748 visninger
|
Oprettet:
Tager 4-takt skade af ethanol i benzinen? {{forumTopicSubject}}
Jeg ved at der advares lidt mod 2-takts motoren får ethanol i benzinen.
Men er alle 4-takts motorer OK med ethanol?
Eller skal man hver gang ud og hente det der specielle plæneklipperbenzin uden ethanol?
Jeg vil skaffe mig en Yamaha 6 hk 4-takt,fra ny, men de blev jo grund-konstrueret før man valgte at putte sprit og benzin sammen.
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 303 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.143
hvis du vil forbygge lidt kan du bruge additiver i benzinen eller købe oktan 100 , jeg køber oktan 100 til mine bådmotorer.. gummislanger/pakninger osv bliver stive hvis de ikke er ethanol risitente
jan 2023
Følger: 15 Følgere: 23 Emner: 10 Svar: 172
Jeg håbede at kunne finde klar information om fabrikanten havde indrettet de nyere motorer efter spritskader, men det kan jeg ikke.
Det er underligt at EU er hoppet med på sådan noget lobbyisme makværk, men det er en anden diskussion.
Til mine 2-takts har jeg tidligere brugt Aspen-benzin som til motorsave og plæneklipperen - det fungerer også godt.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.349
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 303 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.143
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.349
Dermed ikke være sagt andre ikke kan have problemer, jeg har blot aldrig set nogle af de skrækeksempler man hører om
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 303 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.143
apr 2007
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 44
Hhv spritten der kan ødelægge plast og andet der er fremstillet af ikke metaller.
I dag sælges der mange benzinslanger der ikke kan tåle E10 og E5. Så fabrikanten skal oplyse hvor meget sprit der må være i benzinen før du kan være sikke. Biltema har en der går til 40% bioethanol.
Det andet er, at sprit kan optage vand uden du kan se vandet. Når man ikke bruger motoren så ofte, vil benzinen og spritten fordampe helt eller delvist i karburatoren og vandet irre indersiden i karburatoren.
Vores 6hk 4-takt fra ca. 2011 har fået ultralydsrensning flere gange på den konto,
Nu har vi miljøbenzin i den indbygget tank og E5 i den eksterne tank.
5 min før vi er i havn sejler vi kun på den indbygget tank og efterlader derfor motoren med ren benzin i karburatoren.
jan 2023
Følger: 15 Følgere: 23 Emner: 10 Svar: 172
Jeg vil tanke 4-takt alkylat-benzin på den indbyggede tank og jf. Steens link, vil jeg have oktan 100 Ethanol %5 i den eksterne tank.
Takker for input.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.349
apr 2007
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 44
Jeg har haft en gammel manual, hvori de skrev, at man ikke måtte bruge sprit. I den manual jeg har nu står der, så vidt jeg husker, at det må man gerne. Men karburatoren irre lidt, hvis ikke den kører næsten hver dag,
jan 2023
Følger: 15 Følgere: 23 Emner: 10 Svar: 172
Det var ikke aldrig ment som en varig løsning.
En liter ren sprit kan jo opsuge 1 liter vand fra en tank og stadig brænde i cylinderen.
Det var aldrig noget man skulle køre med mere end en enkelt tankfuld.
Jeg har iøvrigt stadig 2 Amazoner
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 196
jan 2023
Følger: 15 Følgere: 23 Emner: 10 Svar: 172
Og vand i tanken kommer hurtigt hvis du altid har sprit i tanken og tanken står ubrugt over længere tid.
Så karburatorsprit skal i, tankens indhold skal bruges helt op, vandet er så væk og så skal der benzin på uden sprit.
Med Grands løsning kan man så godt bruge E5 benzin alligevel.
Tager 4-takt skade af ethanol i benzinen?