{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
915 visninger | Oprettet:

Glasfiber arbejde. {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har lige købt en båd. Kort tid efter opdagede jeg den stod og dryppede lidt. Jeg havde fat i tidligere ejer som snakke om det var en lille revne han havde lappet med glasfiber spartel.

Nu har jeg lige været ude og slibe lidt, og det viser sig at være lidt mere end en revne, snarere et stort hul. Som var fyldt ud med tec 7 og spartel oven på.

Ligeledes var bundproppen kun limet på med tec 7,og også utæt herfra.

Hvordan griber man sådan en reparation bedst an. Jeg her ikke arbejdet med glasfiber før, så vil helst lave det rigtigt fra starten m

Planen er at båden skal ligge i vandet fast.

Kan det lappes udefra eller skal jeg skærer hul i motor brønden så jeg kan komme til fra begge sider. Og dog vil jeg ikke helt komme til fra begge sider da der ligger træ inde bag ved. Hvis det kan lappes udefra, skal jeg så ha den metal plade af der sidder eller er det nok plads til at fiber kan binde. Tænker ikke møtrikker bliver så nemme at få på igen hvis jeg først piller den af. Den ene sidder møtrikken på indersiden.

Håber på lidt gode råd.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Glasfiber arbejde.
  • #1   17. okt 2023

    profilbillede
  • #2   17. okt 2023

    profilbillede
  • #4   17. okt 2023 Tidligere ejer har lagt ny bund i. Men kan se den gamle stadig ligger under. Men jo træet ud mod hullet er fugtigt, men den har også stået med vand i indtil jeg købte den for et par uger siden.


  • #5   17. okt 2023 Hækken giver sig ikke, selvom jeg ligger alle kræfter i.

  • #6   20. okt 2023 Hej
    hvis du kun vil ligger på udefra skal du have fat i mere af båden, jeg ville bruge epoxy, det har en meget bedre klæbeevne end polyester, bruger du epoxy kan du så ikke bruge gelcoat da det ikke klæber så godt på epoxy. du kan i stedet give det mere primer, epoxy er der også forskel på, jeg har god erfaring med det fra boatkitshop


  • #8   20. okt 2023 Ok tænker ikke jeg kan nå det i år temperaturen kommer nok ikke over 15 igen, og jeg har ikke mulighed for at køre indendørs.

    Spartel med talkum har jeg ikke hørt om før, blandes det op med polyester?


  • #10   20. okt 2023 Okay. Hvad skal den så hede hvis den skal virke ved 5 grader? Hærder s?

    Men hvordan får man den tør i træet. Den bliver ved med at blive fugtigt når det regner selvom bundproppen er fjernet. Men tænker ikke den nye epoxy / glasfiber skal ha kontakt med træet. Kun den gamle slebne glasfiber flade.?


  • #11   21. okt 2023 Hvordan med efter behandling. Er det så bare epoxy primer og så bund maling?

  • #13   21. okt 2023 Hvis båden er lavet af polyester, er der ingen grund til at spilde penge på epoxy. Penge lige ud af vinduet.

  • #14   21. okt 2023 få det nu tørret ordentligt ud inden der støbes. det skal være tørt! inden arbejdet påbegyndes

  • #16   21. okt 2023 Træet er helt hårdt. Selv en lille spids skruetrækker dykker ikke ind i træet. Så det må være godt.

    Men træet er vådt, da der hele tiden render regnvand til som ligger op af kanten. Der er ligesom en bund under kanten af hullet. Så der faktisk er en bund mellem bundprop og hullet. Det kan fornemmes på det her billede.


    profilbillede
  • #17   21. okt 2023 Inde i båden har tidligere ejer lavet sådan et hul til lænse pumpe. Og det gør jo at regn vand ikke render til bundprop. Men ligger sig oppe ved det andet gulv.

    Og tilmed boret nogle små huller. Så vand render ned på det andet gulv. Burde man lukke helt af så regnvand holder sig på øverste bund? Og så have en pumpe der. Eller bliver det træls da det så altid vil ligge lidt vand i båden når det har regnet.

    Ville jo gerne kunne holde båden tør uden at skulle tage den på land og skrue proppen ud.


    profilbillede
  • #19   21. okt 2023 Jeg ville helt klar vælge af reparere båden, med et den var født med. Det bliver nemt noget rod for efterfølgende ejere, at finde ud af om der er brugt det ene eller det andet. Jeg mener også at man skal passe på sig selv, med de kemikalier det invlolvere at, feks bruge poilester. Som minimum skal man stå et ventileret sted, og bruge et åndedrætsværn der er god til den kemi man står med (og der er ikke et gammelt mundbind fra corona tiden. smiley )
    Det absolut bedste til større opgaver, er en frisklufts maske der blæser ikke forurenet luft ind, men også en lidt dyre løsning.

    Nå men til selve problemet med båden; Få den inden dørs og få noget varme på så du kan få tøret træet ud så kan du vurdere om træet er råddent eller bare vådt. Og så ville jeg fjerne den bundprop, og tabe den indvendige side til, og sætte en vådstøvsuger på den udvendige, også tabet helt til. og varme hæken op med nogle varme blæsere inde fra, byg evt noget der kan holde på varmen. Isolere de udvendige flader for varme tab. Det virker som en stor opgave, men at skulle skifte træet inde i hækken er et MONSTER job. Hvis træet er nogenlunde kan man prime det, over flere gange, med fortyndet poilester, men først når det er helt tørt. Men at få det tørt kræver tålmodighed, og et tørt sted med varme.


  • #20   21. okt 2023 Til info. så gik jeg igang med mit projekt Weedo GT reovering. Som bare udvikler sig mere og mere, fordi der hele tiden var lavet halve løsninger (eks. brug af materialer båden ikke originalt er lavet af), af tidligere ejere. Jeg syntes bare at disse "små" skader/udfordringer udvikler sig til noget man ikke var forberedt på. Jeg er ikke færdig endnu men har lavet nogle videos under vejs. Hvis du har lyst kan du se dem på linket her: https://www.youtube.com/watch?v=qnSj8-kUOMI

  • #21   21. okt 2023 Ok den kommer ind under halvtag i første omgang.

    Men hvad hjælper det at tørre alt ud. Næste gang den kommer ud og det regner vil træ jo hurtigt være vådt igen? Og jeg har jo ikke en chance for at komme til træet og give den polyester på træet, uden at skære båden helt op. Hullet er jo minde end 100*100mm.

    Mht til reparation tænker jeg ikke jeg vil have fat i det gamle våde træ. Jeg tænker at køre en tur med en overfræser og undersænke så jeg kan ligge et frisk stykke vandfast krydsfiner ned(se billede) , og fæstne med et par skruer. Så er der en dejlig frisk flade jeg kan ligge nyt fiber på. Tænker det bliver en super fin reparation. Kan i se nogle ulemper ved det?

    Men tænker mere på hvordan båden holdes tør fremadrettet, er det nok med det pumpen kan tage, når båden ligger og skvulper i vandet? Man bliver vel aldrig 100% fri for vand under gulvet eller?

    Og hvordan finder man ud af om båd oprindeligt er polyester eller epoxy?


    profilbillede
  • #23   22. okt 2023 Men ja træet ved det firkantede hul er jo nok vådt fordi han har skåret der. Så mon ikke indersiden er glasfiber belagt. Så måske hvis det tørre ud og jeg lægger epoxy eller polyester på fladerne burde det vel ikke suge nyt vand.

  • #25   22. okt 2023 Jamen er det ikke det træ vi hele tiden har skrevet om?

  • #28   22. okt 2023 Jesper, træet i hækken er jo allerede vådt.

  • #31   22. okt 2023 Jo men har Jens ikke ret i, at jeg aldrig får det tørt derinde?

  • #33   23. okt 2023 Nej kan helt sikkert sejle nogle år før træ er helt rådnet op. Men kunne også ha været godt at få løst problemet.

    Hvis jeg skal til kan jeg skære hul ned gennem motor brønden.


    profilbillede
Kommentér på:
Glasfiber arbejde.

Annonce