4.537 visninger
|
Oprettet:
alpha one z drev, ustabil havnefart {{forumTopicSubject}}
har set på en båd herinde, som vi har prøvet. båden er meget svær og sejle i lav fart, det er fra den ene side til den anden hele tiden. sælger har oplyst at der mangler en lille finne over skruen. kan det bare være det?
nogen der har oplevet lignende?
drevet er næsten nyt
jesper
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 2 Emner: 5 Svar: 14
apr 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 16 Svar: 381
maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
apr 2007
Følger: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 17
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Min erfaring indtil videre er at med et alpha one drev sejles der "slalom" ved lav fart, men med Volvo SX drev sejler der lige ud. Men der kan også have noget at gøre med skrogfacon.
Det skyldes ikke en manglende finne. Det er noget du skal leve med hvis den båd du køber har det.
Min Chaparral er iøvrigt til salg hvis du er interesseret
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Emner: 16 Svar: 627
aug 2005
Jeg får lyst til at høre dig om du kan beskrive forskellen på et Volvo drev og et Mercruiser drev - siden du kan afvise at det kan have en betydning? Og så vidt jeg kan læse er der INGEN der har hævdet at det har noget med motorfabrikat at gøre - som du skriver.
maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
nu har jeg talt med flere marinecentre, og fået svaret.
der er 3 faktorer som har indflydelse. amerikansk båd( tank bagi), z drev, samt fast track bund. hvis alle 3 er der, får man slinger. båden ligger kun i med bagenden, og fronten kan ikke holde retning.har købt en maxum 1900 sr v8, og den sejler fuldstændig ligeud ved meget lav fart. så det er muligt
feb 2007
"Min erfaring indtil videre er at med et alpha one drev sejles der "slalom" ved lav fart, men med Volvo SX drev sejler der lige ud."
Jeg hævder der ingen forskel er på tendensen til at slingre ved lav fart uanset om man har et OMC/Penta drev eller et Mercruiser
Mht forskellen er der flere tekniske indvendige forskelle på et Mercruiser Alpha 1 og et SX drev - men det er næppe det du mener.
aug 2005
Så vidt jeg kan se er det dig ser skriver at det intet har med om drevet er Volvo eller Mercruiser.
Jeg spørger så igen - hvis du ikke kender den meget markante forskel på designet af disse to drev, hvordan kan du så påstå at der ingen forskel er??
PS: Jeg er Jens B....
feb 2007
Hvad angår en båds tildens til at siksakke ved lav fart - der gør det ingen forskel om det er et alpha eller SX drev der er på båden.
Altså i dette tilfælde ingen forskel
Men teknisk er der forskel på et OMC/Volvo Penta SX drev og et Mercruiser Alpha drev - mest markant er at Volvo drevet benytter en konisk kobling der giver (næsten) lydløse gearskift - Alpha drevet benytter klokobling - derudover har Alpha drevet indbygget vandpumpe - det har sx drevet ikke
Så teknisk er der forskel
aug 2005
Bare for at du gentager dig selv betyder det ikke at du har mere ret! Og jeg er stadig ikke enig.
Der er altså også en væsentlig designforskel på de to drev, men den kender du åbenbart ikke?
Volvo drevet er væsentlig "længere" og har dermed en væsentlig bedre "ror-effekt" specielt ved lav hastighed.
Det har helt sikkert en effekt, men som jeg også skrev i mit første indlæg, så har skrogfaconnen helt sikkert også en væsentlig indflydelse.
De tekniske forskelle på drevet er jeg fuldt bekendt med, men de har selvfølgelig som du skriver ingen indflydelse på fænomenet - deri er vi dog enige.
feb 2007
Mercruiser Alpha 1 gen 2 drevet bliver generelt (på bla Iboats) betragtet som mere hydrodynamisk ift SX drevet - men ser du dem fra siden er "rorfladen" den samme sådan på øjemål
jun 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Jeg har haft 6 forskellige både. Og der er ikke en af dem som kan sejle lige i lav fart.
alpha one z drev, ustabil havnefart