466 visninger
|
Oprettet:
Relæ eller anden løsning mellem batterigrupper {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har i min båd 2 batterigrupper. En til motorstart og en til forbrug. De to batterigrupper er adskilt fra hinanden. Jeg kunne godt tænke mig at når motor kører så lader begge grupper. Det samme med lader på landstrøm.
Motorstart er serieforbundet (24V) og forbrug er parallelforbundet (12V)
Hvordan muliggør jeg ovenstående. Er det med skillerelæ og hvis ja hvor skal det så monteres i mellem batterigrupperne?
Se vedhæftet billede
B man
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.339
Hvis din startmotor kører 24V, så lader din generator jo også med 24V, og det kan du jo ikke bruge til at lade din 12V gruppe direkte med. Måske en 24/12V DC-DC omformer kan bruges?
https://www.batterilageret.dk/shop/victron-orion-tr-dc-5034p.html?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA0MG5BhD1ARIsAEcZtwTAHmalSTynBq5Ki4B3xOMFDqLelrb12_v0vC1XAGL72nFregLffckaAqQ7EALw_wcB&CookieConsentChanged=1
dec 2021
Følger: 10 Følgere: 27 Emner: 10 Svar: 17
dec 2021
Følger: 10 Følgere: 27 Emner: 10 Svar: 17
dec 2021
Følger: 10 Følgere: 27 Emner: 10 Svar: 17
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 192
Du kan godt lade din 12 V kreds direkte fra din 24 V kreds men det vil på sigt ødelægge det ene batteri i 24 V kredsen, du skal som skrevet finde en 24-12 V lader, https://www.batterilageret.dk/shop/victron-orion-tr-dc-5028p.html kunne være en mulighed når motor lader, så måske en 12V lader når landstrøm, men prøv og giv dem et kald så skal de nok rådgive dig eller giv dem her et kald https://www.victron.dk/ de ved nok helt sikkert hvad der vil spille.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.339
Du skal basalt set have 2 funktioner
1) Omformer mellem 24V fra din motor generator til 12V til dit forbrugsbatteri, ellers lader du med al for høj spænding og ødelægger batterierne. Dette kan gøres med nævnte Vitron DC-DC omformer.
2) en mulighed for at adskille dit forbrugsbatteri fra dit startbatteri når motoren er slukket. Det er for at du stadig har strøm på startbatteriet når du har ligget for anker hele dagen og drænet forbrugsbatteriet. På systemer hvor startbatteri spænding er den samme som forbrugsbatteri, monterer man et skillerelæ imellem de to. Det styres enten af spændingen på forbrugsbatteriet eller via en kontakt der styres af tændingen.
Den Vitron DC-DC omformer jeg linkede til, har en "remote on-off" jf databladet, så jeg formoder det er et indbygget skillerelæ, du kan styre via tændingen? Men check det lige selv, jeg kender det kun fra databladet.
Jeg formoder din båd er købt brugt og fungerer med det batteri setup du har, så kan det tænkes den tidligere ejer har monteret DC-DC omformer med skillerelæ?
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 12 Både: 2 Emner: 3 Svar: 226
Det er jo 2024, de fleste strømforbrugerne kan jo klare 9-24 volt, elektronik, LED lanterne, USB-udtag, nyere kølebokse.
Tilbage er gamle kølebokse, glødestrådslanterner, måske et ankerspil, hvor motoren dog nok vil være i gang alligevel. Og sikker lidt mere...
Kunne man ikke bare serieforbinde permanent, og så tage 12 volt ud fra det ene batteri/pakke til de få forbrugere. Skulle man komme i problemer, er der stadig et fuldt startbatteri, og et halvfladt forbrugsbatteri. Men sikkert nok til en motorstart. Skulle man virkelig komme i problemer, må man finde de to bedste batterier manuelt, og koble om. Evt med løse startkabler.
Ellers lyder Per T. 's forslag #6 stk 1) helt rigtigt.
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 192
Man kan sagtens tage 12V ud af et 24V system, der bare lige det lille aber dabei at det batteri du tager strømmen fra dør noget før det andet, så skal du ud og ha et nyt men så har du samme problem igen med at det ene dør før det andet..
Relæ eller anden løsning mellem batterigrupper