Hvilket batteri til gammel evinrude 70 {{forumTopicSubject}}
Hej jeg her sådan et SMF batteri i min båd. Har fået taget det forkerte da jeg købe i foråret. Skulle ha været marine. Ved ikke om det ville ha givet samme problem?
https://www.jemogfix.dk/autobatteri-12-v-100-ah-plush/2630/9047467/
Men nu har jeg endelig fået den i vandet og fået sejlet lidt med motor. Problem er at den lader med meget høj spænding 17volt. Så det tænker jeg ikke batteri og udstyr overlever så længe på.
Jeg kan finde frem til at de gamle evinrude motorerne ikke er beregnet til vedligeholdelsesfri batterier. Men nu til dags der det ikke ud til at syre batterier er så nemme at opdrive. Hvad bruger i andre, har læst at agm eller gel også burde virke, er der nogen der kan Bekræfte det?
Findes der andre løsninger?
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 73 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.353
AGM batterier indeholder også flydende syre/elektrolyse væske, der er blot en ventil i stedet for en prop der sikrer imod overtryk.
Er de 17V målt under belastning eller direkte på terminalerne uden batteri? Hvis du måler uden belastning vil spændingen være højere
Du bør nok se på laderegulatoren om ikke du kan komme ned på maks 14,4V målt over batteri terminalerne under drift
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Både: 1 Emner: 33 Svar: 129
Denne type motor må ikke køre uden batteri, så har ikke testet uden.
Men som jeg forstår det er denne type motor uden spændings regulering,
Som jeg forstår det skulle agm, gel og syre batterier tage imod strømmen på anden vis end vedligeholdelses frie. Så derfor skulle volt stige hvis batteri er af denne type, jeg er ikke sikker på om det et vås eller om der er noget om snakken. Men nej ikke holdbart som det er nu. Men kunne det løses med et andet batteri ville det være nemt. Men gider ikke købe et hvis ikke det er problemet.
Se denne forklaring jeg fandt på nettet
"Let me try to make a VERY simple explanation of the different battery types. The old type (cheap)batteries lets the voltage encrease to a certain level, then You get a mini lightening that discharges the voltage to ground. It works as long as the amps pushed into the battery is not greater than that this internal discharge manage to balance it. This way the voltage is kept somewhat down. The more expencive 'sealed' batteries have a higher tolerance level and even a lower internal discharge rate that automaticly makes them keep the charge better (no intenal leakage). The disadvantage is that theese batteries in some cases (no regulator system) may build up the current to 17+volts which may cause other electrics/electronics to fail. The sealed batteries needs normally a regulator that charges up to 15Volts to get the battery fully charged. Even the 'regulators' used in the Evinrude/Johnson are not always good enough to use together with the sealed type batteries as they does not cut the voltage, just the amperage going to the battery. If the battry itself allow voltage to 17Volts, that is what You will get! The regulators used are so called 'clippers' that cuts off a number of pulses to limit the amps flowing, not the pulse hight to reduce the voltage.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 73 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.353
Jeg er ikke el-ingeniør men arbejder i nødstrømsbranchen, og ved vores AGM batterier er ret følsomme for overspænding under opladning, det forkorter levetiden væsentligt. Derfor tror jeg ikke det er vejen at gå.
Har du overvejet at indskyde en laderegulator mellem generator og batteri? De findes jo i et utal af varianter til solceller, og denne her f.eks kan klare op til 100W og koster ikke alverden
https://www.biltema.dk/bil---mc/elsystem/kontakter-og-udtag/laderegulator-2000032660
Den skal jo ind mellem generator og batteri, ikke på ledningerne der går til startmotoren, hvis du forstår hvad jeg mener
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Både: 1 Emner: 33 Svar: 129
Men ja det måske en rigtig fin og overkommelig løsning. Det må jo bare være den røde ledning der går på samme terminal på start relæ som batteri plus ledning. Og så skal de vel bare ha fælles 0.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 73 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.353
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Både: 1 Emner: 33 Svar: 129
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Både: 1 Emner: 33 Svar: 129
Andre snakker også om at øge strøm forbrug mens man sejler for at trække spænding ned. Men har ikke rigtig noget udstyr der taget strøm. Og batteri er altid fuldt opladt pga solcelle, derfor vil det jo ikke tage imod så meget strøm og tænker det måske er derfor min spænding stiger
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Både: 1 Emner: 33 Svar: 129
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 73 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.353
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 73 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.353
Kan ikke lige se koblingsdiagrammet, men mon ikke det er tilsvarende denne her
https://www.mopedspeed.dk/spaendingsregulator-12-volt
Åbner du diagram filen ser du 4 terminaler - du skal kun bruge 3 - stel, ladeledning fra din motor og ledningen til dit batteri
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Både: 1 Emner: 33 Svar: 129
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 73 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.353
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Både: 1 Emner: 33 Svar: 129
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Både: 1 Emner: 33 Svar: 129
Input 8-40volt
Out 13.8 volt med op til 5A eller 69W.
Så er den ip 68
Desværre en måneds ventetid.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
også var der lys ved fødderne samtidig
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.464
Ring til Finn / Evinrude.dk i Køge og hav serienummer parat
så kan det jo være at han har en brugt liggende
Jeg har haft samme problem og en ny regulator løste problemet
Hvilket batteri til gammel evinrude 70