større motor, eller mere lydsvag 30 hk. {{forumTopicSubject}}
Hej alle sejlere
på min båd står max størrelse motor som kw men ikke max heste.
jeg drømmer om en lidt større motor med 4 cyl så den ikke skal arbejde så hårdt hele tiden og samtidig have færre vibrationer.
Min 30 hk har langt flere vibrationer og grovere gang end den 20'er jeg havde før. bevares den har også meget mere power, men skal stadig arbejde meget hvis vi er 3 i båden og så larmer den synes jeg.
Er der nogen mulighed for at have en større motor på når det måles i kw? fx begrænse gassen lidt eller hvad ved jeg. begrænsningen er 23kw
måske et dumt spørgsmål, men tænkte om der var et smuthul forsikringsmæssigt i kw kontra hk, feltet med max hk er nemlig blankt.
Det er ikke for at ræse, men mere for at have en større motor der ikke skal arbejde så hårdt fremfor en mindre der kører wot meget af tiden. tænkte måske 40 eller max 50.
Alternativt søger jeg råd om den mest lydsvage 30 hk motor, eller erfaringer med om der er forskel i støjniveau på tværs af mærker.
min tanke er jo at 4 cylindre giver færre vibrationer, men synes ikke jeg finder det i de små motorstørrelser her.
det er en 30hk Hidea der er på nu.
Den virker som den skal men det er sgu som at starte en traktor
gode råd modtages
jun 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.396
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 53 Både: 1 Emner: 18 Svar: 830
Hvis det er båden du har på galleriet, kunne nogle af vibrationerne måske skyldes det meget specielle motorudhæng du har? Er det standard på den type båd, har aldrig set sådan et før, og for mig at se "skriger" det på vibrationer
jan 2021
Følger: 14 Følgere: 45 Både: 1 Emner: 12 Svar: 83
Der er ikke set back mere, det er bare en 30’er på agterspejlet.
Jeg vil jo sagtens mene at jeg vil kunne betjene en 50hk bag på uden problemer, men om forsikringen er enig ved jeg skisme ikke. Nogen der har prøvet den dialog? Der er kun 10kg forskel på den 50’er og den 30’er der er på.
Når Man ser i USA synes jeg jo de kører med mindst 150hk på alle Både nærmest 😂 så har jo helt svært ved at tro at en 50 hk betjent roligt vil flå det hele fra hinanden.
Men er mange 40hk ikke ens i opbygning med en 30’er? Så kunne man vel snige sig til sådan en i en snæver vending.
Hvis det så ender med en 30 hk hvilken er så mest rolig i sin gang ?
jan 2021
Følger: 14 Følgere: 45 Både: 1 Emner: 12 Svar: 83
sep 2010
Følger: 35 Følgere: 563 Både: 7 Annoncer: 1 Emner: 53 Svar: 750
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 53 Både: 1 Emner: 18 Svar: 830
jan 2021
Følger: 14 Følgere: 45 Både: 1 Emner: 12 Svar: 83
Jeg gerne vil have den 50’er jeg har kigget på smidt på, men vil ikke i ballade med forsikring. Jollen er jo ny og jeg kan hænge mig i motoren uden den giver sig, så tænker jo snildt den kan holde, men om forsikringen kan snakkes omkring en ved mærkning ved jeg sgu ikke. Hvad siger man lige?? 😅
jun 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.396
Så vigtigt at få det afklaret med forsikringen, og få det på skrift..
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 53 Både: 1 Emner: 18 Svar: 830
Hvis de godkender det, så få det skrevet i papirerne.
Nu ikke for at være mærkesnob, men det kan måske også være en mulighed at vælge et andet fabrikat end Hidea? Honda f.eks har noget af det mest lydløse jeg har oplevet.
jan 2021
Følger: 14 Følgere: 45 Både: 1 Emner: 12 Svar: 83
Jeg skal have en Yamaha eller lign næste gang, men er nu aldrig blevet ladt i stikken af hideaen, men der har været nogle ting med byggekvaliteten og småfejl som gør mig utryg ved fx at sejle på tur henover et par dage. Så må hellere prøve en yam eller lign. Og se om det er alt det folk snakker om
jan 2009
Følger: 38 Følgere: 40 Både: 7 Emner: 24 Svar: 183
jan 2021
Følger: 14 Følgere: 45 Både: 1 Emner: 12 Svar: 83
så fik jeg første svar fra pantaenius. Det var et nej.
Jeg var inde på first.dk forsikring som kun forsikrer efter antal knob, skrog osv.
har vedhæftet screenshot. De spørger ikke til CE mærkning, så man kan få tanken at de er ligeglade.
Jeg tænker en del af dem som har større motorer forsikret, ikke har været tydelige omkring at der er tale om overmotorisering. Så er spørgsmålet jo om man behøver det hvis man har svaret på alt det de spørger om i skemaet.
Har spurgt ved if, gf, tryg, og danske tursejlere. Spændende hvad de svarer.
God aften.
jun 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 17 Svar: 4.396
Ellers kan de jo bare sige, at naturligvis må du da ikke sejle med en større motor en båden er godkendt til. Også selv om man har udfyldt en formular med diverse oplysninger.
jan 2021
Følger: 14 Følgere: 45 Både: 1 Emner: 12 Svar: 83
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 53 Både: 1 Emner: 18 Svar: 830
Du får jo heller ikke en VWUP forsikret hvis du lægger en 200hk motor under hjelmen og er ærlig omkring det? Heller ikke hvis du siger "jamen jeg kører aldrig over 80, synes bare 6cyl lyder meget bedre end 3"
Om ansvarsforsikringen dækker uanset ved jeg ikke, men ved af erfaring forsikringsselskaber forsøger at tørre udgiften af på kunderne hvis de kan. Så måske de lægger ud i første omgang og derefter kræver pengene fra dig?
Kasko forsikring kan du helt sikkert skyde en hvid pind efter, for båden er jo tydeligvis ikke bygget til de kræfter.
Du kan jo så vælge et selskab der ikke spørger efter godkendelse og håbe det går godt og du ikke får brug for forsikringen. Men det er jo så "mod bedre vidende" og endda dokumenteret herinde, og forsikringsfolk går også på nettet...
jan 2021
Følger: 14 Følgere: 45 Både: 1 Emner: 12 Svar: 83
større motor, eller mere lydsvag 30 hk.