{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
569 visninger | Oprettet:

Påhængsmotor starter ikke {{forumTopicSubject}}

Da jeg skulle søsætte min båd med en 40 HK mainer Four stroke pH motor, kom jeg til at vende batteri forkert, og satte derved plus til minus og omvendt. Motor kunne ikke starte.. nu har jeg åbnet hjelmen og byttet en af de 4 stk. 20 amp. sikring. Jeg kan nu tilte motor - både fra båd og fra motor, men når jeg starter motor fra båd og vrider nøgle mod højre siger den det “rigtige pip”, volt står på 12,5 men når jeg så vrider nøglen helt mod start går volt ned til 0 og der sker intet.. hvad er galt?
forslag modtages med tak 🙏😊


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Påhængsmotor starter ikke
  • #1   6. jun Byttet een af sikringerne? Atså sat en frisk sikring i i stedet for een der var sprunget eller blot byttet 2 i motoren? Var den sprunget, var det nok et sted at starte.

    Er batteriet friskt? Klikker startrelæet? Hvis startrelæet klikker og spændingen så falder til 0V uden motoren turner, vil jeg checke batteriet


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 179
    #2   7. jun Hej
    Er motor med karburator eller indsprøjtning.?


  • #3   7. jun @2 Håber karburator smiley

    Men hvis ikke startmotoren snurrer rundt, er det jo det første sted der skal løses. Når trådstarter får 0v når starteren aktiveres uden der sker noget, er hans batteri enten næsten dødt eller han laver en kortslutning.

    Jeg vil foreslå at lade batteriet op og checke alle sikringer først og se om et nyopladet batteri kan trække startmotoren rundt. 12,5V er lige til den lave side ubelastet, og det kan jo være blevet afladet da han sprang 40A sikringen.

    Afhængig af motor og hvor heldig man er, kan en forkert polaritet forårsage en sprunget sikring, ødelagte dioder i ladekredsløbet eller i værste fald en smadret ECU. Men det ser man jo først når motoret kan startes, så det er der der skal fejlsøges først


  • Morten D
    Morten D Tilmeldt:
    jun 2024

    Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 2
    #4   8. jun Hej og tusind tak for svarene. Ved I, om der sidder sikringer andre steder, end der hvor de 4 sikringer sidder?

    profilbillede
  • Morten D
    Morten D Tilmeldt:
    jun 2024

    Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 2
    #5   8. jun Jeg vil også prøve at lade batteriet helt op igen.

    profilbillede
  • #6   8. jun Det ser ud som om de røde ledninger under boksen er delvist smeltede? Og sikringskassen er helt skæv (smeltet?) i øverste højre hjørne?



  • #7   1. jul hvis du kan måle 12,5 volt på batteriet og spændingen falder til 0 når du drejer nøglen og forsøger at starte motoren så tror jeg at dit batteri er færdigt
    prøv at lade batteriet op og prøv igen


  • #8   2. jul først skal du have tjekket den røde ledning, den er ikke okay ,,,,,

  • #9   2. jul Det ligner en EFI motor, dvs den har en ECU (en boks med elektronik) den er nok i stykker, jeg tvivler på at den er designet til at håndtere -12V. Den styrer indsprøjtningen at benzin i motoren. Se om ECU har synlig skade og evt se om du kan finde en brugt en du kan købe/låne for at prøve den sammen med motoren.

  • #10   2. jul Tråden er næsten 4 uger gammel, håber da du har fået gang i motoren Morten?

  • #11   9. jul spændende om der kommer et tilbagevendende svar, hvorvidt der er kommet liv i motoren....?

Kommentér på:
Påhængsmotor starter ikke

Annonce