{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
488 visninger | Oprettet:

Hvilket batteri til gammel evinrude 70 {{forumTopicSubject}}

Hej jeg her sådan et SMF batteri i min båd. Har fået taget det forkerte da jeg købe i foråret. Skulle ha været marine. Ved ikke om det ville ha givet samme problem?
https://www.jemogfix.dk/autobatteri-12-v-100-ah-plush/2630/9047467/

Men nu har jeg endelig fået den i vandet og fået sejlet lidt med motor. Problem er at den lader med meget høj spænding 17volt. Så det tænker jeg ikke batteri og udstyr overlever så længe på.

Jeg kan finde frem til at de gamle evinrude motorerne ikke er beregnet til vedligeholdelsesfri batterier. Men nu til dags der det ikke ud til at syre batterier er så nemme at opdrive. Hvad bruger i andre, har læst at agm eller gel også burde virke, er der nogen der kan Bekræfte det?

Findes der andre løsninger?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvilket batteri til gammel evinrude 70
  • #1   29. maj Du får ikke noget 12V batteri til at holde til 17V ladespænding i ret lang tid, uanset hvilken type batteri vi taler, du koger simpelthen batteriet tørt, uanset om det er AGM eller tradtionelle gammeldags batterier med flydende væske.

    AGM batterier indeholder også flydende syre/elektrolyse væske, der er blot en ventil i stedet for en prop der sikrer imod overtryk.

    Er de 17V målt under belastning eller direkte på terminalerne uden batteri? Hvis du måler uden belastning vil spændingen være højere

    Du bør nok se på laderegulatoren om ikke du kan komme ned på maks 14,4V målt over batteri terminalerne under drift


  • #2   29. maj Det målt på batteri under drift.

    Denne type motor må ikke køre uden batteri, så har ikke testet uden.

    Men som jeg forstår det er denne type motor uden spændings regulering,

    Som jeg forstår det skulle agm, gel og syre batterier tage imod strømmen på anden vis end vedligeholdelses frie. Så derfor skulle volt stige hvis batteri er af denne type, jeg er ikke sikker på om det et vås eller om der er noget om snakken. Men nej ikke holdbart som det er nu. Men kunne det løses med et andet batteri ville det være nemt. Men gider ikke købe et hvis ikke det er problemet.


    Se denne forklaring jeg fandt på nettet

    "Let me try to make a VERY simple explanation of the different battery types. The old type (cheap)batteries lets the voltage encrease to a certain level, then You get a mini lightening that discharges the voltage to ground. It works as long as the amps pushed into the battery is not greater than that this internal discharge manage to balance it. This way the voltage is kept somewhat down. The more expencive 'sealed' batteries have a higher tolerance level and even a lower internal discharge rate that automaticly makes them keep the charge better (no intenal leakage). The disadvantage is that theese batteries in some cases (no regulator system) may build up the current to 17+volts which may cause other electrics/electronics to fail. The sealed batteries needs normally a regulator that charges up to 15Volts to get the battery fully charged. Even the 'regulators' used in the Evinrude/Johnson are not always good enough to use together with the sealed type batteries as they does not cut the voltage, just the amperage going to the battery. If the battry itself allow voltage to 17Volts, that is what You will get! The regulators used are so called 'clippers' that cuts off a number of pulses to limit the amps flowing, not the pulse hight to reduce the voltage.


  • #3   29. maj Det der med en "mini-lightning" lyder lidt konstrueret - der udvikles jo brint under opladning af et batteri, så tvivler på man kan aflade internt med et lyn uden det siger bom.

    Jeg er ikke el-ingeniør men arbejder i nødstrømsbranchen, og ved vores AGM batterier er ret følsomme for overspænding under opladning, det forkorter levetiden væsentligt. Derfor tror jeg ikke det er vejen at gå.

    Har du overvejet at indskyde en laderegulator mellem generator og batteri? De findes jo i et utal af varianter til solceller, og denne her f.eks kan klare op til 100W og koster ikke alverden
    https://www.biltema.dk/bil---mc/elsystem/kontakter-og-udtag/laderegulator-2000032660

    Den skal jo ind mellem generator og batteri, ikke på ledningerne der går til startmotoren, hvis du forstår hvad jeg mener


  • #4   30. maj Ja det forstår jeg. Ellers ville den trække start strøm gennem regulator.

    Men ja det måske en rigtig fin og overkommelig løsning. Det må jo bare være den røde ledning der går på samme terminal på start relæ som batteri plus ledning. Og så skal de vel bare ha fælles 0.


  • #5   30. maj Ja, det vil jeg mene. Den terminal til forbrug fra laderegulatoren skal du ikke bruge, du forbruger jo direkte fra batteriet. Jeg ser dog den jeg linker til er udgået og kun på lager i 2 varehuse, men mon ikke der findes tilsvarende produkter?

  • #6   30. maj Men er det ikke et problem med den model du linker til. Den lukker jo for at sende strøm videre ved 14.5 volt. Vil det ikke svare til at man piller batteri fra og motor derfor ikke kan komme af med sin strøm?

  • #7   30. maj De er på lager i mit varehus. Men fik lidt kolde fødder da der stod på den at den lukker af for strøm over 14.5. Ville nødig ødelægge noget på motor.

    Andre snakker også om at øge strøm forbrug mens man sejler for at trække spænding ned. Men har ikke rigtig noget udstyr der taget strøm. Og batteri er altid fuldt opladt pga solcelle, derfor vil det jo ikke tage imod så meget strøm og tænker det måske er derfor min spænding stiger


  • #8   30. maj Har fundet frem til at Load dump, også kunne være en løsning. Noget med at når spænding bliver for høj sætter den et forbrug igang så spænding ikke bliver for høj. Er det noget du kender, og måske ved hvor kan købes?

  • #9   30. maj Du bør måske købe en "regulated rectifier" eller spændingsregulator til en scooter/MC i stedet? De ser ud til at have en varmeplade/heatsink indbygget til at komme af med overskuds energien.



  • #10   30. maj Denneher er et bud https://www.thansen.dk/scooter-mc/scooter-og-knallert/reservedele/pgo/big-max/elektriske-komponenter/spaendingsregulator/n-814894398/pn-814885407/

    Kan ikke lige se koblingsdiagrammet, men mon ikke det er tilsvarende denne her
    https://www.mopedspeed.dk/spaendingsregulator-12-volt

    Åbner du diagram filen ser du 4 terminaler - du skal kun bruge 3 - stel, ladeledning fra din motor og ledningen til dit batteri


    profilbillede
  • #11   30. maj Jeg smed for en del år siden sådan en scooter ensretter på en gammel påhængsmotor. Det virkede fint.

    profilbillede
  • #12   30. maj Tænker jeg går efter knallert spændings regulator.

  • #13   30. maj @Kim, kan se den jeg har fundet ligner din rigtigt meget, dejligt at høre det virker. Men jf databladet lader den kun med 1A, har du nogensinde haft problemer med manglende opladning?

  • #14   30. maj Jeg har solcelle som holder fuldt ladt op. Så tænker ikke det vil blive problem for mig med 1a opladning. Så tror det bliver en god løsning.

  • #15   30. maj Sådan en Kina fætter her ville nok passe rigtig godt.

    Input 8-40volt
    Out 13.8 volt med op til 5A eller 69W.
    Så er den ip 68
    Desværre en måneds ventetid.


    profilbillede
  • #16   31. maj Nu var det en meget gammel sveder jeg smed den ladekreds på. Der var kun en 12V ac lysspole afgang på den, og uden elstart. Men manglede power til et batteri, som forsynede fishfinder og lanterner. Smed en ensretter på fra en gammel autolader, og så krydrede det med en scooter spændingsregulator. Og det virkede super.

  • #17   20. jun vi satte en 21w pære over tænding på en gammel mercury, det holdte spængding nede på et fornuftigt niveau.
    også var der lys ved fødderne samtidig


  • #18   1. jul det lyder som en defekt spændings regulator ??
    Ring til Finn / Evinrude.dk i Køge og hav serienummer parat
    så kan det jo være at han har en brugt liggende
    Jeg har haft samme problem og en ny regulator løste problemet


Kommentér på:
Hvilket batteri til gammel evinrude 70

Annonce