{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
461 visninger | Oprettet:

1989 45hk mercury motor tomgangskrue {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har købt en gammel speedbåd med en gammel mercury motor.

Den starter med det samme, og smider en super vand stråle.
Problemet er at den går noget højt i tomgang, så når jeg sætter den i gear lyder det ikke just godt.

Min kære lillebror som er automekaniker har kigget på den, og fandt også nogle skruer på de 2x kaburator der er, han kunne godt få stillet tomgangen lidt ned, men så snart vi gav den omdregninger og gik tilbage til tomgang gik den højt igen.

Vi blev aldrig helt kloge på om det egentlig var tomgangskrue eftersom der var en skrue på hver kaburator som hver især ændrede enten meget eller meget lidt på tomgangen.

Den tidligere ejer skriver at der sidder en tomgangskrue på karburator, men skriver ikke om det er den nederste eller øverste.

Jeg håber virkelig der er en der kan hjælpe os mere inden jeg giver en formue hos en båd mekaniker.
Jeg kan kun overføre 1 billede, og det er af den øverste karburator, skruer osv er det samme på den nederste. og håber i kan se jer ud af det.

På forhånd langet tak


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  1989 45hk mercury motor tomgangskrue
  • #1   22. maj 2023 Et billede mere her

    profilbillede
  • #2   22. maj 2023 Og det sidste af de 2 karburator her

    profilbillede
  • #3   22. maj 2023 Tror din bror er fra tiden efter karburator motorer?

    Den skrue der vises på 1. billede er en luftskrue, den justerer blandingen mellem luft og benzin i tomgang. Den bør stå 1½ omgang ud fra lukket position på begge karburatorer.

    Selve spjældet skal åbne synkront mellem de to karburatorer, derfor er det forbundet med en stang, den sorte stang der ses på sidste foto.

    De 2 cylindre skal synkroniseres, således begge spjæld åbner lige meget. Den rigtige måde er, at sætte et vaccum meter på hver manifold og så stille lidt høj tomgang (1500/min) på gassen og så justere spjældene med den skrue der forbinder spjæld armen til den sorte arm. Der er måske kun een skrue og een fast forbindelse, så justerer du kun den ene skrue.

    Man kan OGSÅ synkronisere uden vaccum meter, igen sæt gassen lidt højt og juster så de individuelle spjæld indtil motoren går mest jævnt.

    Endelig - og først nu - kan du justere tomgangs hastigheden ved den skrue der garanteret er endestop på den sorte stang der forbinder de 2 karburatorer. Juster så den står lidt højt i tomgang (12-1300/min) hvis I kører motoren på land med ørebøffer, når motoren kommer i vandet går den lavere pga udstødningen går ud af skruen under vandet


  • #4   22. maj 2023 Rens evt dysen

    profilbillede
  • #5   22. maj 2023 Den sorte arm skulle gerne forbinde de 2 karburatorer og sikre de åbner ens. Stopskruen til indstilling af tomgangs hastighed er måske nederst, kan ikke se det på foto

    profilbillede
  • #9   22. maj 2023 Tusind tak for svar.
    Ja det er han helt sikkert smiley

    Jeg tror det meste af det du skriver giver rigtig god mening, nu er der jo blevet stillet en hel del på de 2x karburator altså den skrue der ses på 1 billede, skal de drejes om så begge spjeld er lukket, og derefter 1½ gang ud?

    Jeg føler allerede de åbner og lukker synkront der er i hvertfald ikke blevet pillet ved den sorte stang der forbinder dem en endnu.

    Blot for at være sikker er det så denne skrue markeret med en rød cirkel du tænker der er tomgangs skruen?

    Endnu engang mange tak.


    profilbillede
  • #10   22. maj 2023 Haha sorry havde slet ikke set så mange havde svaret.
    Mange tak for det.

    Ja den er med fjernt gas og stangen er helt i bund.
    Når man fjerner gaskabel skal det så fjernes fra motor eller fra gas stangen?

    Jeg prøver mig lidt frem i morgen i høre fra mig!


  • #11   22. maj 2023 jeg har lidt svært ved at se hvilke skruer du har justeret på, men de 2 luftskruer skal i alt fald grundindstilles til 1½ gang fra lukket. Skru dem FORSIGTIGT i og drej så 1½ omgang ud. De er ikke almindelige skruer men ender i en spids, og voldspænder du dem bliver de ødelagt.

    Når du er igang ville jeg også rense de 2 dyser med trykluft, både dysen selv og blæs gennem hullet hvor dysen sidder.

    Synkronisering er mest for at sikre jævn gang fra tomgang op til 1/4 eller 1/2 gas, når du åbner helt er det fuldstændig ligemeget, specielt med butterfly spjæld som her

    Selve tomgangsskruen er med stor sandsynlighed den Jens har vist


  • #13   24. maj 2023 Hej alle.

    Tusind tak for alt jeres hjælp.
    Jeg har grundstillet luftskruerne, og fået stillet på tomgangskruen med hjælp fra jer.

    Den går meget bedre end før, så det er helt fantastisk!
    I kan give jer et kæmpe klap på skulderen.


  • #14   24. maj 2023 Tak for tilbagemeldingen Jonas, det er rart når en trådstarter vender tilbage smiley

    Så er det jo bare om at komme ud og nyde pinsen på vandet - og du kan jo tage mekaniker-lillebror med og give ham lidt røg smiley smiley smiley


Kommentér på:
1989 45hk mercury motor tomgangskrue

Annonce