1.217 visninger
|
Oprettet:
Motor tager ikke nok omdrejnnger {{forumTopicSubject}}
Halløjsa - Jeg har en 200 hk benzinmotor OMC 6 cyl. med Z-drev (Volvo Penta) i min båd (28 fod). I frigear går den 5-6000 omdrejninger, men når jeg slår drevet til, kan jeg ikke få den over 3200 omdrejninger og der sejler den 10-12 knob. Tidligere jeg oplyser at den skulle kunne sejle over 20-25 knob. Propellen er ren og er ikke skiftet
Nogle der har en idé om hvad der kan være galt?
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.420
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.085
- For stor propel
- Forkert gearing
- Manglende kompression
Jeg gætter mig til, at det er en 4.3 V6 motor på 175 HK eller 205 HK.
Er den med 175HK, så har du en 2 portet karburator, og er den med 205 HK, skal der sidde en 4 portet karburator.
Gearingen skal være 21/19 i overhuset ( du kan afmontere topdækslet, og tælle tænderne på kron- og spidshjul ).
Gearingen i underhuset er identisk med de andre V-motorer, og den kan du ikke ændre på.
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 259
jun 2024
Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 4
Der er ingen nævneværdig begroning på. Den er bundmalet i vinter og først sat i vandet i slutningen af april.
Det er en 4,3 V6 motor og på ID pladen på båden stor der 200 hk, så det gik jeg ud fra. Det kan selvfølgelig også være en max størrelse ligesom der står at den kan tage 12 personer? Jeg kan ikke finde en nummerplade på motoren som kan hjælpe mig.
Tror ikke det er propellens størrelse der gør det, da den ikke er skiftet. Motoren har været ud og efterset og blev sat i igen da jeg købte den i august sidste år.
Men kom lige i tanke om at når jeg starter den, tænder jeg for hhv. ventilation i motorbrønden lidt inden jeg starter og for benzinpumpe når jeg starter. Benzinpumpen slukker jeg så for igen, da jeg tænkte at denne bare skulle pumpes op inden start ligesom en påhængsmotor, Det er måske helt forkert??
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 259
jun 2024
Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 4
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.420
Jeg vil da kraftigt overveje at styre benzinpumpe og ventilator fra tændingsnøglen
jun 2024
Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 4
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.085
Det er ikke der, du har problemet med din motors manglende effekt.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.420
Trådstarter, hvad er din propels stigning? Een ting er at "tidligere ejer siger" den kan sejle 20-25 knob, noget andet er om den reelt har kunnet det. Hans benzinpumpe kontakt setup tyder på en lidt "kreativ tænkning", så måske han har lavet andet fusk?
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.085
Den mekaniske benzinpumpe drives at knastaklen, og den elektriske sidder på et konsol, hvor der tilmed er et benzinfilter monteret i samme enhed.
Jeg ville få taget en kompressionstest på motoren i første omgang. Symptomerne taler for at der mangler kompression på een eller flere cylindre.
Husk, at afbryd benzinforbindelsen og læg gashåndtaget helt i bunde, så spjældene i karburatoren står åbne.
Tændingsrækkefølgen på motoren er 165432 ( set fra krumtapsremhjulet, så er cylinder 1 den forrest til højre, på modsatte side er den cylinder 2 osv. ).
I højre side på motoren er det cylinder 1 - 3 - 5. I venstre side er det cylinder 2 - 4 - 6.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.420
Finder du en cylinder med lavere kompression end de andre, kan du prøve at hælde et par ml motorolie ned igennem tændøret og gentage testen. Stiger kompressionen, er der med stor sandsynlighed noget galt med stempelringene, sker der ingen ændring er det i topstykket/toppakningen du skal lede.
jun 2024
Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 4
Problemet er løst og fejlen fundet. Det var heldigvis ikke så slemt som frygtet. Fejlen var dels at fjederen ved karburator var slidt og trækstangen til gashåndtager ved styrepulten bukket, så den simpelthen ikke åbnede for brændstoftilførslen til den anden karburator 2. Den blev selvfølgelig renset ved samme lejlighed, og stangen til gashåndtaget rettet ud.
Så nu render den de 20 knob, som jeg have fået at viden den burde kunne og går helt roligt i motoren.
Det kostede mig en ny fjeder, en kasse øl og en tankfuld benzin, for vi måtte jo lige ud og prøve den af nogle gange - men nu snurrer den som en drøm og ejeren her er glad, selvom jeg nok ikke får brug for, eller råd til, at give den fuld skrue så tit. Det er sgu også mere behageligt at ligge på de 9-10 stykker.
God sommer til jer alle og lad os håbe der kommer lidt bedre vejr, så vi kan komme på vandet
Motor tager ikke nok omdrejnnger