{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.537 visninger | Oprettet:

jesper m
jesper m
Tilmeldt:
28. maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

alpha one z drev, ustabil havnefart {{forumTopicSubject}}

har set på en båd herinde, som vi har prøvet. båden er meget svær og sejle i lav fart, det er fra den ene side til den anden hele tiden. sælger har oplyst at der mangler en lille finne over skruen. kan det bare være det?
nogen der har oplevet lignende?
drevet er næsten nyt
jesper


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  alpha one z drev, ustabil havnefart
  • #1   10. jun 2007 Sådan sejler min båd skam også... Hvor stor er båden?

  • #2   10. jun 2007 Det samme er min, det kan du ikke undgå. det er ikke normalt at der er finne på drevet, så jeg tror ikke den mangler..

  • jesper m
    jesper m Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #3   10. jun 2007 båden er den 19 fods regal, som brian har til salg herinde.. har sejlet i flere 18 fods med z drev, og de sejler altså fuldstændigt ligeud ved lav fart. ligesom ved høj fart.


  • #4   10. jun 2007 Langsom sejlads er også et maridt med min båd. Men taget dens størrelse i betragtning har jeg svært at tro finnen skulle have nogen betydning p. Jeg sejlede selv uden denne sidste år, da den ikke var på da jeg overtog båden. Sådan som jeg har fårstået det er dens eneste funktion, at korrigere for den retnings ændring skruens rotation skaber når der planes, og den derfor ikke har nogen fast placering men kan drejes...

  • #5   10. jun 2007 Hej selv haft et par både i den størrelse.
    Min erfaring indtil videre er at med et alpha one drev sejles der "slalom" ved lav fart, men med Volvo SX drev sejler der lige ud. Men der kan også have noget at gøre med skrogfacon.
    Det skyldes ikke en manglende finne. Det er noget du skal leve med hvis den båd du køber har det.

    Min Chaparral er iøvrigt til salg hvis du er interesseret smiley


  • #6   11. jun 2007 Det er helt normalt for en speedbåd at sejle i sig sak ved lave farter - det har INTET at gøre med om det er en Volvo Penta eller Mercruiser eller noget andet mærke på drevet/motoren som en har hævdet i denne tråd - det skyldes skrogfaconen

  • #7   11. jun 2007 Hej Esben,

    Jeg får lyst til at høre dig om du kan beskrive forskellen på et Volvo drev og et Mercruiser drev - siden du kan afvise at det kan have en betydning? Og så vidt jeg kan læse er der INGEN der har hævdet at det har noget med motorfabrikat at gøre - som du skriver.


  • jesper m
    jesper m Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #8   12. jun 2007 hej igen.
    nu har jeg talt med flere marinecentre, og fået svaret.
    der er 3 faktorer som har indflydelse. amerikansk båd( tank bagi), z drev, samt fast track bund. hvis alle 3 er der, får man slinger. båden ligger kun i med bagenden, og fronten kan ikke holde retning.har købt en maxum 1900 sr v8, og den sejler fuldstændig ligeud ved meget lav fart. så det er muligt


  • #9   12. jun 2007 Jens B det er da dig der selv skriver der er forskel citat:

    "Min erfaring indtil videre er at med et alpha one drev sejles der "slalom" ved lav fart, men med Volvo SX drev sejler der lige ud."

    Jeg hævder der ingen forskel er på tendensen til at slingre ved lav fart uanset om man har et OMC/Penta drev eller et Mercruiser

    Mht forskellen er der flere tekniske indvendige forskelle på et Mercruiser Alpha 1 og et SX drev - men det er næppe det du mener.










  • #10   12. jun 2007 Hej igen Esben,

    Så vidt jeg kan se er det dig ser skriver at det intet har med om drevet er Volvo eller Mercruiser.
    Jeg spørger så igen - hvis du ikke kender den meget markante forskel på designet af disse to drev, hvordan kan du så påstå at der ingen forskel er??

    PS: Jeg er Jens B.... smiley Og nej, vi er ikke enige.


  • #11   12. jun 2007 Læs lige hvad jeg skriver nemlig:

    Hvad angår en båds tildens til at siksakke ved lav fart - der gør det ingen forskel om det er et alpha eller SX drev der er på båden.

    Altså i dette tilfælde ingen forskel

    Men teknisk er der forskel på et OMC/Volvo Penta SX drev og et Mercruiser Alpha drev - mest markant er at Volvo drevet benytter en konisk kobling der giver (næsten) lydløse gearskift - Alpha drevet benytter klokobling - derudover har Alpha drevet indbygget vandpumpe - det har sx drevet ikke

    Så teknisk er der forskel


  • #12   12. jun 2007 Hej igen Esben,

    Bare for at du gentager dig selv betyder det ikke at du har mere ret! Og jeg er stadig ikke enig.
    Der er altså også en væsentlig designforskel på de to drev, men den kender du åbenbart ikke?
    Volvo drevet er væsentlig "længere" og har dermed en væsentlig bedre "ror-effekt" specielt ved lav hastighed.
    Det har helt sikkert en effekt, men som jeg også skrev i mit første indlæg, så har skrogfaconnen helt sikkert også en væsentlig indflydelse.
    De tekniske forskelle på drevet er jeg fuldt bekendt med, men de har selvfølgelig som du skriver ingen indflydelse på fænomenet - deri er vi dog enige.


  • #13   12. jun 2007 Jeg har nu aldrig bemærket at SX drevet er længere (har mere "ror flade") end et Alpha 1 Gen 2 drev - men måske sammenlignet med et alpha 1 gen 1 drev

    Mercruiser Alpha 1 gen 2 drevet bliver generelt (på bla Iboats) betragtet som mere hydrodynamisk ift SX drevet - men ser du dem fra siden er "rorfladen" den samme sådan på øjemål


  • Alexander M
    Alexander M Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #14   18. jun 2008 Hej.

    Jeg har haft 6 forskellige både. Og der er ikke en af dem som kan sejle lige i lav fart.


Kommentér på:
alpha one z drev, ustabil havnefart

Annonce