{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
324 visninger | Oprettet:

Er mit gear ødelagt? {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en gammel mercury 25 xd, som har stået i skur i 10 år. De mennesker som solgte den har ikke haft gjort noget med den efter faderen døde for 10 år siden.

Status.
1. Gaskablerne fra gaspinden gik i stykker, da jeg prøvede at sætte den i gear et par gange i slukket tilstand (mercury sættes i gear via gashåndtaget).
2. Jeg antog at sejheden i gearskiftet og det at kablet gik i stykker kunne skyldes gearkassen
3. Jeg løsnede skruen i benet og min bange anelse blev en realitet: Den var dejlig mælkehvid og lugtede fælt.
4. Nu er den tømt for olie og når jeg sætter den i gear den ene eller den anden retning og drejer skruen med hånden hopper mister den forbindelsen og hopper ud af gear, så stemplerne ikke bevæger sig.
5. Jeg har prøvet at afmontere propellen for at sikre mig, at det ikke er fordi den er ødelagt i narvet, men det er umuligt med det værktøj jeg har. møtrikken sidder fast som en i helvede.

Min teori er nu:
- gearet er smadret/tandhjulene rustet
- Fordi jeg har tappet gearolien kan tandhjulene ikke glide ind over hinanden ordentligt?

Nogle teorier fra jeres side?

(obs. motoren kører ellers fint)


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Er mit gear ødelagt?
  • #1   7. maj 2023 Et kabel der ikke er blevet rørt i 10 år sidder tit fast og skal skiftes
    men hvis du piller kablerne af og sætter den i gear på skifteren på motoren så skal den gå i gear ellers er der noget galt.
    Hvis olien er helt hvid så er der for meget vand i og når den så har stået i 10 år er det nok noget lort men jeg ville da prøve at skylle gearkassen ren og komme noget frisk olie på og motionere gearkassen og håbe på at den løsner s sig .
    Hvis olien er helt mælke hvid skal du have skiftet pakdåsen bag propellen men hvis den kun er lidt grå kan du godt sejle med den men når den har stået stille så længe SKAL den skiftes


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #2   7. maj 2023 hej du kan ikke trække motoren gennem skruen, den har friløb når motoren står i fremad gear prøv at sætte den i bakgear så skulle skruen blive fast.mvh erik

  • #4   7. maj 2023 Tak for jeres svar. Jeg har nu afmonteret benet og tømt den helt for den gamle olie presset nyt ind i. Når jeg skifter via stangen på benet går den i gear. Jeg tror derfor det var de gamle kabler den var gal med. De var slidte og rustne. Nu har jeg så i stedet for afmonteret gashåndtaget og med en anelse vold fået afmonteret de gamle kabler. Men lige som jeg var glad, gearet lader til at virke, er jeg nu bekymret for, at jeg ikke kan købe de to gas/gearkabler separat. De sad fast inde i gasgiverens ledstykke i hvad jeg troede var en konisk plast ting der holder kablerne på plads. Men efter kraftig hamren for at få dimsen ud - klippede også kablerne - lader den til at være fastgjort til selve kablerne og ikke en separat genstand, der presses sammen om kablerne, som man så ofte ser på påhængsmotorer. Kan man overhovedet købe sådanne nogle kabler eller skal jeg ud og købe en gammel arm med kabler fra USA eller England som koster en bondegård?

Kommentér på:
Er mit gear ødelagt?

Annonce