{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
461 visninger | Oprettet:

Hjælp til Propel valg. {{forumTopicSubject}}

Har en Honda Bf90A som lige knap rammer 5000 rpm. og en topfart på 26 knob.
hvad jeg kan finde så ligger rpm området på sådan en mellem 5000-6000


vil i ikke mene båden uden den store last, at motoren gerne skulle komme op på min. 5500 rpm ?

Propellen har fået bundmaling af en tidligere ejer. Så efter at have brugt paint remover i store mængder for at finde frem til nogle tal.
( 48 77344a45 17p )

Bør jeg gå op eller ned i pitch for at få de ønskede rpm. ?
vil det ændre på topfarten ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp til Propel valg.
  • #1   14. sep 2023 Og hedder Gearing ikke 2.33 på sådan en model ? hvis der sidder nogle kyndige der kan beregne topfart.

  • #2   14. sep 2023 Du skal ned i pitch hvis den skal op i omdrejninger, ca 200rmp for hver stigning /pitch du går ned. En 15er propel burde give dig de 5500 omdrejninger og hvis du skal over i en rustfri propel er det en 13er da den er tyndere og mere effektiv. Nu ser den propel ret ujævn ud så det kan også have en indflydelse, alle heste skal igennem propellen så måske får du noget ved at pudse propellen og male den med en glat maling... inden du køber en ny.
    Er det båden fra din profil, hvor meget vejer den?
    Hvis det er en let båd ligger problemet et andet sted (motoren).


  • #4   14. sep 2023 Tusind tak for input gutter.

    Propellen er super ujævn i den malede overflade og hvor en del maling er væk. Så det måske en omgang frisk maling ville hjælpe en smule.

    *Jens
    Vil højere omdrejninger give mindre propelslip ? 🤔
    Jeg sys ikke rigtig jeg finder nogle udregninger på hvordan slippet regnes ?

    Og der er den her båd jeg har .. vejer ca. 1100kg fuld tanket.
    https://www.baadgalleri.dk/galleri/31273-crescent_corona_610_ht___cilja_



  • #5   14. sep 2023 Det er en tung båd i forhold til motoren, jeg ville gå ned i pitch, 15 eller 13.
    Hvis du får den op på 6000rpm kommer du op på 36l/timen... https://www.boat-fuel-economy.com/honda-p%C3%A5h%C3%A6ngsmotor-forbrug


  • #7   15. sep 2023 Ja, ned i propelstørrelse / 200 omdr.min op eller ned, når du ændre 1 tomme i stigning.

    Går du 4 tommer ned i stigning, vil du ramme området mellem 5500 - 6000 omdr. min. ved sejlklar vægt.

    En 4-bladet alupropel vil være t godt valg til dig.

    Husk, at mange billige propellere er "cupped" af helvedes til, så omdrejningerne sjældent passer med ovenstående tommelfingerregel.

    SOLAS eller org. Honda propel laver gode props til dit set-up.





  • #8   15. sep 2023 *RAMBO .

    Hvorfor tænker du en 4 bladet ville være et godt valg ? Umiddelbart er det vel for at kunne komme lettere i plan ? For det har jeg ingen problemer med, den ryger hurtigt i plan , også uden den løfter snuden synderligt.

    På den nuværende propel er det monteret med en FLO TORQ II hub kit.
    syndes det er lidt forvirrende om de propeller jeg kigger på/efter er lavet til sådan et kit.

    Er det mig eller virker det lidt som en jungle at finde rundt i smiley


  • #9   16. sep 2023 En 4-bladet er en god all round propel, hvis du holder dig til de tidligere nævnte fabrikater.

    Det giver et godt træk ud af vandet, lavdere crusing speed, bedre greb i vandet under manøvre, men vil tabe en lille smule topfart.

    3-bladet er udviklet både som std. propel, men også højhastigheds propel, men igen er det sidstnævnte meget afhængigt af, hvordan propellen er designet.
    Der skal ikke mange forkerte konstruktionsændringer til, før det går fra godt til ubrugeligt.


  • #10   18. sep 2023 En båd på 1100 kg med 90 heste har ikke brug for 4 bladet propel, det er rigeligt med 3 blade. De 4 blade giver ekstra friktion med vandet og det har han ikke brug for når han vil have højre fart og højre rpm. Hvis motoren var større ville det måske give mening men det gør det ikke efter min mening.

  • #11   18. sep 2023 Umiddelbart, så ønskes der det maksimale omdrejningstal - det kan du nå med både 3 bladet og 4 bladede propellere, men med "ca 1100 kg vægt fuldt tanket", er der ikke taget højde for bådens "sejlklare vægt", som muligvis kan ligge på ca. 300 kg ekstra.

    Derfor vil en 4 bladet propel være det idelle, når båden er undermotoriseret, som i eksemplet her.

    Det er korrekt, at det ekstra propelblad i blad vil koste marginalt på topfarten, men ikke på motorens maksimale omdrejningstal, hvis eller propelstigning, diameter, cupping osv. er som det skal være.


  • #12   18. sep 2023 Prop slip kan du selv beregne ud fra propelens omdrejninger og pitch ganget sammen giver den teoretiske maks hastighed i tommer pr/minut som skal omregnes til noget mere normalt. Beregning på engelsk: https://uplandcoast.com/prop-slipping/
    Det er nu lidt nemere at bruge en af de mange beregnere der findes online.
    https://www.mercuryracing.com/propellers-overview/prop-slip-calculator.html
    https://www.rbbi.com/folders/prop/propcalc.htm
    Dit prop slip burde være mellem 10% og 20% ellers er der noget der ikke passer sammen, propel/motor kan være monteret for højt/lavt eller også er der for meget begroing på båd/propel. Alu propeller er lidt mindre effektive fordi de er tykkere i metaler i forhold til stål. Prop slip er tabt energi fra motor til vand gennem propel.

    Du kan ikke regne prop slip før du har været ud at sejle, lige nu har du 13% som er ok for en alu propel der ikke er glat, det er faktisk overraskende godt.


  • #13   18. sep 2023 Nu er den omtalte båd ikke en high performance udgave, hvor selv een miles på toppen giver ståp.. for mange i den sportsgren.

    Lad os holde os til bådens motor og fartpotentiale - en 4 bladet propel vil være et fornuftigt valg, fordi du ikke seljle WOT konstant, men cruiser afsted over bølgen blå....


Kommentér på:
Hjælp til Propel valg.

Annonce