationer.

Min 30 hk har langt flere vibrationer og grovere gang end den 20'er jeg havde før. bevares den har også meget mere power, men skal stadig arbejde meget hvis vi er 3 i båden og så larmer den synes jeg.

Er der nogen mulighed for at have en større motor på når det måles i kw? fx begrænse gassen lidt eller hvad ved jeg. begrænsningen er 23kw

måske et dumt spørgsmål, men tænkte om der var et smuthul forsikringsmæssigt i kw kontra hk, feltet med max hk er nemlig blankt.

Det er ikke for at ræse, men mere for at have en større motor der ikke skal arbejde så hårdt fremfor en mindre der kører wot meget af tiden. tænkte måske 40 eller max 50.

Alternativt søger jeg råd om den mest lydsvage 30 hk motor, eller erfaringer med om der er forskel i støjniveau på tværs af mærker.
min tanke er jo at 4 cylindre giver færre vibrationer, men synes ikke jeg finder det i de små motorstørrelser her.
det er en 30hk Hidea der er på nu.
Den virker som den skal men det er sgu som at starte en traktor smiley
gode råd modtages smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  større motor, eller mere lydsvag 30 hk.
  • #3   19. mar 2023 Tror du skal op i 40-50hk mindst for at finde en 4 cylindret. Suzukis 60hk er endda kun 3 cylinderet. Årsagen er, at så små motorer vil have meget små cylindre hvis slagvolumen for f. eks 30hk skulle "deles ud på" 4 cylindre.

    Hvis det er båden du har på galleriet, kunne nogle af vibrationerne måske skyldes det meget specielle motorudhæng du har? Er det standard på den type båd, har aldrig set sådan et før, og for mig at se "skriger" det på vibrationer


  • #4   19. mar 2023 Båden er ved at få lavet kaleche, så bliver billederne opdaterede Per.
    Der er ikke set back mere, det er bare en 30’er på agterspejlet.
    Jeg vil jo sagtens mene at jeg vil kunne betjene en 50hk bag på uden problemer, men om forsikringen er enig ved jeg skisme ikke. Nogen der har prøvet den dialog? Der er kun 10kg forskel på den 50’er og den 30’er der er på.
    Når Man ser i USA synes jeg jo de kører med mindst 150hk på alle Både nærmest 😂 så har jo helt svært ved at tro at en 50 hk betjent roligt vil flå det hele fra hinanden.
    Men er mange 40hk ikke ens i opbygning med en 30’er? Så kunne man vel snige sig til sådan en i en snæver vending.
    Hvis det så ender med en 30 hk hvilken er så mest rolig i sin gang ?


  • #6   19. mar 2023 Hvem er du forsikret ved nu Frederik? Hvis man må spørge smiley

  • #7   19. mar 2023 50 eller 60 hk på.

  • #8   19. mar 2023 Hvad med blot at sætte en skrue med større stigning på? Så vil omdr i march fart gå ned. Du vil nok tabe på topfart også, men da det jo er en halvplanende jolle du har, er den vel ikke til ræs?



  • #9   19. mar 2023 Nej den er bestemt ikke til ræs men Vil nok kalde den hel planende for havde en Nordeck før og der går den her noget bedre. Det er mest for lækkerheden og overskud med march fart
    Jeg gerne vil have den 50’er jeg har kigget på smidt på, men vil ikke i ballade med forsikring. Jollen er jo ny og jeg kan hænge mig i motoren uden den giver sig, så tænker jo snildt den kan holde, men om forsikringen kan snakkes omkring en ved mærkning ved jeg sgu ikke. Hvad siger man lige?? 😅


  • #11   19. mar 2023 Der er kun een der kan svare seriøst på hvad forsikringen siger til en 50hk motor og det er ....forsikringen smiley

    Hvis de godkender det, så få det skrevet i papirerne.

    Nu ikke for at være mærkesnob, men det kan måske også være en mulighed at vælge et andet fabrikat end Hidea? Honda f.eks har noget af det mest lydløse jeg har oplevet.


  • #12   19. mar 2023 Jeg har skrevet til 5 nu hehe så ser vi hvad de svarer.
    Jeg skal have en Yamaha eller lign næste gang, men er nu aldrig blevet ladt i stikken af hideaen, men der har været nogle ting med byggekvaliteten og småfejl som gør mig utryg ved fx at sejle på tur henover et par dage. Så må hellere prøve en yam eller lign. Og se om det er alt det folk snakker om smiley så er det bare om det er en 30, 40 eller 50’er 😅


  • #13   19. mar 2023 Ville klart tage en 50 eller 60 hk da den er billiger og sejle med

  • #14   20. mar 2023 Nå nu undersøger jeg det jo lidt, så vil lige dele mine opdagelser.
    så fik jeg første svar fra pantaenius. Det var et nej.
    Jeg var inde på first.dk forsikring som kun forsikrer efter antal knob, skrog osv.
    har vedhæftet screenshot. De spørger ikke til CE mærkning, så man kan få tanken at de er ligeglade.
    Jeg tænker en del af dem som har større motorer forsikret, ikke har været tydelige omkring at der er tale om overmotorisering. Så er spørgsmålet jo om man behøver det hvis man har svaret på alt det de spørger om i skemaet.
    Har spurgt ved if, gf, tryg, og danske tursejlere. Spændende hvad de svarer.
    God aften.


    profilbillede
  • #16   20. mar 2023 Ja det gir mening. Men den der med at de spørger til hastighed giver jo mere mening. Jeg vil gerne selv påtage mig ansvar for egen båd såfremt jeg skulle splitte den ad med motoren (for det er jeg sikker på jeg kan styre) men det er det der med tyveri og ansvar for andre hvis uheldet er ude. Slet ingen der kender et firma der er til at snakke med?

  • #17   20. mar 2023 Jeg tror helt ærligt ikke der er nogen forsikringsfolk der vil lægge navn til at forsikre en båd med næsten dobbelt så mange hk som den er godkendt til. Men skulle du finde een, må du endelig sige til, for det er jo de andre forsikringstagere i det firma der hænger på den øgede risiko

    Du får jo heller ikke en VWUP forsikret hvis du lægger en 200hk motor under hjelmen og er ærlig omkring det? Heller ikke hvis du siger "jamen jeg kører aldrig over 80, synes bare 6cyl lyder meget bedre end 3"

    Om ansvarsforsikringen dækker uanset ved jeg ikke, men ved af erfaring forsikringsselskaber forsøger at tørre udgiften af på kunderne hvis de kan. Så måske de lægger ud i første omgang og derefter kræver pengene fra dig?

    Kasko forsikring kan du helt sikkert skyde en hvid pind efter, for båden er jo tydeligvis ikke bygget til de kræfter.

    Du kan jo så vælge et selskab der ikke spørger efter godkendelse og håbe det går godt og du ikke får brug for forsikringen. Men det er jo så "mod bedre vidende" og endda dokumenteret herinde, og forsikringsfolk går også på nettet...


  • #18   20. mar 2023 Hehe nej Per det kan være det bliver op ad Bakke, nu får vi se, men tænker så igen, hvad med dem der skriver båden er godkendt til 75 men de har 250 på. (Har jeg læst flere steder her på Forum) Hvor har de forsikring? “Jamen jeg har forstærket den” jojo men det er da nogle flere kræfter end de 50 i dette tilfælde, og det virker jo til at lykkes for nogen. Men om de har været ærlige og oplyst mere end forsikringen ber om er en anden sag. Kunne sagtens leve med ansvar og tyveri forsikring, men kan det ikke lade sig gøre må jeg jo leve med mindre motor smiley

  • #19   14. apr 2023 Køb en båd der er godkendt til flere hest

  • #20   14. apr 2023 Tror du har misforstået spørgsmålet Anton. Det går ikke på ny båd, men ny motor. Men tak smiley

  • #21   14. apr 2023 er helt med Men hvis du vil have en mere lyd svag motor for at den er mere lydsvag skal den have ved flere heste og båden kun er godkendt til 31 så bliver du nødt til at købe anden båd der har samme størrelse men er godkendt til flere heste.

  • #22   14. apr 2023 Det står ret tydeligt i min overskrift. Læs den igen. Er fint tilfreds med båden. Har hørt rigeligt med motorer til at vide at alle ikke lyder ens. Derfor spørger jeg til erfaringer med hvilke der er lydsvage/vibrationssvage og ikke til ny båd, men tak for din tid.

  • #23   15. apr 2023 Har du fået gjort mere ved dit motorkøb Anders? Jeg har åbenbart for lidt at lave (sidder og venter på kl bliver 0100 og teenageren skal hentes fra fest) og kigger lidt støjtests for påhængsmotorer.
    Der er ingen specifikke på 30hk området, men de tests jeg kan finde roser alle Honda for at være den mest støjsvage. Det er også min egen erfaring, da jeg tog speedbådskørekort var der en 80hk honda på sejlskolens båd, den var meget støjsvag, også i forhold til min nuværende 80hk Suzuki (som jeg husker i alt fald)


  • #24   15. apr 2023 Det er en god tjans du har fået der Per 😅, den er jeg lige 3 år fra, så er det mig.

    Jeg har spurgt til de forskellige forsikringer og faktisk fundet forsikringsselskab der gerne dækker en større motor med mindre fx motoren knækker af hækken. Men del har jeg det fint med, de dækker stadig tyveri, påsejling og alt den slags som ikke er direkte linket til en større motor.

    Så jeg er sgu lidt varm på at smide en 40 eller 50er på. Går nok på en Yamaha hvis det er, men har også hørt det du siger med Honda der.
    Vil gerne selv kunne lave service på sigt og der synes jeg mange skriver at Yamaha er lidt lettere at servicere. Suzuki synes jeg ellers der er mange der beskriver som lydsvag, så det overrasker lidt. Er den ny og er du ellers glad ved Suzuki? De laver da også lækre motorer gør de ik?


  • #25   15. apr 2023 Jeg er meget glad for min Suzuki, den er super nem at servicere og har kædetrukket tandrem, så ingen rem at skfte. Den er også meget lydsvag synes jeg, men nu kom jeg også fra en 2cylindret 60hk 2-takter fra 80erne, så alt vil jo være mere lydsvagt for mig.

    Suzuki er 3cyl op til og med 60hk - så er lyden lidt mere rå (prøvesejlede een) men stadig acceptabel


  • #26   16. apr 2023 min bror har Yamaha. de siger ikke meget

Kommentér på:
større motor, eller mere lydsvag 30 hk.

Annonce