676 visninger
|
Oprettet:
Polsko med afbryder {{forumTopicSubject}}
Hej
Er der nogen der har erfaringer med sådan en afbryder her?
Jeg har en hovedafbryder på båden, men den afbryder kun til motor. Hvis jeg sætter sådan en her på, så kan jeg afbryde alt.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.461
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 5 Svar: 22
Lige ny sidder der en del små ledninger direkte til batteriet, dem kunne jeg godt tænke mig at få ind over hovedafbryderen, jeg det er da noget af et arbejde, at skulle til at forlænge alle ledningerne. Kan man pille de små ledninger af batteriet, og så “forlænge” dem med et batterikabel op til hovedafbryderen?
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.461
Jeg har monteret 2 stk 12 volt Exide marinebatteri Dual jeg mener de er 80 eller 90 amp
det ene er fastmonteret direkte sammen med motoren det andet bruger jeg så til brugsbatteri til lys / radio og instrumenter , jeg har paralel koblet disse to batterier og sat en afbryder plus ledningen på brugsbatteriet som jeg slår til når når jeg bruger den store motor eller når jeg kan se at brugsbatteriet kommer under 12,5 volt dette virker fint.
det er jo kun instrumenter / lys og diverse andet tilbehør der skal sidde på brugs batteriet og du har vel en form for instrument bræt hvor alle disse tilg sidder ???
har jeg misforstået noget må du endelig skrive tilbage
Alternativt kan du da også sætte et skillerelæ i mellem de 2 batterier så sker det hele helt automatisk og de er nemme at montere men køb nu ikke noget billigt juks fra harald nyborg
Jeg har en ven der lige har købt et annerkendt mærke til under 1000.-
og det er bare en lille dims hvor der er3 sæt tilkoblinger 1 til motoren 1 til start batteriet og 1 til brugs batteriet jeg finder lige ud af modellen og forhandler hvis du gerne vil have sådan et
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.461
begge mine batterier er på 80 amp og kan købes på dette link
https://www.bauhaus.dk/exide-marinebatteri-dual-er350-12v#go-to-attributes
hvis du er interesseret i skillerelæet sender jeg dig link til dette også
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.461
her er linket til skillerelæet som også er APP styret
https://www.batterilageret.dk/shop/victron-orion-tr-smart-5604p.html?CookieConsentChanged=1
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.339
Årsagen var kablerne ikke var sikrede imod skarpe kanter hvor de gik ud af aluminiumsskroget på trods af de var forhandler monteret - selvfølgelig i samme rørføring som benzinslangen, der heldigvis ikke nåede at brænde helt over, ellers havde det nok gået helt galt.
Forhandleren "beklagede" og satte nye kabler i u/b men jeg måtte betale for en føringsslange, da han jo "havde glemt den første gang".
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.339
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 5 Svar: 22
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.339
Den rigtige måde vil være at trække et (afsikret) kabel til en terminalbox hvorfra de små ledninger så kan forgrenes - evt med sikringer til hver gruppe, afhængig af forbrug.
Min brand opstod i startkablerne mellem motor og batteri, de er af gode grunde ikke afsikrede og derfor blev kortslutningen så voldsom
apr 2007
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 44
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.461
ville det ike være nemmere bare at tage den ene pol af
apr 2007
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 44
Polsko med afbryder