{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
454 visninger | Oprettet:

Rasmus L
Rasmus L
Tilmeldt:
18. aug 2023
Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 2

Min første båd ... {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley

Jeg har købt min første båd, en Ryds 440 styrpultbåd med en Evinrude e-tec 40 hk 2 takt påhængsmotor. Jeg ved ikke præcis hvornår motoren er fra. Sælger påstår 2002-2003, men et klistermærke med 2006 på motoren gør mig i tvivl.

Er det nogen der ved, om denne motor er med generator der automatisk lader mit batteri? Båden starter som den skal, men jeg vil nødig få problemer med strøm på sigt. Bør jeg lade batteriet i ny og næ?

Derudover muligvis et åndsvag spørgsmål, men må båden stå parkeret på en skråning i længere tid? Tænker om det kan give problemer i motoren?

Ellers andet jeg bør vide om netop denne motor? Vedligehold, ting jeg skal tjekke?

På forhånd mange tak, håber I vil hjælpe grønskollingen.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Min første båd ...
  • #1   18. aug 2023 Det ser ud til at den lader med op til 80 eller 25 Ampere, det burde være rigeligt.
    https://www.evinrude.com/en-US/e-tec/e-tec-full-specs.html#tab=10

    Når den skal vinterkonserveres så er der en knap på den som du holder inde så sprøjter den olie ind i cylinderne, det skulle efter sigende være ret nemt, jeg har ikke selv en e-tec.
    https://www.youtube.com/watch?v=TvYMGo2FRuw
    https://www.youtube.com/watch?v=UN__zwe8SFg
    https://www.youtube.com/watch?v=g8VPRsGHNvs
    Det ser ud til at du sætter den i tomgang og giver den max gas til den går ud på første generation, søg på nettet med den årgang du har.


  • Rasmus L
    Rasmus L Tilmeldt:
    aug 2023

    Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 2
    #2   18. aug 2023 Hej Alexandru, tak for svar og links.

    Er der forskel på de forskellige årrækker af e-tec's, eller bør det være det samme så længe jeg finder info om en 40 hk 2 takt e-tec?

    Jeg kommer til at bruge båden i vinterhalvåret, så jeg formoder ikke den skal vinterkonserveres på samme måde som ovennævnte videoer? Er der andet jeg bør gøre for at passe på motoren over vinteren eller tilføre motoren? Jeg er med på, at båden selvfølgelig skal parkeres/opbevares tørt og godt når den ikke er i vandet.

    Tak igen.


  • #3   18. aug 2023 Hvis du ikke ved hvornår der er skiftet olier , motor og gear , samt impeller på motoren , ville jeg få det skiftet .
    Ellers på en e tec motor , er det hver 3 år de skal have det service .

    Hvis den kommer til og stå i længere tid , uden og blive brugt , ville jeg sætte en lader på batteriet . Især om vinteren . Bare en dag eller to


  • #4   18. aug 2023 det er vigtigt at påfylde den 2 takt olie som motoren er indstillet til for at den smøre korrekt, de fleste køre med xd 100 olie med spør sælgeren . ellers som nævnt få lavet service på motoren med smøring, gearolie og vandpumpe evt termostat.

  • Rasmus L
    Rasmus L Tilmeldt:
    aug 2023

    Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 2
    #5   18. aug 2023 Den er serviceret sidste vinter, og der er styr på olie situationen. Det er heldigvis dejlig nemt med disse maskiner med direkte indsprøjtning.

    Nogen der kan sætte et par ord på om der skal gøres noget additiv i motoren i vinterperioden?


  • #6   18. aug 2023 Du må kun påfylde DFI olie på den motor, det er den samme olie jeg bruger på min optimax (mercurys 2-takt der ikke produceres mere lige som din e-tec).
    https://bue-net.dk/vare/liqui-moly-marine-2t-dfi-motor-olie-5-liter-evenrude-e-tec/
    Skift impeller hver 5. år med mindre du bruger den rigtigt meget.
    Skift tændrør hver andet år med mindre du troller rigtigt meget, så bliver de rigtigt beskidte. Man kan evt rense dem hvis man vil spare lidt penge. Nu er det kun 2 tændrør hos dig så det er måske ikke bøvlet værd. (Jeg giver 350kr for 6 nye tændrør.)
    Kontroller gearolien hvert eneste år, mindst en gang om året. De anbefaler at man udskifter gearolien hvert år men jeg har kørt flere år (2-3) med den hvis der ikke kommer vand ind (det har jeg endnu ikke haft fornøjelsen af).
    Jeg har bruget stabilisator i vintermånederne hvor jeg ikke kommer ud og sejle og aditiv engang imellem, den mercury anbefaler til optimax men om den hjælper ved jeg ikke.

    En 2-takter er meget simpel mekanisk så det eneste nedbrud jeg havde var da ventilator remen hoppede af og blev beskadiget, nu har jeg en ekstra med hvis det skulle ske igen. Det skette kun den ene gang ude på vandet hvor en anden båd sejlede os ind til havn.


  • #8   23. sep 2023 Du skal bruge XD-100 to takts olie på e-tec så smører den bedst og bruger mindre olie , og hvis du vil brugen en anden olie skal motoren programmeres til det
    tro mig jeg har haft e-tec 115 og 130 i mange år og det virker bare
    2006 mærket på din motor er året hvor E-tec blev godkendt til at sejle på søer i usa hvor man normalt ikke måtter sejle med udenbords motorer jeg mener der står EMA emission


Kommentér på:
Min første båd ...

Annonce