{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.072 visninger | Oprettet:

Yamaha 15 hk påhængsmotor Kold start problem {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en ny Yamaha 15 hk

Hele sommeren har jeg haft det problem at når jeg kold starter så går den i stå igen, men jeg kan starte igen, og sejlet hele dagen uden problemer

Da den skulle til eftersyn klagede jeg over, forhandler satte en ny karburator på, men det hjalp ikke, de skrev til Yamaha og de svarede at jeg skulle prøve give den en feder tomgangs bladning, det hjalp ikke.
Jeg aflevere den igen på værksted , og de mente at den løb tør for benzin, såå den fik en nye benzin pumpe … hjalp ikke
Vi har så fundet ud af at der går nøjagtige 45 sekunder så stopper den.
Forhandler to en anden ny motor og den gør nøjagtige det samme. 45 sek man starter igen og så afsted

Alså er der andre der har de oplevelser.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Yamaha 15 hk påhængsmotor Kold start problem
  • #1   13. nov 2023 Er svømmerhuset tomt når den går ud?

    Pumper du brændstofbolden godt inden start? Har du evt prøvet at pumpe de første 45 sekunder efter start og se om problemet forsvinder?

    Jeg vil tro, den står og taber benzinen ml tank og karburator og starter op på den slat der er i svømmerhuset. Pumpen sender så godt nok friske forsyninger op, men de når ikke svømmerhuset inden den går ud.


  • #2   17. nov 2023 Min mekaniker prøvede at pumpe og det hjalp hans teori var at det var benzin pumpen , han satte en ny på man det hjalp nu ikke , jeg vil prøve at fokuser på at pumpe mere inden jeg starter

  • #3   17. nov 2023 Hvis slangen fra tank til motor ikke er helt lufttæt, kan den ikke holde vaccum ved stilstand. Så løber benzinen tilbage i tanken, og pumpen skal først tømme slangen for luft før der kommer benzin frem. Den kan jo køre på det der står i svømmerhus og filter, og det passer vel meget godt med den kører ca 45sek inden der er for lidt benzin tilbage. Jeg vil i alt fald mene du er på sporet hvis du kan undgå den går ud ved at pumpe bolden

  • #4   29. nov 2023 Er det den med elektrisk choker?
    Sådan en hvid dims med ledninger oven på karburatoren?
    Jeg har en 9,9 hk som vist er en 15 hk når man piller et beslag af.
    Har godt nok ikke prøvet den andre steder end i garagen, men den gør faktisk det samme. Specielt når det er koldt. Det virker som om chokeren slår fra for tidligt, det er kun bestemt af tiden den får strøm fra generatoren, ikke om motoren er varm.
    Min erfaring indtil nu er at går den kun i tomgang, når den ikke at blive varm inden chokeren slår fra. Her tror jeg ikke det hjælper at pumpe, for termoelementet har lukket af for den ekstra benzin.
    Giver man lidt gas de første 30 sek, går det hele lidt bedre.
    Men når den så kører, går den forrygende godt. Og starter i øvrigt ved andet hiv efter 3 mdr.
    Kunne man får chokeren til at slå fra lidt senere, ville det nok hjælpe. Prøv at hive den ene ledning af chokeren....


    profilbillede
  • #5   29. nov 2023 @4 det lyder ikke usandsynligt at den elektriske choker slår fra for tidligt.
    Måske man kunne sætte en effekt modstand i serie med varmetråden til chokeren, så vil det tage længere tid før chokeren slår fra? Evt een af de typer man bruger til at kompensere for LED blink med til MC'er eller biler med canbus
    https://www.thansen.dk/bil/autodele/paerer-og-lygter/tilbehor-og-relae/canbus-control-modstand-12v-5w-til-led-paere-osram/n1200297316/pn-538891318/


  • #6   29. nov 2023 #5 God ide
    Men man kunne jo lige prøve det med ledningen først.
    Hvis det virker tager vi den derfra.....
    Hvis ikke starter vi forfra.
    #1 Og måske skulle vi lige noget mere om motoren smiley
    Det kunne jo være noget helt andet.
    Og jeg kunne jo selv prøve hjemme i havebaljen smiley
    Dimsen er en voksmotor som opvarmes , når voksen har udvidet sig, presses en nål ned i et hul hvor chokerbenzinen løber igennem. Når motoren slukkes og voksen bliver kold, trækker nålen sig tilbage og er klar til næste koldstart.


  • #7   30. nov 2023 Kan se at denne "fuel enrichement valve" skal have en modstand på ca 3 Ohm.
    Testspec. fra Youtube er vedlagt
    https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=x35uqVMu2r0, ca 12 min inde.
    Sætter man en modstand ind på ca 2 Ohm vil tiden inden den bliver fuldt aktiveret fordobles.
    https://dk.rs-online.com/web/p/chassismonterede-modstande/1754163
    25 kr fragt.
    Men prøv lige at hive en ledning af, starte motoren, efter 1 min, hvis ikke den er gået i stå, sætter du ledningen på, hvorefter chokeren burde slå fra efter den sædvanlige tid.
    Hvis den stadig går i stå efter 45 sek, er dette jo ikke fejlen.


    profilbillede
  • #8   30. nov 2023 Jeg har faktisk skrevet til Yamaha men de har ikke svaret, måske forkert sted,
    min teori er at det den automatchoker slår fra fortidligt.
    Der er faktisk garanti på den.


  • #9   22. feb Den nye sæson er startet og jeg har været ude at prøvesejle. Har købt en lille 310 cm RIB med en 15 hk Suzuki. Men har også min 9.9 hk Yamaha med ovenævnte problem, og jeg fik prøvet begge af. Lidt vildt, og vandet er 3 grader.
    Nu fik jeg taget mig sammen da den drillede. Jeg frakoblede termochokeren, målte modstanden, startede motoren og målte spændingen. 13 Ohm og 22 Volt AC.
    Skal lige prøve nogle gange, men den går bedre i kold tilstand end nogensinde.
    Mit regnestykke længere oppe er egentlig rigtigt, men tallene er helt forkerte smiley . Køber en passende modstand i Biltema og prøver lidt forskelligt.
    Virker det ikke, sætter jeg en kontakt ind på ledningen, og så kan jeg jo tænde, når motoren går fint. Så kobler chokeren fra og motoren går forhåbentlig fint. Synes selv det er en god plan, men nu må vi se smiley
    Fortsættelse følger...........


  • #10   22. feb Hvis modstanden skal være 3 ohm og din måler 13, afsættes der vel kun 1/4 effekt i varmetråden, så autochokeren burde køre væsentligt længere tid end den er designet til?

    Kan der være en løs forbindelse i varmetråden siden du måler så forskellig en værdi?


  • #11   23. feb Opdatering:
    Købte en 8 Ohms effektmodstand i Biltema til 50 kr. Konstaterede at jeg havde målt forkert smiley , thermoelementet er på ca 23 Ohm i kold tilstand. Loddede alligevel et par kabelsko på, de skulle lige klemmes lidt for at passe. Satte modstanden i serie med thermoelemenentet og startede.
    Og det virker.... smiley Nu går den ikke ud efter 30 sekunder, men kører videre, og hoster/ryger lidt et par minutter. Jeg behøvede ikke at give gas for at få den hurtigere varm og undgå at gå i stå som tidligere.
    Skal lige prøve nogle gange, og have målt lidt mere. Bare ikke så nemt at komme til.
    Modstanden kan ses med en rød ring omkring. Thermoelementet med blå, og ledningerne med grøn


    profilbillede
  • #12   24. feb Nu fik jeg undersøgt og prøvet lidt mere.
    Thermolelementet skal have en modstand på 16,4-24,8 Ohm v. 24 grader.
    Mit er 22-23 Ohm De 3 Ohm længere oppe er nok til en motor med batteri, og derfor til 12 Volt.
    Når thermoelementet er koblet til og motoren er i tomgang er spændingen 18-20 Volt AC, og stiger med omdr, da det er direkte fra generatoren. Både med og uden ekstra modstand.
    Dvs der afsættes ca 16 Watt i thermoelementet i normalstand, og med min 8 Ohms modstand falder den effekt der afsættes i thermoelementet til ca 9 Watt.
    Det burde koble chokerfunktionen fra efter næsten dobbelt så lang tid. Biltema nr 42-2017 og 2 runde kabelsko.
    Prøvede igen her ved ca 4 grader morgentemperatur.
    Det virker stadig. En lidt mindre modstand på måske 5 Ohm er nok mere optimal, men det er næsten et luksusproblem smiley


    profilbillede
  • #13   24. feb Nu mangler du bare at få lavet en smart indpakning, en monteringsvejledning på 20 sprog så kan du sælge sættet som "Choke cycle extension kit for extreme conditions" - 599,- plus fragt

  • #14   29. feb Egentlig er det her jo Lars Oles spørgsmål, så chatten har jeg vist fået drejet hen på mig selv og min motor. Beklager smiley
    Og jeg har lige meldt mere om min egen motor.
    Det er ikke helt så så godt som beskrevet længere oppe smiley
    Jeg arbejder på mere fakta og færre "synsninger", og har tænkt lidt mere over det.
    En almindelig manuel chokermotor skal nok køre 3-5 minutter inden chokere kan kobles helt fra. Giver man gas, nok lidt kortere. Man skal lære sin motor at kende, og så ved man lidt mere om hvornår man skal pumpe, hvor skal gashåndtaget stå, skal chokeren skubbes lidt ind, hvor koldt er det og kan man gå fra den?
    Så vist jeg kan se slår Yamaha-chokeren fra efter 30-50 sekunder. Det er er thermo-fidus som ikke er bestemt af motortemperaturen, men af hvor lang tid den har fået strøm. Efter et antal sekunder slår den fra. Sikkert meget miljøvenligt, og så holder den alle miljøregler når den skal godkendes ved 25 graders varme.
    Nu har jeg prøvet at afkoble thermoelementet helt. Efter 4 minutter er motoren stadig i gang ved en ren koldstart. Sætter jeg 18 volt på elementet kobler det fra efter 30 sekunder og motoren går i stå. Der er både en benzindel og en luftdel på elementet, så helt enkelt er det ikke.
    Hvis den nu skal have choker i 4 minutter i stedet for 30 sekunder, ja så skal chokeren først koble fra efter 8 gange så lang tid, dvs i runde tal have 1/8 del af den specificerede energi pr sekund. Jeg er i gang med forsøg hvor jeg sætter strøm på elementet direkte.
    Sidste forsøg var 6 volt i stedet for de målte 18 volt fra motoren. Det skulle give 9 gange så lang tid.
    Det virkede meget rigtigt, men skal lige prøves et par gange, og så har vi jo kun 5 grader. Var der 25, var der nok færre problemer.
    Resultater følger.......


    profilbillede
  • #15   29. feb Og så lige lidt om hvorfor man bruger choker:
    Benzin/luftblandingen skal passe for at der er ilt nok til forbrændingen. Benzinen fordamper ikke helt, men er mikrodråber opblandet med luft. Når metaldelene stadig er kolde, kondenseres/afsættes noget af benzinen på stempel, topstykke og cylindervægge, og blandingen bliver for mager. Derfor skal der ekstra benzin på i en koldstart. Når forbrændingen så endelig sker, bliver den ikke fuldendt, og uforbrændt benzin kommer ud med udstødningen. Så ryger det og lugter af benzin.
    (Det har i øvrigt i mange år været hovedudfordringen med to-taktere som altid har haft svært ved fuldstændig forbrænding, de er dog blevet meget bedre bedre med direkte indsprøjtning, men basisproblemet er det samme)
    Slår choker-fuktionen fra for tidligt, mangles der benzin, og motoren går i stå.
    Kan man udskyde tidspunktet ryger motoren mere, men går ikke i stå.
    Bliver motoren for varm i forhold til benzinmængden drukner den pga for fed blanding, og det er lige så slemt, og sikkert ofte det rigtige problem efter 17..... startforsøg.
    Så automatik er fint når det virker....
    Det er jo ved at være 30 år siden vi kom videre med bilmotorer, og løsningen er jo nok indsprøjtning og motorstyring. Men det koster og vejer, og løser ikke problemer for de mange ældre motorer vi har....


  • #16   29. feb Tror det enkleste vil være en kontakt der afbryder varmekredsen ved koldstarter i Danske temperaturer. Når motoren så føles knapt så stenkold, slår man kontakten til og kører de sidste 30 sek på automatikken.

  • #17   1. mar Jeg følger med jeres skriveri men der er faktisk sent en sag til Yamaha og jeg har fat i en konsulent fra Yamaha men enu ikke hørt noget

  • #18   3. mar Opdatering:
    4 dage i træk med koldstart og 5,9 volt på thermoelementet
    Chokeren er helt frakoblet efter ca 4 minutter, og motoren er ikke gået i stå på noget tidspunkt. smiley
    Ikke pumpet med håndtaget, som vil få accerationspumpen til at give et ekstra skvæt, ikke givet gas.
    Hevet i snoren, starter ved andet træk hver gang, ladet motoren kører i 5 min.
    5,9 volt svarer til en formodstand på 40-45 Ohm som jeg ikke kan finde.
    Nu bliver det Biltemas 42-2015 på 29 Ohm.
    Fortsættelse følger....


  • #19   6. mar 2. Opdatering:
    3 koldstarter med 29 Ohm.
    Starter fint, kører mellem 3 og 3,5 min og går i så stå smiley men bedre end 30 sekunder.
    Har bestilt en ny type modstand som rammer de 40-50 Ohm, som jeg har testet og regnet mig frem til bedre. Ca 6 kr stykket smiley
    Undrer mig mere og mere over, at er så stor forskel på det der virker og det der er installeret. Normalt bruger elelementet ca. 17-18 Watt. Det der virker, er tilsyneladende ca 1,6 Watt.
    Og igen, jeg tror det har noget med miljøkrav og godkendelser at gøre, mager blanding forurener meget mindre end fed blanding.
    Giver man fuld gas med det samme, eller sidde og "fin-gasser" i kold tilstand, kan man sikkert godt få den til at køre, men det kan jo ikke være meningen.
    Når det er automatisk, skal det virke....., tomgang eller fuld gas.
    Der kommer en fortsættelse smiley


  • #20   6. mar Du kunne også overveje at sætte en lav modstand i parallel med varmelegemet? Men det betyder selvfølgelig du brænder en masse unødig energi af i parallel modstanden....

  • #21   7. mar #20
    Hej Per
    Der skal vist meget til. Termoelementet vi jo stadig væk se de 18 volt fra generatoren (som burde være 6 volt). Men hvis en kraftig modstand kan belaste generatoren så meget at spændingen falder til til det, er det selvfølgelig en mulighed.
    Lige nu venter de nye modstande på at blive hentet....)
    Med lidt held koste løsningen 6 kr samt to kabelsko. Plus alle de penge jeg har brugt, men dem kan jeg jo lade være med at tælle med smiley


  • #23   7. mar Jeg tænkte et strømdeler kredsløb, men når du skal ned og have 1/10 strøm igennem varmelegmet, skal den parallelle modstand jo være ~1/10 af de 22 ohm der er i varmelegement, og så bliver den samlede modstand jo kun~2ohm, det er din generator nok ikke så glad for.

  • #24   10. mar Er vist kommet til kap. 12 smiley
    Har prøvet de nye modstande, 56 Ohm er bedst, men har lige opdaget at de ca 1,5 W i en 5 W modstand for temperaturen op på ca 70 grader. Det passer med databladet, som jeg selvfølgelig ikke har læst.
    5W udgaven fra Biltema med aluribber bliver ca 60 grader.
    Den sidder lige ved siden af benzinfilteret smiley .
    Jeg vil finde en der kan tåle mindst 25 W og prøve igen.
    Men det virker, og jeg tror faktisk at motoren vil virke, hvis man bare frakobler thermoelementet, så den har choker hele tiden. Efter 6-7 min er den faktisk stadig ikke gået i stå, og giver man gas, betyder en smuler choker-benzin ingenting. Men den ryger lidt i tomgang.
    Og så kan det være, at det hele er lidt bedre når temperaturen kommer over 3 grader


  • #25   10. mar Måske en kontakt til at afbryde termoelementet i sidste ende er det smarteste?

    Når du koldstarter om vinteren slukker du for autochokeren, og når motoren har kørt et par min, tænder du og lader varmeelementet slukke for chokeren stille og rolig. Til sommer i 25c kan du så tænde for varmeelementet når du starter motoren og derved forkorte choker perioden?

    Jeg ved god det ikke er automatisk længere - kun halvautomatisk. smiley Til gengæld er det drønsimpelt og sikrer motoren går med rigtigt blanding, både når den er kold i 0 grader, 25 grader og når motoren er driftsvarm


  • #26   25. mar Kap.13
    Googler man på termoelementet, er der en masse uoriginale i denne størrelse. Det er jo lidt mistænkeligt. smiley
    Købte et på Fruugo (som ellers er en skod-side) til 199 kr incl fragt og to ugers leveringstid.
    Det viste sig at have en modstand på 8 Ohm, som efter min tidligere overbevisning aldrig ville gå godt, da det nuværende er 23-24 Ohm.
    Men de sidste par uger jeg jeg målt strøm og spænding samtidig, og jeg tror der er en strømstyring på som holder konstant 0,25-0,3 ampere. Så når jeg sætter en modstand på, skruer reguleringen op, så strømmen er den samme, og termoelementet ender med samme varme. Dog med den begrænsning at er modstanden stor nok, kan reguleringen ikke følge med. Men modstanden bliver p....-varm smiley
    Det nye element bruger derfor kun 0,7 W i stedet for de ca 2 W på det gamle.
    Ved godt at jeg har skrevet det før, men det lader til at virke smiley
    https://www.fruugo.dk/prime-starter-assy-for-yamaha-4-takts-20hk-25hk-f25-f30-marine-65w143802000/p-270325576-598938809


Kommentér på:
Yamaha 15 hk påhængsmotor Kold start problem

Annonce