{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
285 visninger | Oprettet:

Yamaha 15 hk påhængsmotor Kold start problem {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en ny Yamaha 15 hk

Hele sommeren har jeg haft det problem at når jeg kold starter så går den i stå igen, men jeg kan starte igen, og sejlet hele dagen uden problemer

Da den skulle til eftersyn klagede jeg over, forhandler satte en ny karburator på, men det hjalp ikke, de skrev til Yamaha og de svarede at jeg skulle prøve give den en feder tomgangs bladning, det hjalp ikke.
Jeg aflevere den igen på værksted , og de mente at den løb tør for benzin, såå den fik en nye benzin pumpe … hjalp ikke
Vi har så fundet ud af at der går nøjagtige 45 sekunder så stopper den.
Forhandler to en anden ny motor og den gør nøjagtige det samme. 45 sek man starter igen og så afsted

Alså er der andre der har de oplevelser.


Kommentarer på:  Yamaha 15 hk påhængsmotor Kold start problem
  • #1   13. nov Er svømmerhuset tomt når den går ud?

    Pumper du brændstofbolden godt inden start? Har du evt prøvet at pumpe de første 45 sekunder efter start og se om problemet forsvinder?

    Jeg vil tro, den står og taber benzinen ml tank og karburator og starter op på den slat der er i svømmerhuset. Pumpen sender så godt nok friske forsyninger op, men de når ikke svømmerhuset inden den går ud.


  • #2   17. nov Min mekaniker prøvede at pumpe og det hjalp hans teori var at det var benzin pumpen , han satte en ny på man det hjalp nu ikke , jeg vil prøve at fokuser på at pumpe mere inden jeg starter

  • #3   17. nov Hvis slangen fra tank til motor ikke er helt lufttæt, kan den ikke holde vaccum ved stilstand. Så løber benzinen tilbage i tanken, og pumpen skal først tømme slangen for luft før der kommer benzin frem. Den kan jo køre på det der står i svømmerhus og filter, og det passer vel meget godt med den kører ca 45sek inden der er for lidt benzin tilbage. Jeg vil i alt fald mene du er på sporet hvis du kan undgå den går ud ved at pumpe bolden

  • #4   29. nov Er det den med elektrisk choker?
    Sådan en hvid dims med ledninger oven på karburatoren?
    Jeg har en 9,9 hk som vist er en 15 hk når man piller et beslag af.
    Har godt nok ikke prøvet den andre steder end i garagen, men den gør faktisk det samme. Specielt når det er koldt. Det virker som om chokeren slår fra for tidligt, det er kun bestemt af tiden den får strøm fra generatoren, ikke om motoren er varm.
    Min erfaring indtil nu er at går den kun i tomgang, når den ikke at blive varm inden chokeren slår fra. Her tror jeg ikke det hjælper at pumpe, for termoelementet har lukket af for den ekstra benzin.
    Giver man lidt gas de første 30 sek, går det hele lidt bedre.
    Men når den så kører, går den forrygende godt. Og starter i øvrigt ved andet hiv efter 3 mdr.
    Kunne man får chokeren til at slå fra lidt senere, ville det nok hjælpe. Prøv at hive den ene ledning af chokeren....


    profilbillede
  • #5   29. nov @4 det lyder ikke usandsynligt at den elektriske choker slår fra for tidligt.
    Måske man kunne sætte en effekt modstand i serie med varmetråden til chokeren, så vil det tage længere tid før chokeren slår fra? Evt een af de typer man bruger til at kompensere for LED blink med til MC'er eller biler med canbus
    https://www.thansen.dk/bil/autodele/paerer-og-lygter/tilbehor-og-relae/canbus-control-modstand-12v-5w-til-led-paere-osram/n1200297316/pn-538891318/


  • #6   29. nov #5 God ide
    Men man kunne jo lige prøve det med ledningen først.
    Hvis det virker tager vi den derfra.....
    Hvis ikke starter vi forfra.
    #1 Og måske skulle vi lige noget mere om motoren smiley
    Det kunne jo være noget helt andet.
    Og jeg kunne jo selv prøve hjemme i havebaljen smiley
    Dimsen er en voksmotor som opvarmes , når voksen har udvidet sig, presses en nål ned i et hul hvor chokerbenzinen løber igennem. Når motoren slukkes og voksen bliver kold, trækker nålen sig tilbage og er klar til næste koldstart.


  • #7   30. nov Kan se at denne "fuel enrichement valve" skal have en modstand på ca 3 Ohm.
    Testspec. fra Youtube er vedlagt
    https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=x35uqVMu2r0, ca 12 min inde.
    Sætter man en modstand ind på ca 2 Ohm vil tiden inden den bliver fuldt aktiveret fordobles.
    https://dk.rs-online.com/web/p/chassismonterede-modstande/1754163
    25 kr fragt.
    Men prøv lige at hive en ledning af, starte motoren, efter 1 min, hvis ikke den er gået i stå, sætter du ledningen på, hvorefter chokeren burde slå fra efter den sædvanlige tid.
    Hvis den stadig går i stå efter 45 sek, er dette jo ikke fejlen.


    profilbillede
  • #8   30. nov Jeg har faktisk skrevet til Yamaha men de har ikke svaret, måske forkert sted,
    min teori er at det den automatchoker slår fra fortidligt.
    Der er faktisk garanti på den.


Kommentér på:
Yamaha 15 hk påhængsmotor Kold start problem

Annonce